شناسهٔ خبر: 28860267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

FATF تا بهمن ماه به ایران مهلت داد

تمدید تعلیق از لیست سیاه مالی

صاحب‌خبر -
- انتقاد آخوندی و ابوطالبی از ورود هیأت عالی مجمع به لوایح FATF - مجید انصاری: مجلس باید ایرادات هیأت عالی نظارت را برطرف کند
کشورمان یک دوره چهار ماهه دیگر فرصت خواهد داشت تا انتظارات FATF را برآورده کند؛ انتظاراتی که برآورده شدن‌شان به معنای خروج دائمی از لیست سیاه این گروه خواهد بود. ایران بر پایه تصمیمی که دیروز اتخاذ شده، همچنان به صورت موقت خارج از لیست سیاه قرار خواهد داشت اما همین تصمیم هم سیگنال مثبتی برای کشورمان است. 5 روز قبل از این تصمیم دیوید لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی FATF گفته بود که «نتیجه همکاری ایران با FATF به هرحال مثبت است.» این اظهار نظر در شرایطی که سه لایحه از مجموع لوایح چهارگانه مرتبط با این موضوع در کشورمان هنوز به طور نهایی تعیین تکلیف نشده، امیدها را به اتخاذ تصمیمی به نفع ایران در اجلاس اخیر FATF بیشتر کرد. امیدی که دیروز با انتشار بیانیه این گروه مشخص شد اصلاً واهی و بی پایه نبوده است. خصوصاً اینکه این تصمیم علی‌رغم تلاش امریکا در اجلاس اخیر برای بازگرداندن ایران به لیست، گرفته شده است.

