شناسهٔ خبر: 28864489 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پايين رفتن آب در دشت ارسنجان خطرآفرين وهشدار دهنده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شيراز - ايرنا - استاد دانشگاه شيراز و رئيس مرکز پژوهش‌هاي علوم جوي و اقيانوسي اين دانشگاه گفت: پايين رفتن آب در دشت ارسنجان و خشکيدگي چشمه بناب اين شهرستان خطر آفرين و هشدار دهنده و گوشزدي به مسئولان براي اتخاذ راهکارهاي جلوگيري ازصدمات و آسيب هاي خشکسالي است.

دکتر سيد محمد جعفر ناظم السادات شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اعلام کرد: : بررسي سالانه سطح بارش ها در 20 سال گذشته در دشت ارسنجان نشانگر آن است که روند سطح آب هاي زيرزميني در اين منطقه در همه سالها نزولي است همچنين دراين سالها برداشت آب از سفره هاي زير زميني بيش از آب تجدپذير وارد شده به آبخوانهاست.
اين پژوهشگر و استاد دانشگاه شيراز افزود: بر پايه نقشه هاي مطالعاتي در منطقه ارسنجان ، آب چشمه هاي بناب، چشمه حسني، چشمه خوني و چشمه شيرخان و ديگر چشمه هاي کوچک ميان آنها، از کوههاي دامنه جنوبي شهر ارسنجان که از گردنه کمين تا کمال آباد گسترده شده است فراهم مي شود.
وي ادامه داد: آب بخشي از کوه هاي جنوب ارسنجان، بيشتر در دشت فاروق و سيدان شهرستان مرودشت زهکش مي شود و ب اين ترتيب بخشي از آب هاي آهکي در دشت ارسنجان و بخشي در دشت سيدان و فاروق وارد مي شود.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي علوم جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز ادامه داد: روند سطح آب زير زميني در همه دشت هاي اين منطقه منفي و نزولي است، پايين افتادن سطح آب در دشت نقش بنياديني در پايين  افتادن سطح آب در آهکها دارد. با پايين افتادن سطح آب  دشت ها، باعث پايين افتادن تراز سطح آب در آهک ها و از آب درون آهکها کاسته مي شود.
ناظم السادات گفت: پايين افتادن سطح آب در پايين دست ارسنجان و در نزديکي علي آباد ملک و در زيردست اين کوه ها بسيار پرگزند است و نقش اساسي در خشکيدگي چشمه بناب دارد.
استاد دانشگاه شيراز با بيان اينکه پيش از اين افتادگي سطح آب در اين چاه ها خشکيدگي ديگر چشمه ها را موجب شده بود اظهار داشت: افت سطح آب در اين بخش از دشت مي تواند بيش از جاهاي ديگر، افت سطح آب در کوه هاي پيراموني و بويژه آهک هاي بالا دست را در پي داشته باشد.
وي اضافه کرد: آب در بخشي از اين شهرستان از سال 1375 تا 1390 از  تراز نزديک به 1575 متر به تراز نزديک به 1520متر پايين افتاده است. بررسي ها نشان مي دهد که نزديک به پنجاه و پنج متر در 15 سال افت سطح آب سفره وجود داشته است. با اين روند افت، ديگر آبي در آهک ها نمي ماند تا از  چشمه ها خارج شود.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي علوم جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز بيان کرد : به ديگر سخن، راه افتادن آب چشمه بناب در گرو کم کردن پمپاژ بي رويه آب در دشت ارسنجان بويژه در بخشهاي پاييني شهر ارسنجان تا نزديک  علي آباد ملک و تا کمال آباد است.
ناظم السادات گفت: بدون مديريت برداشت از اين چاه ها همه دشت منطقه ارسنجان در خطر نابود شدن منابع آب، گرسنگي، فقر و مهاجرت گسترده قرار دارد. کاهش برداشت و سياست نکاشت(جلوگيري از کاشت محصولاتي که آب زياد مصرف مي کنند) تنها راهي است که مي تواند چشمه ها را آبدار کند و مردم را از آينده اي پرگزند به دور سازد.
ارسنجان در 125کيلومتري شمال شرق شيراز قرار دارد.
6113 /1876
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما