شناسهٔ خبر: 28851539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اطمينان ترامپ و پمپئو از قتل خاشقچي/ آمريکا، بن سلمان را کنار مي گذارد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- آژانس امنيت ملي آمريکا همه جزئيات قتل جمال خاشقچي در کنسولگري سعودي را مي‌داند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره؛ دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد برايم ثابت شد جمال خاشقجي (روزنامه نگار منتقد سعودي) کشته شده، اين خبر دردآور است.
ترامپ گفت: «براي من قطعي است، بسيار ناراحت کننده است. ما منتظر اتمام تحقيقات در اين خصوص هستيم و اقدامي انجام نمي دهيم تا نتيجه اين تحقيقات مشخص شود.»
از ترامپ پرسيده شد، در صورتي که مسئله قتل خاشقجي ثابت شود چه اقداماتي انجام خواهد شد؟
رئيس جمهور آمريکا پاسخ داد: «واکنش ما بسيار جدي خواهد بود. بايد ببينيم چه اتفاقاتي رخ مي دهند.»
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا همچنين در گفتگو با نيويورک تايمز گفت به گزارش هاي اطلاعاتي که در آنها از نقش مقامات عالي عربستان در ترور خاشقجي خبر داده شد اعتماد دارم.
ترامپ افزود اتهام ها عليه محمد بن سلمان و مسئوليت او در قتل خاشقجي سئوالات عميقي را درباره ائتلاف آمريکا و عربستان مطرح مي کند.
پامپئو روز پنج‌شنبه پس از بازگشت از سفرش به عربستان و ترکيه، با «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا جلسه داشت. ترامپ که پيشتر در وجود اين فايل صوتي ابراز ترديد کرده و گفته بود اگر چنين نواري «واقعا وجود دارد» ترکيه بايد آن را با آمريکا به اشتراک بگذارد، پس از جلسه‌اش با پامپئو تغيير لحن داد و گفت تصور مي‌کند که خاشقچي مرده است. او همچنين سفر از پيش برنامه‌ريزي شده «استيو منوشين» وزير خزانه‌داري آمريکا به عربستان را که قرار بود با هدف شرکت در کنفرانس سرمايه‌گذاري عربستان انجام شود، لغو کرد.

پمپئو از قتل خاشقچي مطمئن است
منابع رسانه اي اعلام کردند: قتل جمال خاشقچي براي مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا محرز شده است و پمپئو فايل صوتي لحظه قتل خاشقچي را شنيده است.
شبکه تلويزيوني الجزيره نيز به نقل از شبکه اي بي سي اعلام کرد مقامات ترکيه در سفر پمپئو وزير امور خارجه آمريکا به اين کشور، او را از محتواي نوار صوتي آگاه کردند که گفته مي شود به عمليات ترور خاشقجي ارتباط دارد.
شبکه ان بي سي همچنين اعلام کرد سرويس اطلاعاتي آمريکا دست نداشتن محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در قتل خاشقجي را بعيد دانست.

پمپئو نوار صوتي قتل خاشقجي را شنيده است
يک مقام ترکيه که نام وي فاش نشد به تلويزيون اي بي سي آمريکا گفت: وزير امور خارجه آمريکا در سفر اخير به آنکارا نوار صوتي را که ثابت مي کند، جمال خاشقجي کشته شده، شنيده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي تلويزيون تي آر تي ترکيه، اين نوار صوتي را مقامات ترکيه روز چهارشنبه در آنکارا به مايک پمپئو ارائه کردند.
اين مقام ترکيه به تلويزيون اي بي سي گفته است که خاشقجي پس از هشت دقيقه ضرب و شتم توسط ماموران سعودي خفه شده و به قتل رسيده است.
هدر نائورت سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا خبرها در اين باره که وزير امور خارجه آمريکا چنين نواري را شنيده، رد کرده است.

بولتون به بن‌سلمان گفته آمريکا تمام جزئيات قتل خاشقچي را مي‌داند
شبکه «الميادين» لبنان به نقل از منبع مطلع خود گزارش داد که آژانس امنيت ملي آمريکا همه جزئيات قتل جمال خاشقچي در کنسولگري سعودي را مي‌داند.
شبکه الميادين لبنان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که برخي از مقامات ارشد آمريکا از ماجراي قتل «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار سعوديِ منتقد آل سعود با خبر بوده‌اند.
منبعي در آمريکا به دفتر اين شبکه در واشنگتن گفته است که به دنبال انتشار اخباري مبني بر ناپديد شدن خاشقچي در کنسولگري سعودي در شهر استانبول، «آژانس امنيت ملي آمريکا» اقدام به بررسي داده‌هاي الکترونيکي مربوط به کنسولگري سعودي کرده است.
به گفته اين منبع آمريکايي، شوراي امنيت ملي آمريکا از «صداهاي» گفت‌وگوي مفصل بين کادر کنسولگري در مورد شکنجه و قطعه‌ قطعه کردن خاشقچي مطمئن است.
منبع الميادن همچنين گفت: «"جان بولتون" مشاور امنيت ملي آمريکا از اين مسئله مطلع شد و اطلاعات موثق و قطعي را در اختيار "محمد بن سلمان‌" [ولي‌عهد سعودي] گذاشت که واشنگتن همه ماجرا را مي‌داند».
اين منبع همچنين گفت که دفتر رئيس اطلاعات مرکزي آمريکا به روزنامه واشنگتن پست خبر داده که فايل‌هاي ضبط شده‌اي درباره سرنوشت خاشقچي دارد و اين روزنامه در اولين پوشش خبري خود در مورد خاشقچي، اعلام کرد که به اين اطلاعات دسترسي دارد.

