شناسهٔ خبر: 28851830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحريم نشست اقتصادي رياض تير خلاص بر روياهاي آل سعود/تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - انصراف شرکت‌ها و شخصيت‌هاي بين‌المللي و محافل رسانه اي و مطبوعاتي از شرکت در نشست سرمايه‌گذاري عربستان سعودي که قرار است در رياض برگزار شود، ابعاد گسترده اي يافته است.
کنفرانس «ابتکار سرمايه‌گذاري آينده» که به «داووس صحرا» معروف شده و بخشي از تلاش‌هاي حکومت سعودي براي جذب سرمايه‌هاي خارجي براي پروژه نمايشي و بلند پروازانه «2030» است، قرار است روزهاي 23 تا 25 اکتبر (اول تا سوم آبان) در شهر رياض برگزار شود.
تحريم نشست رياض واکنشي به مفقود شدن «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي پس از ورود به کنسولگري عربستان سعودي در استانبول، بوده است. با مروري بر اقدامات رژيم آل سعود مي توان به حقايقي جديد درباره ماهيت تروريستي چنين رژيمي دست يافت.
روزنامه لبناني "الاخبار" در گزارشي تحت عنوان "جمال عبدالناصر تا جمال خاشقچي"؛ با مروري بر طرح هاي ترور آل سعود براي مخالفان به افشاي ابعاد جديدي از سياست تروريستي آل سعود پرداخت. اين بررسي نشان داده است سعودي‌ها در ترور و سربه نيست کردن مخالفانشان زبان زد عام و خاص هستند.
چه شخصيتي چون جمال عبدالناصر بر فراز آسمان باشد چه يک نويسنده و روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگري، اگرچه رژيم سعودي در توطئه ترور خود عليه جمال عبدالناصر از طريق بمب گذاري ناکام ماند اما رفتار سعودي نشان ميدهد که خشونت و ترور ماهيت اين رژيم را تشکيل مي دهد.
توطئه ترور جمال عبدالناصر توسط آل سعود قرار بود در روز هفت مارس 1958 هنگام سفر وي به سوريه، صورت بگيرد که افشاي آن پيش از انجام توطئه آبرويي را براي سعودي‌ها در جهان عرب باقي نگذاشت.
در اين ميان يکي از اقدامات آل سعود که توسط محمد بن سلمان صورت گرفت و شگفتي و در عين حال نگراني جامعه جهاني را از نخست وزير ربايي آل سعود در پي داشت، حبس سعد حريري نخست‌ وزير لبنان و وادار کردن وي به قرائت استعفانامه خود در مقابل دوربين شبکه العربيه بود.
آنچه تا کنون در رسانه‌ها در خصوص اين رسوايي منتشر شده نشان مي‌دهد اگر موضعگيري قاطع و يکپارچه لبناني ها به رهبري حزب الله لبنان عليه مداخله جويي و نخست وزير ربايي عربستان و نيز وساطت فرانسوي ها براي آزادي سعد حريري نبود، شايد سرنوشت او با سرنوشت خاشقچي تفاوتي نداشت.
افشاي ابعاد مفقود شدن و مرگ احتمالي جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، پيامدهاي سنگيني براي خاندان حاکم بر عربستان در پي داشته و مي‌توان گفت اولين پيامد سياسي اين ماجرا خدشه دار شدن وجهه بين‌المللي عربستان و بويژه وليعهد اين کشور است که طراح اين توطئه بوده است که مي تواند برکناري و يا تضعيف موقعيت وي را درپي داشته باشد.
محمد بن سلمان با خطاهاي خود عملا خاندان حاکم سعودي را با چالش‌هاي سخت تري روبه رو کرده است. چالش‌هايي که حالا در مسئله خاشقجي مي‌تواند زمينه‌ساز يک باج‌گيري ديگر از عربستان سعودي را فراهم کند.
البته بن سلمان هميشه آماده کشيدن چک هاي سنگين از جمله همراهي با "معامله قرن" براي پوشاندن بحران‌هايي است که اين کشور با آن روبه رو است، اما شايد اين بار کشيدن چک به گرفتن وليعهدي جوانک سعودي ختم شود.
نکته بعدي ايجاد بحران بي‌سابقه در روابط عربستان و غرب است البته در صورتي که تحريم‌هاي نفتي در اوايل دهه هفتاد قرن گذشته را مستثني بدانيم اين بحران بوضوح در اظهارات و مواضع غرب عليه عربستان مشاهده مي شود.
تحريم نشست رياض مقدمه‌اي براي برداشتن گام‌هاي ديگري است که چه ‌بسا براي عربستان سعودي و اقتصاد آن، در سايه تهديدها به اعمال تحريم‌هاي اقتصادي و فعال سازي قانون «جاستا» براي اخذ غرامت‌هايي براي قربانيان حملات 11 سپتامبر2001 ضربه‌اي دردناکتر باشد.
عربستان سعودي اميدهاي بلند بالايي به اين نشست براي جذب سرمايه‌گذاري بين‌المللي در پروژه‌اي است که براي احداث آن در منطقه ساحلي «نئوم» در درياي سرخ طرح‌ريزي مي‌کند و همچنين طرح‌هايي در ديگر مناطق در چارچوب چشم‌انداز «2030» داشت که اساس آن، متنوع کردن منابع درآمد زا و تبديل عربستان سعودي به پايگاه بزرگ سرمايه‌گذاري بين‌المللي بوده است.
تصوير عربستان سعودي به‌عنوان جاذبه‌اي براي سرمايه‌گذاري خارجي، بعد از اقدام بن‌سلمان در بازداشت350 تن از بارزترين تجارسعودي و برخي شاهزاده‌هاي سرشناس مثل «وليد بن‌طلال» به ‌بهانه مبارزه با فساد ضربه شديدي خورد و عمليات توطئه آميز عليه جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار در کنسولگري سعودي در ترکيه به منزله تير خلاص به اين رويا بلند پروازانه بوده است. 118/112
کليدواژه جمال خاشقجي

نظر شما