شناسهٔ خبر: 28870491 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در سال جاري؛

پيش بيني توليد 90 هزار تن دانه زيتون

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي: امسال با 5 درصد افزايش نسبت به سال قبل، پيش بيني توليد 90 هزار تن از اين محصول در کشور مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت جهاد کشاورزي، سيد رحمت اله پريچهر ­افزود: بخشي از نهال هايي که در سنوات گذشته کشت شده بود به باردهي رسيده و از اين رو در سال جاري افزايش توليد دانه زيتون پيش بيني شده است.
وي با بيان اين که در حال حاضر در 26 استان کشور زيتون کشت مي شود، گفت: تلاش مي کنيم استان هاي روغن خيز به سمت توليد روغن زيتون سوق پيدا کنند.
پريچهر، توليد روغن زيتون را از اولويت هاي وزارت جهاد کشاورزي دانست و تصريح کرد: مهمترين هدف ما ارتقاي بهره وري عوامل توليد، اقتصادي کردن توليد زيتون و کمک به سلامت جامعه است.
وي اظهار داشت: سالانه بين پنج تا هفت هزار تن در کشور روغن زيتون توليد و همين ميزان هم وارد مي شود.
مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي درباره قيمت روغن زيتون گفت: روغن زيتون در گروه دوم کالاهاي اساسي قرار دارد و ارز 4200 توماني به آن تعلق نمي گيرد و از اين رو قيمت روغن زيتون رقابتي خواهد شد.
وي به باغداران توصيه کرد براي توليد روغن زيتون تلاش کنند چرا که موجب بهبود صنعت آن و اقتصاد ملي مي شود.
پريچهر با اشاره به اين که بيش از 50 درصد ارقام زيتون کشت شده در ايران، روغني هستند، بيان کرد: بخشي از ارقام زيتون دو منظوره هستند به طوري که مي توان علاوه بر استفاده از دانه، از آن روغن بدست آورد.
وي افزود: صنايع روغن کشي در اين حوزه به اندازه کل توليد داخل ظرفيت دارد و نيازي به افزايش ظرفيت اين صنايع نيست.
مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي بر ادامه ممنوعيت واردات ميوه و کنسرو زيتون به کشور تاکيد و تصريح کرد: واردات روغن زيتون با تعرفه 26 درصد آزاد است.
وي با اشاره به اين که در ايران 2.5 برابر سرانه دنيا، کنسرو زيتون مصرف مي شود، گفت: سرانه مصرف روغن زيتون در کشور حدود 135 گرم به ازاي هر نفر است.
پريچهر توليد 200 هزار تن ميوه زيتون را از اهداف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و اظهار داشت: در اين برنامه هدفگذاري شده که سرانه مصرف روغن زيتون به 200 گرم به ازاي هر نفر برسد.
وي­ گفت: ­­­سال گذشته 65 درصد ميوه هاي زيتون به کنسرو و 33 درصد به روغن تبديل شد.
پريچهر ادامه داد: کيفيت زيتون در ايران به علت شرايط آب و هوايي و ارقام مورد استفاده بسيار خوب است.
وي در عين حال اعلام کرد: ما انتقال ژرم پلاسم زيتون از کلکسيون شوراي بين المللي زيتون و روغن زيتون را در دستور کار داريم.
مجري طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي افزود: ما همچنين دعوت از مدرسان شوراي بين المللي زيتون و روغن زيتون براي برگزاري کارگاه هاي آموزشي و شرکت کارشناسان در دوره هاي آموزشي اين شورا را در برنامه هاي خود قرار داده ايم.

نظر شما