شناسهٔ خبر: 28883322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر دادگستری سعودی : قتل خاشقچی در خاک عربستان رخ داده است

دوحه – ایرنا – در ادامه توجیهات دولت سعودی برای فرار از تبعات ناشی از به قتل رساندن یک روزنامه نگار مخالف ، وزیر دادگستری این کشور گفت که مرگ جمال خاشقچی در سرزمین تحت حاکمیت عربستان رخ داده است و طبق همین قوانین هم به پرونده رسیدگی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه شب ایرنا ' ولید بن محمد الصمعانی ' در سخنانی که خبرگزاری دولتی عربستان (واس) منتشر کرد ، اظهار داشت : با توجه به این اصل ، عاملین قتل طبق قوانین عربستان و بعد از پایان تحقیقات مورد نظر محاکمه خواهند شد.
الصمعانی ادعا کرد که دستگاه قضایی با استقلال کامل به این پرونده رسیدگی می کند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد امروز (شنبه ) تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است .
بعد از این اعتراف 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمد بن سلمان' ولیعهد، 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ 'محمد مریح' معاون اطلاعاتی، سرتیپ 'عبدالله بن خلیفه الشایع' معاون امور انسانی و سرتیپ 'رشاد المحمادی' مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
سلمان بن عبدالعزیز همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.
دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام کرد: تحقیقات اولیه مرگ جمال خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تأیید می کند.
دادستانی عمومی افزوده است: تحقیقات در خصوص مرگ جمال خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا کنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
این نهاد قضایی مدعی شده که قرار است افراد دخیل در کشته شدن جمال خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.
ناظرین امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد این کشور از اتهام قتل است.
خاورم**1508

نظر شما