نتايج يک پژوهش داخلي، بيانگر نگرش مثبت به تبليغات شفاهي تلگرام، درنتيجۀ سودمندي درک شده و اعتماد به اين رسانه توسط کاربران است، که زمينهساز اقبال عمومي بازاريابان به استفاده از تبليغات تلگرامي شده است.
ظهور رسانههاي اجتماعي نهتنها روابط فردي را تغيير داده، بلکه تأثيرات عميقي بر فعاليتهاي اجتماعي از قبيل مصرف محصولات و استفاده از خدمات نهاده است. ازآنجاکه مصرفکنندگان وقت زيادي را در رسانههاي اجتماعي ميگذرانند، شرکتها به صرافت استفاده از بازاريابي آنلاين افتاده و بهرهبرداري از مزيت تبليغات شفاهي در اين رسانهها رو به فزوني است.
پيامرسانهاي فوري که به انتقال بيدرنگ پيامهاي متني در اينترنت ميپردازند به پشتوانه مبادله اسناد، تصاوير و ويدئوها محبوبيت فراواني در بين نسل جوان به دست آوردهاند. در اين ميان، تلگرام که بر اساس آمار رسمي وبسايت آلکسا بيشتر کاربران آن را ايرانيها با 67 درصد به خود اختصاص دادهاند، از مهمترين اين رسانهها بهحساب ميآيد.
در رابطه با اين موضوع، پژوهشي توسط دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال بر روي 300 نفر از دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشکده مديريت اين دانشگاه انجام شده که در آن با توزيع پرسشنامههايي، ويژگيهاي تلگرام از قبيل سرگرمي، گروهگرايي، اطلاعات، اعتماد، سهولت استفاده، راحتي، سودمندي درک شده، نگرش و تبليغات شفاهي مثبت موردسنجش قرار گرفته است.
از مجموع 300 دانشجويي که در اين پژوهش شرکت کردهاند، 52 درصد مرد و 48 درصد زن بودهاند. همچنين در اين پژوهش، 64 درصد افراد بين 25 تا 35 سال، 25 درصد بين 35 تا 45 سال و 11 درصد بالاي 45 سال داشتهاند.
بر اساس نتايج حاصله از اين تحقيق، از مهمترين علل محبوبيت تلگرام در ايران کارايي بالا در مقايسه با هزينه پايين اين پيامرسان است که بهواسطه آن توانسته بهويژه نسل جوان را به خود جذب کند.
اين پژوهش مشخص ميسازد که سرگرمي بيشترين تأثير را بر نگرش کاربران تلگرام دارد. همچنين طبق اين يافتهها، گروهگرايي، دومين عامل اثر گزار بر نگرش کاربران تلگرام است.
در اين پژوهش البته، فرضيه تأثيرگذار بودن «به دست آوردن اطلاعات مفيد» بر نگرش مثبت کاربران نسبت به تلگرام، رد شده است. دليل رد اين فرضيه را ميتوان ناشي از شايعاتي دانست که در شبکههاي اجتماعي پخش ميشوند و سبب ميشوند تا کاربر بهتدريج اطمينان خود را نسبت به اطلاعاتي که ميخواهد از راه رسانههاي اجتماعي همچون تلگرام به دست آورد، از دست دهد.
از ديگر يافتههاي اين پژوهش ميتوان بهراحتي توانايي بهکارگيري فناوري بدون در نظر گرفتن مکان و زمان اشاره کرد که از ديگر عناصر مهم در نگرش مثبت کاربران به تلگرام ارزيابي شده است.
يافتههاي اين پژوهش براى مديران بازاريابى شرکتها بينشى را فراهم ميکند که با توجه به عوامل گفتهشده بتوانند از طريق رسانه اجتماعى تلگرام زمينهساز ايجاد ديدگاه مثبت کاربران درباره محصولات و خدمات خود شوند.
اگرچه تلگرام بهعنوان يک رسانه اجتماعي، در آغاز براي فروش کالاها و خدمات ساخته نشده است، ولي بازاريابان ميتوانند با آن بهطور مستقيم و غيرمستقيم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و از آن براي تبليغات شفاهي بهره گيرند.
قابلذکر است نتايج مطالعه فوق بهصورت مقالهاي علمي پژوهشي در نشريه «تحقيقات بازاريابي نوين» وابسته به دانشگاه اصفهان به چاپ رسيده است.
گزارش: محمدرضا دلفيه
منبع: سعيدنيا، ح. و همکاران. 1396. بررسي عوامل مؤثر بر نگرش و تبليغات شفاهي مثبت در بين کاربران تلگرام. تحقيقات بازاريابي نوين، 7(1): 202-173. سيناپرس
|
مقالات گفتگو گزارش آموزش جهان روابط عمومي مديريت رويدادها روابط عمومي ايران کتابخانه |
تازه هاي شبکه آخرين رويدادها فن آوري هاي نو تبليغات و بازاريابي ايده هاي برتر بادپخش صوتي گزارش تصويري پيشنهادهاي کاربران اخبار بانک و بيمه |
نيازمندي ها خدمات خبرنگار افتخاري بخش اعضا دانلود کتاب پيوندها جستجوي پيشرفته موبايل آر اس اس |
بخشنامه ها پيشکسوتان لوح هاي سپاس پيام هاي تسليت مناسبت ها جملات حکيمانه پايان نامه ها درباره شارا تماس با ما |
Shara English Public Relation Social Media Marketing Events Mobile Content Iran Pr About Us - Contact US - Search |
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است info@shara.ir |
|
نظر شما