شناسهٔ خبر: 28881449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو شدن ایران در 55 کمیته ایزو، امسال

عضو شدن ایران در 55 کمیته ایزو علاوه بر توانمندی کشور در مباحث استاندارد نشانگر حرکت روبه جلوی صنعت در ایران است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس سازمان ملی استاندارد امروز در همایش گرامیداشت هفته استاندارد در مشهد گفت: جمهوری اسلامی ایران در 55 کمیته فنی و فرعی ایزو و همچنین برای نخستین بار در تاریخ استاندارد، در هیات مدیره فنی ایزو عضو شده که موفقیت بسیار ارزنده ای است.

نیره پیروزبخت افزود: 15 نفر در این هیات مدیره جهانی حضور دارند که 9 نفربه صورت چرخشی از 163کشور عضو آن می شوند.

وی با اشاره به سفر اخیر دبیرکل سازمان بین المللی استاندارد به ایران  افزود: این سفر هرچند تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفت اما دستاوردهای خوبی برای کشور داشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: "سرجیو موجیکا" در جریان حضورش در ایران اعلام کرد که پیام امنیت، ثبات، آرامش و آسایش موجود در ایران را به همه کشورهای عضو سازمان بین المللی استاندارد منتقل می کند.

خانم پیروزبخت در ادامه به تصویب قانون جدید استاندارد نیز اشاره کرد و افزود: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد پارسال با رای حداکثری مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد؛ این قانون فقط به استانداردسازی بسنده نکرده بلکه متکی بر توسعه نظام استاندارد و برای ارتقا این نظام در کشور، تدوین شده است.

وی حضور نمایندگان سه قوه و بخش خصوصی در شورای ملی استاندارد را هم از نشانه های فرابخشی بودن سازمان ملی استاندارد توصیف کرد و گفت: این ترکیب در کمتر شورایی در کشور وجود دارد از این رو  قانونگذار وظایف مهمی را نیز در این بخش گنجانده است.

معاون رئیس جمهور افزود: استانداردهای جدیدی همچون "مدیریت انرژی، مسائل زیست محیطی و استانداردهای مدیریت ضدرشوه و فساد اداری"هم در حال پیگیری و تدوین است.

نیره پیروزبخت گفت: همانطور که در خراسان رضوی شاهد حرکت رو به جلوی صنعت هستیم امیدواریم با رشد استاندارد هم روبرو باشیم هر چند این استان در خصوص استاندارد در بسیاری حوزه ها پیشتاز دیگر استانهای کشور است.

استاندار خراسان رضوی هم خواستار اصلاحاتی در صدور و تمدید اعتبار پروانه های استاندارد واحدهای تولیدی شد.

علی رضا رشیدیان در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: تا پیش از این پروانه ها برای یک سال صادر می شد و در صورت  دریافت  90 امتیاز منفی واحد تولیدی، پروانه استاندارد تعلیق و در صورت داشتن 120 امتیاز منفی ابطال می شد، اما اکنون به پیشنهاد خراسان رضوی این پروانه ها سه ساله برای واحدهای تولیدی صادر می شود اما امتیاز منفی همان 90امتیاز برای سه سال است که بخش خصوصی به آن اعتراض دارنپد.

وی گفت: این در حالی است که در شرایط اقتصادی کنونی بیش از هر زمان تدبیر تمهیداتی برای تشویق واحدهای استاندارد و دارای تولید با کیفیت ضروری است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به موازی کاری بین دستگاه های اجرایی که خود عامل کندی در فضای کسب و کار است  گفت: موضوع موازی کاری در مشهد بین معاونت های غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی  با اداره کل استاندارد خراسان رضوی در شورای اخیر گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح و منجر به امضای تفاهمنامه ای بین این دو مجموعه شد .

در این نشست 21 واحد نمونه استانداردو کنترل کیفیت و 14مسئول برتر کنترل کیفیت کارخانه های تولیدی و صنعتی خراسان رضوی تجلیل شدند.

نظر شما