کشورمان یک دوره چهار ماهه دیگر فرصت خواهد داشت تا انتظارات FATF را برآورده کند؛ انتظارتی که برآورده شدن‌شان به معنای خروج دائمی از لیست سیاه این گروه خواهد بود. ایران بر پایه تصمیمی که دیروز اتخاذ شده، همچنان به صورت موقت خارج از لیست سیاه قرار خواهد داشت اما همین تصمیم هم سیگنال مثبتی برای کشورمان است. 5 روز قبل از این تصمیم دیوید لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی FATF گفته بود که «نتیجه همکاری ایران با FATF به هرحال مثبت است.» این اظهار نظر در شرایطی که سه لایحه از مجموع لوایح چهارگانه مرتبط با این موضوع در کشورمان هنوز به طور نهایی تعیین تکلیف نشده، امیدها را به اتخاذ تصمیمی به نفع ایران در اجلاس اخیر FATF بیشتر کرد. امیدی که دیروز با انتشار بیانیه این گروه مشخص شد اصلاً واهی و بی پایه نبوده است. خصوصاً اینکه این تصمیم علی‌رغم تلاش امریکا در اجلاس اخیر برای بازگرداندن ایران به لیست، گرفته شده است.
بر اساس تصمیمی که روز گذشته در نشست FATF  در پاریس گرفته شد، ایران برای یک دوره چهار ماهه دیگر تا فوریه 2019، یعنی بهمن‌ماه سال جاری از لیست سیاه این گروه تعلیق می‌شود و اقدامات متقابل علیه کشورمان متوقف باقی می‌ماند. اقدامات مقابله‌ای علیه ایران از تیرماه 1395 و در حین اجرای برجام تعلیق شده بودند. از آن زمان تاکنون تعلیق این اقدامات در دوره‌های زمانی چهار ماهه متعددی تمدید شده است. FATF برای دائمی کردن خروج کشورمان از لیست سیاه خواستار پذیرش شروط و برآورده کردن انتظاراتی است که در قالب چهار لایحه دولت ارائه شده‌اند. تا اینجا هر چند تمام این لوایح در مجلس به تصویب اکثریت نمایندگان رسیده‌اند اما در مراحل بعدی یعنی تأیید نهایی توسط شورای نگهبان، کار سه لایحه همچنان به پایان نرسیده و تبدیل به قانون نشده‌اند. به نظر می‌رسد رأی مثبت مجلس به هر چهار لایحه دولت سیگنال مثبتی بوده که FATF را قانع کرده برای دوره چهار ماهه جدیدی به کشورمان مهلت دهد تا اقداماتش را در قبال شروط این کارگروه، تکمیل کند. آن طور که دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داده، بیانیه FATF در حالی تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را تمدید می‌کند که امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی اخیراً در پاریس بشدت تلاش کردند که اقدامات تقابلی علیه ایران فعال شود، اما این مثلث ضدایرانی در انجام پروژه ضد ایرانی خود موفق نشد.
بیانیه دیروز FATF با تأکید بر آنچه «سطح بالای سیاسی ایران به منظور پرداختن به نواقص راهبردی AML/CFT و تصمیمش برای دریافت کمک فنی به منظور اجرای برنامه اقدام» خوانده، تأکید کرده است: «با توجه به اینکه ایران این تعهد سیاسی را تأمین کرده و گام‌های مرتبط را برداشته است، FATF تصمیم گرفت که در ژوئن 2018، تعلیق اقدامات تقابلی را تمدید کند.» در بیانیه FATF درباره کشورمان آمده است: «کارگروه ویژه اقدام مالی در نشست این هفته خود تصمیم گرفت تا به تداوم تعلیق اقدامات متقابل رأی دهد با این حال کارگروه از اینکه بخش عمده برنامه اقدام ایران ناتمام باقی مانده است، دلسرد است و از ایران انتظار دارد تا مسیر اصلاحی را هر چه سریع‌تر تکمیل کند.» گروه FATF  همچنین در این بیانیه تأکید کرده است، انتظار دارد ایران تا موعد بهمن‌ماه یعنی چهار ماه دیگر قوانین لازم را مطابق با معیارهای این نهاد به تصویب رسانده باشد. FATF همچنین این مصوبات مجلس را «پیشرفت در تلاش‌های تقنینی» کشورمان توصیف می‌کند. آن طور که در این بیانیه تأکید شده است در غیر این صورت FATF «اقدامات بیشتری برای محافظت در برابر ریسک‌های ناشی از کاستی‌های نظام مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ایران» انجام خواهد داد. نکته اینجاست که آغاز ریاست دوره‌ای آمریکا بر این کارگروه در دوره جدید این احتمال را افزایش داده که در صورت عدم پیشرفت کار لوایح چهارگانه در ایران  یا عدم تبدیل آنها به قانون، قانع کردن مجدد FATF در پایان مهلت مجدد چهارماهه اخیر دشواری‌های بیشتری نسبت به قبل داشته باشد. این کارگروه در بیانیه خود با اشاره به مصوبات مجلس درخصوص لوایح چهارگانه آورده است: «زمانی که لایحه باقیمانده کامل نهایی شود، FATF این مورد را در کنار لایحه نهایی شده بررسی خواهد کرد تا اینکه تعیین کند که آیا اقدامات مزبور در برنامه اقدام ایران، در راستای استانداردهای FATF هست یا نه.»
FATF همچنین در بیانیه خود 9 مورد را شمرده است که ایران باید آنها را تکمیل کند. از جمله این انتظارات می‌توان به «شناسایی و بلوکه کردن اموال تروریست‌ها در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد»، «اطمینان از اجرای یک سازوکار قابل اتکا در زمینه ارزیابی بایسته»، «اطمینان از استقلال کامل بخش اطلاعات مالی و ضرورت ثبت گزارش تبادلات مالی مشکوک»، «تضمین دادن درباره چگونگی شناسایی و مجازات ارائه‌دهندگان خدمات مالی بدون مجوز» و «در نظر گرفتن جریمه برای نقض کنندگان قوانین ناظر به پولشویی» اشاره کرد. همچنین «اطمینان از ثبت همه تبادلات مالی با اطلاعات کامل فرستنده و دریافت کننده توسط مؤسسات مالی»، «اطمینان از تصویب قوانین و تعیین ساز و کارهای لازم برای مصادره اموال مجرمان به تناسب با جرم آنها» و «تصویب و اجرای کنوانسیون‌های پالرمو و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و روشن کردن توانایی برای ارائه خدمات حقوقی» نیز از دیگر انتظارات FATF از کشورمان عنوان شده‌اند. FATF همچنین در این لیست 9 گانه از ایران خواسته است که جرم‌انگاری تأمین مالی تروریسم را بدون استثنا کردن آن دسته از گروه‌های تروریستی که «علیه پایان اشغال خارجی، استعمارگری و نژادپرستی تلاش می‌کنند»، انجام دهد.



نظر شما