شناسهٔ خبر: 28847622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همراهي پارلمان کوزوو با ايجاد ارتش در اين کشور

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ نمایندگان پارلمان کوزوو حمايت خود را از تغيير وضعيت نیروهای امنیتی اين کشور به ارتش اعلام کردند.
120 نفر از نمايندگان پارلمان کوزوو ضمن استقبال از پیشنهادات دولت با ارجاع آنها به کمیسیون های مربوطه براي بحث و تبادل نظر پیش از تصویب قانونی آن موافقت کردند.
این در حالی است که نمایندگان اقلیت صرب های کوزوو در پارلمان این کشور ضمن مخالفت با این گونه پیشنهادات نشان دادند که همه نمایندگان با تشکیل ارتشی منظم موافق نیستند.
از سوی دیگر پیشنهادات دولتی مربوط به تشکیل ارتش منظم با انتقاد صربها روبرو شده است.
اگرچه کوزوو در سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد همچنان از به رسمیت شناختن آن خودداری می کند.
صربستان و کوزوو ناگزیرند برای پیوستن به اتحادیه اروپا، خصومت های قدیمی خود را کنار گذاشته و روند عادی سازی مناسبات را آغاز کنند.
از سوی دیگر چگونگی حمایت بین المللی از تشکیل ارتش کوزوو هنوز مشخص نیست.
اواخر سال گذشته و در پی اعمال فشار ناتو و آمریکا، هاشم تاچی رئیس جمهور کوزوو پیشنهاد مشابهی را پس گرفته بود.
در بلگراد، مارکو جوریچ میانجی گر ارشد دولتی در مذاکرات میانجی گرانه اتحادیه اروپا با کوزوو، ضمن هشدار درباره پیامدهای غیرقابل پیش بینی برای امنیت منطقه ای خواهان واکنش جامعه بین الملل شد.
جوریچ هشدار داد صربستان از همه منافع خود در قلمروی خودش حفاظت می کند.
الکساندر وولین وزیر دفاع صربستان با انتشار بیانیه ای افزود تنها نیروهای مسلح در کوزوو باید در گروه صلح طلبان تحت رهبری ناتو قرار گیرند و لذا تشکیل ارتش کوزوو تنها به تهدید علیه صربستان و صرب ها کمک می کند.
درپی بمباران صربستان از سوی ائتلاف ناتو در سال 1999، با هدف توقف سرکوب جدایی طلبان آلبانیایی تبار کوزوو، یگان هایی از ناتو در کوزوو مستقر شدند.

نظر شما