شناسهٔ خبر: 28851297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحرکات مشکوک آمريکا در سوريه/ حمله ائتلاف آمريکايي به مناطق مسکوني در ديرالزور

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- روسيه از اقدام آمريکا در انتقال تروريستهاي داعش به عراق و افغانستان نگران است و از بازي جديد آمريکا در شرق فرات سخن مي گويد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين ، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت مسکو نگران اقدام آمريکا در انتقال تروريست هاي مسلح داعش از سوريه به عراق و افغانستان است.
لاوروف افزود براي همکاري با همه طرف ها در مسئله سوريه با وجود اختلاف نظرها آمادگي داريم. مسکو براي تماس با طرف هاي شرکت کننده در نشست آستانه و نيز گروه کوچک درباره سوريه (شامل کشورهاي آمريکا، فرانسه، انگليس، عربستان و اردن) ، در چارچوب قوانين بين المللي آمادگي دارد.

تلاش آمريکا براي تشکيل يک شِبْه کشور در شرق فرات
چند روز پيش نيز  روسيه، امريکا را به تلاش براي تشکيل يک شبه کشور در بخش شرقي رود فرات در سوريه متهم کرد.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، سرگئي لاوروف در گفت و گو با بخش فرانسوي شبکه راشا تودي گفت واشنگتن به دنبال آن است تا با کمک گروه هاي تحت حمايتش در سوريه يک شِبْه کشور غير قانوني در شرق فرات ايجاد کند.
لاوروف در اين مصاحبه که بخش هايي از آن را وزارت امور خارجه روسيه در پايگاه اينترنتي خود منتشر کرد، اظهار داشت: «گمان نمي کنم ادلب تنها منطقه پرتنش در سوريه باشد. در شرق فرات، مناطق وسيعي وجود دارد که رخدادهايي کاملا غير قابل قبول در آن ديده مي شود. آمريکا تلاش مي کند با کمک متحدانش در سوريه، به خصوص کرد ها، ساختاري شبه کشوري در اين مناطق ايجاد کند».
به گفته وزير امور خارجه روسيه، واشنگتن هر تلاشي را به کار مي بندد تا شرايط را براي زندگي ساکنان اين مناطق به حال طبيعي در آورد. نهادهاي موازي با نهادهاي دولت سوريه در اين مناطق ايجاد و تلاش مي کند آوارگان به خانه هايشان بازگشته و در آنجا ساکن شوند. اقدامات غرب نشان مي دهد نه آمريکا و نه فرانسه تلاش نمي کنند آواره ها به مناطق تحت کنترل دولت سوريه بازگردند تا روند سياسي قابل اعتمادي در اين کشور آغاز شود».
لاوروف در ادامه اين پرسش را مطرح کرد که چرا نبايد اين روند سياسي در بخش شرقي فرات، که تحت کنترل آمريکا و متحدانش است، نيز آغاز شود. وي تصريح کرد: «آمريکا يا به دنبال فراهم کردن پايه هاي يک کشور جديد است، يا مي خواهد در چارچوب ايده کردستان بزرگ، با منطقه کردستان عراق، يک بازي خطرناک آغاز کند».
رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه در پايان گفت: «روشن است که آمريکا مي خواهد وضعيت در بخش شرقي فرات پرتنش باقي بماند تا کسي به آرامش نرسد. چرا که در چنين شرايطي است که آنان به اهداف خود خواهند رسيد و اين چيزي نيست که نتيجه خوبي در پي داشته باشد».

آمريکا بدنبال ايجاد بهانه جديد براي ماندن در خاک سوريه
"عمر اوسي" نماينده کُرد مجلس سوريه گفت که تلاش‌هاي آمريکا در شرق فرات براي ايجاد بهانه اي براي ماندن نيروهاي کشورش در خاک سوريه است.
اوسي در گفت‌وگو با خبرگزاري آسيا نيوز افزود: آمريکا مدت طولاني است به بهانه حضور روسيه و ايران در خاک سوريه، مي خواهد نفوذ خود در حمايت دروغين از کردها در اين کشور افزايش دهد.
وي ادامه داد: نظاميان آمريکايي با اتحاد و همبستگي ملت سوريه روزي مجبور خواهند شد خاک اين کشور را ترک کنند.
نماينده پارلمان سوريه تصريح کرد: آمريکا و ترکيه براي ضايع کردن حق کردها با هم هماهنگ بوده و واشنگتن از کردهاي اين کشور به عنوان يک برگ برنده در چارچوب سياست‌هاي تاکتيکي و آني خود استفاده مي کند.
اوسي از کردهاي سوريه و به ويژه گروه‌هايي که بخش هاي گسترده جغرافيايي سوريه در شمال شرق کشور و شرق فرات مسلط هستند، خواست که بر طرح‌هاي آمريکا در شرق فرات و يا هر جاي ديگري در اين کشور و منطقه اعتماد و تکيه نکنند.
وي تاکيد کرد: در صورتي که بخواهند بر طرح‌هاي آمريکا تکيه و شرط بندي کنند، بزرگترين بازنده خواهند بود.
نماينده کرد مجلس سوريه تصريح کرد: واشنگتن هيچ طرح سياسي درباره کردهاي سوري ندارد، بلکه به دنبال شرکايي مي‌گردد که به کمک آن ها خود را به پيروزي نزديک کند و از تلاش آنها براي افزايش نفوذ خود از طريق نشست هاي سياسي درباره آينده سوريه در رقابت با روسيه و باجگيري از ترکيه و کشورهاي عربي خليج فارس استفاده کند.

حمله ائتلاف آمريکايي به مناطق مسکوني در ديرالزور
خبر ديگر اينکه ائتلاف نظامي تحت رهبري آمريکا روز پنج‌شنبه به مناطق مسکوني در استان ديرالزور سوريه حمله کرد.
نيروهاي ائتلاف تحت هدايت آمريکا روز پنج‌شنبه با حمله به خانه‌هاي مسکوني در منطقه "السوسه" در استان ديرالزور سوريه، باعث تلفات غيرنظاميان شدند.
يک منبع نظامي در گفت‌وگو با اسپوتنيک اين خبر را تأييد کرده گفت که بمباران مداوم منازل غيرنظاميان بي‌گناه توسط جنگنده‌هاي ائتلاف آمريکايي در راستاي کمک به تروريست‌هاي داعشي انجام مي‌گيرد.
هفته گذشته نيز ائتلاف تحت رهبري آمريکا در حمله به شهر هجين استان ديرالزور، از بمب‌هاي حاوي فسفر سفيد استفاده کرده بود.

نظر شما