شناسهٔ خبر: 28882627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی:

اروپا در حال باج‌گیری امنیتی از ایران است

یک کارشناس مالی تأکید کرد: علت تاکید از جانب اروپا روی تکمیل اکشن پلن ایران با FATF آن است که اروپا در حال باج‌ستانی امنیتی از ایران است آن هم به موازات یک سیستم جدید و نه به عنوان پیش‌نیاز فنی آن.

صاحب‌خبر -

مجید شاکری در کانال تلگرامی خود نوشت: پس از آمد و رفت بسیار بین ایران و اروپا، راهکار تشکیل یک شرکت یا نهاد خاص(SPV)  که نقش اتاق پایاپای بین ایران و اروپا را ایفا کند نهایی شده است.
وی ادامه داد: مقامات ایرانی به وضوح به این سیستم تسویه امید دارند و اروپایی‌ها هم نشان می‌دهند که چنین امیدی دارند، گاه از آن به عنوان یک انقلاب در کاهش سلطه دلار یاد می‌شود و مانند آن. همچنین اروپایی‌ها استدلال می‌کنند که در صورت بازگشت ایران به کانترمژر (اقدام متقابل) توسط FATF این ساختار دیگر کار نخواهد کرد.
این اقتصاددان با اشاره به ریسک‌ها و فرصت‌های مترتب بر این سیستم گفت: نکته مهم اول آن است که بر خلاف مطالب مطروحه هیچ بخشی از این سیستم با بازگشت کانترمژر (اقدام متقابل) توسط FATF دچار نقصان فنی نمی‌شود.
شاکری تصریح کرد: باید توجه داشت که در spv پیشنهادی، ریسک منشأ پول فاقد معناست( پول نفت)؛ مشکل شناخت ذینفع نهایی فاقد معناست چرا که پول صرف خرید کالای مصرفی از خاک اروپا می‌شود. همچنین سطح تسویه باقیمانده، در بانک مرکزی و بالاترین سطح ممکن است و حتی از سطح مورد اشاره در نتایج کانترمژر  هم بالاتر است. بنابراین بازگشت ایران به کانترمژر هیچ نقصانی در این سیستم ایجاد نمی‌کند.وی در پاسخ به این سوال که «بدیهی است که این حقیقت را طرف اروپایی هم می‌داند پس علت تاکید از جانب اروپا روی تکمیل اکشن پلن ایران با FATF به عنوان پیش‌نیاز این سیستم چیست؟»، توضیح داد: حقیقت آن است که اروپا در حال باج‌ستانی امنیتی از ایران است آن هم به موازات این سیستم جدید و نه به عنوان پیش نیاز فنی آن. وجوه مختلف اکشن پلن تا حدود زیادی امنیتی است یا بعد امنیتی جدی دارد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با در نظر گرفتن موارد بالا احتمالا حداکثر عملکرد SPV عددی بین ١٠ تا ١٥ میلیارد دلار، آن هم فقط برای غذا و دارو و مختصری موارد دیگر در سال خواهد بود. ممکن است کسانی بگویند خب همین عدد هم غنیمت است اما باید متذکر شد که در دور قبلی تحریم که ایران تحریم اتحادیه اروپا هم بود عدد  تبادلات همین قدر بود.شاکری در عین حال گفت: یک راه حل پیشنهادی برای تعامل بین ایران و اروپا، تعامل ایران با شرکت‌های دولتی اروپایی است.

نظر شما