شناسهٔ خبر: 28869129 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جزئیات تازه از تغییرات جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار

اعلام هیئت امنای جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار، برگزاری مراسم پایانی چهارمین دوره این جایزه به تاخیر افتاده است و جزئیات برگزاری مراسم در آینده اعلام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

بیانیه «گنجینه پژوهشی ایرج افشار» در این زمینه به این شرح است: «چنانکه علاقه‌مندان آگاهی دارند،در 16 مهر ماه، سالروز میلاد استاد افشار، گنجینۀ پژوهشی استاد ایرج افشار، به بهترین پایان نامۀ دکتری در زمینۀ کتابداری(علم اطلاعات و دانش شناسی) به انتخاب هیئت داوران، در مراسمی خاص جایزه‌ای اعطاء می‌کند.

از آنجا که امسال (1397ش) بنابر تصمیم هیأت داوری و موافقت فرزندان استاد، در نحوۀ انتخاب و موضوع جایزه تغییراتی داده شده است، مراسم با تأخیر برگزار خواهد شد. جزئیات برگزاری مراسم در اطلاعیه بعدی به اطلاع مشتاقان خواهد رسید.»

اطلاعیه جدید درباره جایزه ایرج افشار

سومین دوره این جایزه در مهرماه 96 برگزار شده بود و طی آن پایان‌نامه دکتری حمید کشاورز با عنوان طراحی و تبیین مدل ارزیابی باورپذیر اطلاعات وب به عنوان برگزیده نهایی انتخاب شده بود. هدف از اعطای جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار، تداوم نیت‌های ایرج افشار در حفظ و گسترش علم و فرهنگ ایرانی عنوان شده است.

«گنجینه پژوهشی ایرج افشار» که از سال 1378 به مرکز دائره‌المعارف اسلامی سپرده شده است، به اذعان متخصصان امر، از مجموعه‌های نادر پژوهشی در سطح جهانی است و کتابواره آن مشتمل بر فهرست مقاله‌ها، رساله‌ها، جزوه‌های کمیاب در سال 1395 از سوی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

دوران ریاست ایرج افشار در کتابخانه ملی

ایرج افشار ایرانشناس و کتابشناس و مصحح و مجله ‌نگار نامی ۱۶ مهرماه سال ۱۳۰۴ در تهران متولد شد.او فرزند دکتر محمود افشار است.
افشار در سال 1312 آموزش دبستانی را در دبستان زرتشتیان آغاز کرد.

افشار پس از آن در مدرسه شاهپور تجریش و در دبیرستان فیروز بهرام تحصیلات متوسطه را پی‌گرفت و با اتمام این دروه در سال 1324 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال 1328 تحصیلات خود  را با گرایش قضایی به پایان برد.

او را شاخص‌ترین کتابدار تاریخ معاصر ایران باید نام نهاد که چند سالی هم ریاست کتابخانه دانشگاه تهران را عهده‌دار بود.

وی زبان انگلیسی و فرانسه را خوب می‌داند. ده سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئیس کتابخانه دانش‌سرای عالی شد. یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی را بر عهده داشت و چهار سال هم رئیس اداره کل انتشارات دانشگاه بود.

افشار مدتی به عنوان کتابدار وارد کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و با کسب تجربیات این دوره ریاست کتابخانه ملی را به عهده گرفت.

وی عضو انجمن ایرانشناسی، عضو هیات انتخاب کتاب، عضو کمیته جایزه کتاب‌سال، عضو انجمن کتابداران ایران، عضو هیات اجرایی انجمن تاریخ  بود و همچنین از اعضای شورای عالی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی به شمار می‌رفت.

او سردبیری یکی از مهمترین نشریات حوزه کتاب ونشر با عنوان راهنمای کتاب را برای نزدیک به دو دهه بر عهده داشت و نیز همچنین نشریه فرهنگ ایران زمین و آینده و چند نشریه دیگر را هم او سردبیری کرد.

مجموعه تالیفات ایرج افشار به نزدیک به 500 عنوان می‌رسد. سید فرید قاسمی در کتابی حجیم درباره زندگی و آثار او نوشت که سال 1388 روانه بازار نشر شد./ایبنا

کلمات کلیدی

ایرج افشار

ایران شناس

جایزه ایرج افشار

نظر شما