شناسهٔ خبر: 28884640 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ساختار جدید سامانه کارت سوخت به زودی راه اندازی می شود

صاحب‌خبر -
ساختار جدید نرم افزاری سامانه کارت هوشمند سوخت که اینک بطور آزمایشی در یکی از جایگاه های سوختگیری تهران فعال شده، ظرف هفته های آینده در سراسر کشور راه اندازی می شود.

این مطلب را مهندس سیدمحمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد و گفت: سامانه جدید در نحوه ارتباط با سرور مرکزی، نوع بلوک بندی جایگاه های سوختگیری و شیوه رابطه همزمان با سامانه‌های بانکی متفاوت شده و دارای ضریب امنیتی فوق‌العاده بالایی است.

وی ادامه داد: بانک ملت و بانک پارسیان پذیرفته اند که با هزینه خودشان سامانه های جدید پوز را در جایگاه های سوختگیری نصب کنند تا متقاضیان همزمان با ورود کارت هوشمند سوخت به دستگاه نازل، ضمن سوخت گیری هزینه سوخت را هم بصورت الکترونیک بپردازند. برای این منظور تاکنون ۵ هزار دستگاه PT در جایگاه های سوختگیری تعویض شده و ۵ هزار دستگاه دیگر هم در شرف تعویض است.به گفته موسوی خواه، برای نگهداری و به روز رسانی سامانه سوختگیری با کارت هوشمند سالانه ۴۰ میلیارد تومان صرف به روز رسانی نرم افزاری و سخت‌افزاری سامانه می‌شود.وی گفت: استفاده مجدد از کارت هوشمند سوخت برای تمامی وسایل نقلیه نیازمند اصلاح آمار خودروها میان سامانه پلیس راهور و سامانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است.

به گفته نامبرده، پلیس راهوار با توجه به تعداد پلاک صادر شده برای وسایل نقلیه موتوری معتقد است که حدود ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت باید در کشور فعال شود ولی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با استناد به کد VPNمندرج در کارت شناسایی وسایل نقلیه اعتقاد دارد که حداکثر ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت باید در کشور فعال شود. این اختلاف ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفره ناشی از آن است که پلاک خودرو برای افراد صادر می شود نه خودرو ولی کد VPNفقط برای خودرو صادر می شود. وی گفت: در صورتی که مجددا استفاده از کارت هوشمند برای سوختگیری خودروها ضروری شود، باید حداقل ۵ میلیون کارت جدید سوخت از خارج وارد کنیم که بخشی از آن متعلق به افرادی است که کارت سوخت خود را گم کرده اند و متقاضی دریافت کارت المثنی هستند. به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی، به ازای واردات هر عدد کارت هوشمند سوخت که دارای ویژگی های خاص امنیتی است، نیازمند پرداخت ۱۱ یوآن به شرکت تولیدکننده هستیم. علاوه بر این فعال شدن کارت هوشمند سوخت برای خودروها نیازمند هزینه های دیگری به منظور شخصی‌سازی کارت ها است.

وی گفت: افرادی که رمز عبور کارت هوشمند سوخت خودروشان را فراموش کرده اند در نخستین سوختگیری نیاز به ارائه رمز عبور ندارند، ولی برای دفعات بعدی باید دوبار کارت خود را رمزگذاری کنند.

موسوی خواه وجود آمارها مبنی بر قاچاق روزانه ۴۰ میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور را غلط توصیف کرد و گفت: حتی اگر یک چهارم این آمار واقعی باشد، می توان چنین استنباط کرد که روزانه ۵۰۰ تانکر نفتکش ۲۰ هزار لیتری از مرزهای کشور قاچاق می شود که چنین چیزی ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت واقعیت دارد ولی نوع خروج آن از کشور کمتر با استفاده از ناوگان صورت می گیرد، گفت: قاچاق سوخت بدون شک از جایگاه‌های عرضه و نازل‌ها انجام نمی‌شود.مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از سال ۸۶ تاکنون کارت سوخت فعال است و کنار گذاشته نشده است.

نظر شما