آمريکا، بن سلمان را کنار مي گذارد؟
کوشنر به ترامپ توصيه کرده به سبب مسئله ايران، با احتياط به عربستان واکنش نشان دهد.
به گزارش شبکه خبري سي ان ان جارد کوشنر مشاور و داماد دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از وي خواسته است به سبب مسئله ايران، در واکنش به ماجراي جمال خاشقجي در موضع گيري هاي خود در برابر عربستان سعودي احتياط کند.
اين شبکه اعلام کرد ماجراي ناپديد شدن و قتل احتمالي جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني منتقد رياض پيامدهاي جهاني داشته است. برخي معتقدند اين ماجرا به بزرگترين چالش در سياست خارجي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا تبديل شده است. برخي منابع به شبکه خبري سي ان ان اعلام کرده اند جارد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ، که مناسبات نزديکي با محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي دارد، با استناد به حمايت مهم سعودي ها از اقدامات واشنگتن در برابر تهران و برخي مسائل ديگر، به ترامپ توصيه کرده است در واکنش به ماجراي خاشقجي با احتياط برخورد کند.
روز پنجشنبه تالسي گابارد عضو دموکرات کنگره آمريکا و عضو کميته روابط خارجي در يک توييت به سخنان دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اشاره کرد که گفته بود به سبب معاملات تسليحاتي واشنگتن با رياض، وي بايد با احتياط به ماجراي خاشقجي واکنش نشان دهد. گابارد در اين توييت گفت: "استدلال ترامپ اين است: اگر آمريکا به سعودي ها اسلحه نفروشد، کشور ديگري به آن اسلحه مي فروشد. اين مثل توجيه يک هروئين فروش است که مي گويد اگر وي به يک معتاد مواد نفروشد، يک نفر ديگر آن را خواهد فروخت. ترامپ کاپيتاليسم را بدون در نظر گرفتن وجدان پذيرفته است. اين براي کشور ما و جهان ويرانگر است."
گابارد همچنين در گفتگو با شبکه سي ان ان گفت ترامپ طوري رفتار مي کند که گويي آمريکا يک شرکت تجاري و او هم يک تاجر بي وجدان است.
اين عضو کنگره آمريکا درباره عربستان سعودي نيز گفت:" اين (ماجراي خاشقجي) بايد ما را وادار کند به حقايق مرتبط با عربستان سعودي فراتر از آنچه بر سر اين روزنامه نگار آمده است، نگاه کنيم، حقايقي مانند اينکه عربستان سعودي يک نظام ديکتاتوري است، اينکه عربستان سعودي بزرگترين صادر کننده ايدئولوژي افراطي وهابي-سلفي ، يعني همان ايدئولوژي گروههاي تروريستي مانند داعش و القاعده در جهان است، اينکه عربستان سعودي همچنان به جنگ هاي چند صد ساله فرقه اي دامن مي زند و يکي از طرف هاي اين جنگ را با کمک هاي مالي و تسليحاتي خود به گروههاي تروريستي مانند القاعده در مناطقي مانند سوريه تحت حمايت خود قرار داده است، و نيز اين حقيقت که عربستان يک جنگ نسل کشي در يمن به راه انداخته است."
گابارد همچنين گفت :"عربستان سعودي در حقيقت متحد ما نيست. منافع آنها با منافع ما همسويي ندارد."
اين گزارش در حالي منتشر مي شود که يک کارشناس امور خاورميانه معتقد است: ترامپ بادرک موقعيت بغرنج وليعهد سعودي از او فاصله مي گيرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره ؛ روزنامه نگار و کارشناس امور خاورميانه و شوراي همکاري خليج فارس معتقد است ترامپ دريافته که وليعهد عربستان در وضعيت بسيار خطرناکي قرار گرفته است به همين دليل در پرونده جمال خاشقجي در حال عقب نشيني از حمايت هايش از محمد بن سلمان است.
بل لو که در گفتگو با الجزيره درباره اظهارات دونالد ترامپ در گفتگو با نيويورک تايمز سخن مي گفت، تصريح کرد، آنچه اتفاق افتاد بسيار مهم است، اينکه سران چهار کشور مهم اروپايي نشست برگزار کنند و در اين زمينه ( پرونده خاشقجي) بيانيه صادر کنند اتفاق مهمي است. دونالد ترامپ در وضعيت دشواري قرار گرفته است، او دو روز پيش درباره پرونده خاشقجي از عوامل خودسر سخن مي گفت که اين گونه سخن گفتن به عنوان آخرين اميدها براي نجات بن سلمان تلقي مي شد اما چه اتفاقي رخ داد که الان آن سخنان عوض شده است؟
وي افزود، دليل اين تغيير اطلاعاتي است که با وضوح تمام ثابت مي کند ترور خاشقجي اقدامي عمدي و از جانب افرادي بسيار نزديک به محمد بن سلمان است در نتيجه نظريه عناصر خودسر عوض شده و ترامپ از حمايتش از وليعهد عربستان عقب نشسته است. مقامات عربستان در وضعيت بغرنجي به سر مي برند و نمي دانند چه بر سرشان آمده است. طوفان هنوز آرام نشده و حتي مي توان گفت با قدرت بيشتري مي وزد، در چنين شرايطي محمد بن سلمان موقعيت خطرناکي دارد و ترامپ هم اين شرايط را درک کرده، در نتيجه در پي آن است تا کمي از او فاصله بگيرد.

نظر شما