شناسهٔ خبر: 28860881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان:

دانشگاه بهترین مرکز برای نهادینه کردن فرهنگ گفت وگو است

گروه اجتماعی - حجت الاسلام یاری، با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از بهترین مراکز برای کار فرهنگی است، عنوان کرد: اگر دانشگاه نسبت به نهادینه کردن فرهنگ تعامل، گفت وگو و مناظره بین دانشجویان اقدام کند، بی‌تردید خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

دانشگاه بهترین مرکز برای نهادینه کردن فرهنگ گفت وگو و مناظره است

حجت الاسلام والمسلمین جمال یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به برگزاری مرحله منطقه ای هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به میزبانی گیلان، اظهار کرد: کرسی های آزاداندیشی در فضای جوامع فرهنگی به عنوان یک مقوله بسیار مهم و منطقی مطرح است، زیرا موجب تضارب آرا می شود.

وی رسیدن به مشترکات در مباحث فکری و فرهنگی را برای توسعه و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف کارساز دانست و افزود: در بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شکل گیری کرسی های آزاداندیشی و مناظره یک ضرورت فرهنگی نهفته است.

این کارشناس دینی ادامه داد: برگزاری کرسی های مناظره با هدف تحقق کرسی های آزاد اندیشی در مراکز علمی و آموزشی می تواند افکار و عقاید مختلف را به قضاوت جامعه بگذارد لذا مناظره باید با رعایت احترام متقابل نسبت به دیدگاه های دیگران همراه باشد تا پذیرش مسائل و انتخاب راه درست را تسهیل و ممکن کند.

حجت الاسلام یاری، با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از بهترین مراکز برای کار فرهنگی است، خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه نسبت به نهادینه کردن فرهنگ تعامل، گفت وگو و مناظره بین دانشجویان اقدام کند، بی‌تردید خیلی تاثیرگذار خواهد بود. در این راستا مسابقات ملی مناظره دانشجویی این زمینه را برای متولیان امور فرهنگی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی فراهم می کند.

اهتمام ائمه اطهار(ع) در برگزاری کرسی های مناظره

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از بیان مباحث جنجالی و تنش زا در مناظره، یادآور شد: شرکت کنندگان در مناظره باید دیدگاه های خود را پیرامون مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همراه با منطق و استدلال و بر پایه اخلاق و احترام متقابل بیان کنند و از طرح دیدگاه های غیر ضروری که تعابیر نادرستی در جامعه دارد، خودداری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، آزادانه سخن گفتن را یکی از امتیازات کرسی های آزاداندیشی دانست و گفت: بیان آزادانه افکار و عقاید حتماً باید با در نظر گرفتن شیوه های اخلاقی و محترمانه و متناسب با شرایط و نیازهای روز جامعه باشد. گاهی ممکن است انسان به بهانه آزاداندیشی به بیان دیدگاه های خود همراه با تحقیر دیگران بپردازد و از کلمات مناسبی استفاده نکند که این مقوله در کرسی های آزاداندیشی جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه مناظره کنندگان باید براساس مستندات علمی و عقلانی سخن بگویند و اطلاعات درستی از مسائل مورد بحث داشته باشند، اظهار کرد: هدف نهایی در برگزاری مناظره های دانشجویی باید کمک به جامعه و خروج از بن بست های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد.

حجت الاسلام یاری، با اشاره به اهتمام ائمه اطهار(ع) و شاگردان ایشان در برگزاری کرسی های مناظره در مسائل مذهبی، اعتقادی، علمی، خانوادگی، اجتماعی و...، گفت: برگزاری کرسی های مناظره در دوران ائمه(ع) به ترویج و گسترش دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) منجر شد؛ لذا ما نیز می توانیم از رهگذر مسابقات ملی مناظره دانشجویی مباحث علمی و فرهنگی را در جامعه تعمیق ببخشیم.

به گزارش ایکنا، مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان به‌همت جهاددانشگاهی استان گیلان از 21 لغایت 25 مرداد 97 در دانشگاه پیام نور رشت برگزار شد، در این راستا، مرحله منطقه ای مسابقات ملی مناظره دانشجویان نیز با حضور تیم های شرکت کننده از استان های اردبیل، زنجان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین و گیلان از 29 مهر لغایت 2 آبان 97 در دانشگاه گیلان برگزار می شود.

این مناظره به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان و با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما