شناسهٔ خبر: 28878298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ شریک جنایات آل سعود

تهران - ایرنا - در سال های اخیر مردم مسلمان منطقه به ویژه کشورهای سوریه، عراق و یمن با توطئه گروه های تروریستی و جنگ روبه رو شدند، توطئه هایی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم دست آل سعود در آنها نمایان بود، ولی به دلیل حمایت استکبار جهانی و در راس آن آمریکا از حکومت عربستان، حاشیه امنی برای آل سعود ایجاد شده بود، اما قتل 'جمال خاشقچی' در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه بالاخره آل سعود را به تله انداخت.

صاحب‌خبر -

کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه 18 روز قبل شاهد جنایتی بود که موجب افشاگری دوباره چهره آل سود در جهان شد، اما دنیای استکبار به سرکردگی 'دونالد ترامپ' هنوز هم به دنبال سرپوش گذاشتن بر این جنایات است و نمی خواهد دلارهای مفت سعودی را راحت از دست بدهد.
دهم مهرماه جاری بود که رسانه ها خبر مفقود شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف عربستانی را منتشر کردند و از همان زمان آل سعود اقدام به کتمان مفقود شدن این مخالف عربستانی در کنسولگری خود در استانبول به رغم وجود شواهد زیاد کرد، تا این که بالاخره امروز (شنبه) رژیم سعودی به دنبال شدت گرفتن فشارهای افکار عمومی ناچار شد که اعتراف کند، خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول طی یک درگیری کشته شده است.
به نوشته روزنامه نیویورک‌ تایمز، دادستان کل پادشاهی عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، بین خاشقچی و افرادی که روز دوم اکتبر (دهم مهرماه) با او داخل کنسولگری سعودی در استانبول ملاقات کردند، درگیری رخ داده که منجر به کشته شدن روزنامه‌نگار عربستانی شده است.
دادستان کل عربستان همچنین اعلام کرده، افرادی که بین آنها و خاشقچی درگیری رخ داده برای گفت ‌وگو با وی درباره احتمال بازگرداندن او به عربستان به استانبول رفته بودند.
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (واس) نیز در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل این کشور اعلام کرد، 18 نفر در ارتباط با پرونده خاشقچی دستگیر شده‌اند.
شرایط و فشارها برای مقامات سعودی آنقدر دشوار شده که ملک سلمان دستور تشکیل کمیته‌ای به ریاست 'محمد بن سلمان'، ولیعهد سعودی برای تغییر ساختار دستگاه اطلاعات عربستان را داده و از این رو شماری از مقامات امنیتی و دیگر مقامات این کشور از کار برکنار شده اند.
رسانه‌های دولتی عربستان در این باره گزارش دادند، 'سعود القحطانی'، مشاور دیوان سلطنتی و 'احمد العسیری'، معاون رئیس دستگاه اطلاعاتی عمومی (سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی)، 'محمد بن صالح الرمیح'، معاون رئیس اطلاعات کل در امور اطلاعاتی ، 'عبدالله بن خلیف الشایع'، معاون رئیس اطلاعات کل در منابع انسانی و 'رشاد بن حامد المحمادی' مدیر اداره کل امنیت عربستان سعودی از سمت‌هایشان برکنار شده اند.
روزنامه نیویورک ‌تایمز هم روز پنجشنبه گزارش داده بود که مقامات عربستان سعودی قصد دارند العسیری را مقصر قتل خاشقچی معرفی کند.
پرونده قتل خاشقچی و بازتاب گسترده منفی آن در رسانه های جهان موجب شده تا ملک سلمان پادشاه عربستان وارد این قضیه بشود؛ خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به خاندان سلطنتی در این باره نوشته است، ملک سلمان شخصا مدیریت بحران خاشقچی را در اختیار گرفته و ضمن اعزام شاهزاده خالد الفیصل فرماندار مکه که از مورد اعتمادترین افراد وی است، برای رایزنی با مقامات ترکیه به استانبول در حال بررسی قدرت اعطایی به محمد بن سلمان و تجدید نظر در خصوص آن است.
رویترز هم اعلام کرد، این بحران نه تنها در میان رهبران جهانی، بلکه در درون دیوان سلطنتی سعودی نیز نگرانی هایی برانگیخته است.
این خبرگزاری می افزاید، در طول سفر خالد الفیصل، ترکیه و عربستان سعودی با تشکیل یک گروه کاری مشترک برای بررسی ناپدید شدن خاشقچی موافقت کرده‌اند؛ ملک سلمان همچنین به دادستان‌های عمومی کشورش نیز دستور داده تا براساس یافته های خود یک روند تحقیقی را آغاز کنند.
یک شاهزاده سعودی نزدیک به خاندان سعودی می‌گوید، انتخاب خالد که جزء مقامات عالی سعودی است به این دلیل بوده که او علاوه بر مورد اعتماد بودن ملک سلمان دارای روابط خوب و بسیار قوی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است و شاید بتواند آل سعود را از این مخمصه خارج کند.
نشریه فرانسوی 'فیگارو' نیز روز پنجشنبه در خبری اعلام کرد که، تحرکاتی در ریاض برای کنار گذاشتن 'محمد بن سلمان' از ولی‌عهدی سلطنت سعودی شروع شده است.
این نشریه به نقل از منابع مطلع خود گزارش داد: 'در روزهای گذشته هیأت موسوم به 'هیأت بیعت' در عربستان سعودی برای بررسی مسئله خاشقچی و وضعیت بن سلمان تشکیل جلسه داده است'.
این منابع با بیان اینکه اگر 'خالد بن سلمان' سفیر کنونی ریاض در واشنگتن مجددا به این سمت منصوب نشود، احتمال زیادی وجود دارد که وی به عنوان نایب ولی‌عهد معرفی شده و محمد بن سلمان در میان‌مدت کنار گذاشته شود.

