شناسهٔ خبر: 28880267 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز تاکید کرد/

بست و گسترش کتابخوانی شاه کلید قله های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، بست و گسترش کتابخوانی را شاه کلید قله های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، "سید محمد علی آل هاشم" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با بیان اینکه کتاب و نگارش از گران مایه ترین امور بشر محسوب می شود ادامه داد: کتاب بزرگترین عامل صیانت و نگهبانی از اندیشه های دانشمندان است،بقا علوم و اندیشه ها که باعث رشد فکری و عملی اجتماع می شد به وجود کتاب است.

آل هاشم تاکید کرد: علم و ارزش ذاتی آن اگر انتقال پیدا نکند محفوظ و بدون ارزش است به همین دلیل است که اگر امروز ابزار ارتباط جمعی وجود دارند، جای کتاب را نمی دهند.

وی افزود: دین اسلام برای کتاب و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل است، این ارزش به قدری است که معجزه پیامبر (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیات نازله با امر به خواندن و الفاظ کتاب،قلم و علم توجه شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با ضمن تاکید به اینکه اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام تا حدی است که خداوند به قلم و آنچه می نویسند قسم یاد می کند، اظهار کرد: نقش سازنده کتاب و کتابخوانی در رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسان بسیار تاکید شده و روایات معصومین کتاب و کتابخوانی را وسیله ای برای حفظ و سامان دهی و انتقال ذخایر علمی و فرهنگی به نسل آینده دانسته اند و بر تاثیرات اخروی کتاب برای ایندگان اشارات زیادی آورده اند.
 
وی ادامه داد: در قرآن از کتاب از جایگاه عظیمی برخوردار است، بطوریکه طبق آمار بدست آمده واژه کتاب و اشکال مختلف آن ۲۵۵ بار، علم ۵۸۲ بار، قلم ۲ بار و اقرا ۳ بار در قرآن تکرار شده، در نتیجه مطالعه و تحصیل علم از فرائض موکد اسلام و احادیث معصومین است.

آل هاشم یادآور شد: در مورد اهمیت کتاب و کتابت روایات بسیاری است، در حدیثی از پیامبر امده، علم و دانش را به زنجیر بکشانید تا از میان شما فرار نکند.

وی گفت: کتاب و کتابخوانی از مهم ترین دغدغه های رهبر در حوزه فرهنگ است بطوریکه تاکید زیادی برای انس با کتاب در میان اقشار و به خصوص جوانان دارند، پس ما باید به مسئله کتاب و کتابخوانی و نمایشگاه ان اهمیت فراوانی دهیم.

آل هاشم در پایان تاکید کرد: تعمید و بست و گسترش کتابخوانی شاه کلید قله های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی است به همین دلیل توجه به بستر سازی و ایجاد مراکز کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه بسیار ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما