شناسهٔ خبر: 28846847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش مبادلات غیر دلاری شرکت های روسیه

بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد سهم مبادلات غیردلاری در بخش خدمات صنعتی بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما به نقل از ­خبرگزاری رویترز؛ چندین شرکت بزرگ روسیه در حال بررسی راه هایی برای انجام معاملات خود با دیگر شرکت ها بدون استفاده از دلار هستند.
این اقدام شرکت های روس پس از آن صورت می گیرد که آمریکا تهدید کرد تحریم های خود را علیه این کشور گسترش می دهد. تحریم ها می توانند دسترسی شرکت های روسیه را به نظام بانکی بین المللی با محدودیت هایی روبرو کند. دولت روسیه نیز شرکت های این کشور را تشویق می کند به منظور کاهش وابستگی به دلار آمریکا، در مبادلات خود از دیگر ارزها بیشتر استفاده کنند.
شرکت روسی آلروسا به عنوان بزرگترین تولیدکننده الماس در جهان اعلام کرد تابستان گذشته، یک سامانه پایلوت برای مبادله با یکی از مشتریان چینی خود با استفاده از یوان راه اندازی کرده است. آلروسا از مبادلات غیر دلاری با یکی دیگر از مشتریان هندی خود نیز خبر داد.
شرکت سورگوت‌نفته‌گس که در حوزه انرژی فعال است، شرکت کشاورزی روسارگو و شرکت استخراج معدن نوریلسک نیکل نیز از دیگر شرکت های روس هستند که در حال کار روی سامانه های تراکنشی مشابه هستند.
بانک مرکزی روسیه این هفته اعلام کرد حجم مبادلات غیر دلاری شرکت های این کشور افزایش یافته است به نحوی که سهم روبل از مبادلات کالایی میان روسیه و چین و روسیه و هند اکنون به ده تا بیست درصد کل ارزش تجارت میان این کشورها رسیده است.
بانک مرکزی روسیه در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد سهم مبادلات غیر دلاری در بخش خدمات صنعتی بیشتر است.

نظر شما