** تاکید ترامپ بر ادامه توافقات واشنگتن - ریاض
در حالی که برخی مقامات و رسانه های آمریکایی صحه بر جنایت آل سعود در قتل خاشقچی گذارده اند و حتی سناتور 'لیندسی گراهام' گفته بود که خاشقچی به دستور محمد بن سلمان کشته شده، اما دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هنوز هم دو پهلو سخن می گوید، دو پهلویی که عموما به نفع آل سعود است.
ترامپ، بامداد امروز، ساعتی پس از آنکه دادستان کل عربستان به کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد آل ‌سعود اعتراف کرد، این رژیم را 'متحدی فوق ‌العاده' برای آمریکا توصیف کرد.
به نوشته گاردین، ترامپ در جمع خبرنگاران درباره روایت رسمی عربستان سعودی در خصوص این پرونده و بدون محکوم کردن این جنایت گفت: 'فکر می‌کنم به عنوان گام‌های اول، خوب است؛ گام بزرگی است؛ افراد زیادی دخیل هستند؛ فکر می‌کنم توضیحات عربستان سعودی 'معتبر' است و من با کنگره در این خصوص همکاری خواهم کرد.'
رییس جمهوری آمریکا که سرمست دلارهای سعودی است، افزود: 'عربستان سعودی متحدی فوق‌العاده برای آمریکاست، اما آنچه اتفاق افتاده غیرقابل قبول است.'
ترامپ بار دیگر تأکید کرد: 'ترجیح می‌دهم تنبیه احتمالی عربستان سعودی در ارتباط با پرونده قتل خاشقچی شامل لغو قرارداد فروش سلاح به این کشور نشود.'
قبل از اعتراف دادستان کل عربستان مبنی بر قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، رسانه های جهان و دولت ترکیه به این مساله تاکید کرده بودند، اما در همان زمان ترامپ و سردمداران آمریکا به دنبال تغییر مساله و به نحوی خواباندن قضیه بودند.
نکته قابل تامل این که با روشن شدن برخی از ابعاد قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، اما ترامپ هنوز هم حاضر نیست دست از حمایت آل سعود بردارد، همچنانکه در قضیه جنایات آل سعود در یمن نیز رییس جمهور آمریکا از سعودی ها حمایت بی چون و چرا می کند و دلیل آن هم کاملا واضح می باشد و آنهم مزه کردن پول مفت سعودی ها در زیر دندان رییس جمهوری دلال آمریکا می باشد.
خاورم* 1275*1436*

نظر شما