شناسهٔ خبر: 28839061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همزمان با اول آبان؛

سه شهر کردستان میزبان کنگره سراسری آیین های عاشورایی/ اجرای عمومی تعزیه و پرده خوانی

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به برگزاری یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی و نخستین کنگره آیین های عاشورایی در استان گفت: کنگره شعر عاشورایی امسال گسترده های از سنوات پیش برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، عبید رستمی، امروز در آیین رونمایی از پوستر یازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی و نخستین کنگره آیین های عاشورایی اظهار کرد: این کنگره در بخش های شعر، عکس های عاشورایی و اجرای آیین‌های عاشورایی (تعزیه و پرده خوانی) از اول آبان امسال به مدت سه روز در استان برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، با اشاره به آثار رسیده به بخش شعر این کنگره عنوان کرد: بالغ بر 100 شاعر انقلابی از سراسر کشور سرودهای عاشورایی خود را در تمامی موضوعات مربوط به نهضت اباعبدالله الحسین (ع) به دبیرخانه کنگره ارسال کرده اند.

 

رستمی با بیان اینکه این بخش در دو رده سنی جوانان زیر ۳۰ سال و بزرگسالان بالای ۳۰ سال برگزار شده است، اضافه کرد: سه داور و شاعر کشوری آثار رسیده به دبیرخانه این کنگره را داوری و در آیین اختتامیه از برگزیدگان تقدیر و تجلیل می شود.

 

وی با بیان اینکه این کنگره امسال و در یازدهمین دوره خود، میزبان آیین های عاشورایی، ادامه داد: این بخش شامل عکس و تعزیه و پرده خوانی است که با برنامه ریزی های انجام شده تعزیه گردان ها و پرده خوان های حرفه ای سراسر کشور در شهر های قروه، سنندج، دلبران، سریش آباد، بیجار و سنندج اجرای برنامه خواهند داشت.

 

رستمی به بخش عکس این کنگره اشاره کرد و افزود: با اعلام فراخوان این بخش آثار زیادی از عکاسان استان به دبیرخانه کنگره رسیده است که با داوری آثار و معرفی برگزیدگان 30 اثر منتخب در قالب نمایشگاه های در شهرستان های قروه، سنندج و بیجار دایر می شود.

 

وی ضمن تشکر از همکاری و حمایت های نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کردستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرماندار، امامان جمعه و جماعات و روسای ادارات شهرستان قروه افزود: خوشبختانه حمایت و همکاری های لازم به عمل آمده این کنگره باشکوه تر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، معرفی ظرفیت های فرهنگی شهرستان قروه در زمینه فرهنگ عاشورایی، صیانت از آداب و سنن ایرانی - اسلامی و ایجاد فضای وحدت فرهنگی و اجتماعی مرتبط با فرهنگ عاشورا، تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه با معرفی صحنه های عزاداری خاص ویژه محرم در قالب آثار فرهنگی هنری، شناسایی و معرفی تأثیرگذارترین آیین های سوگواری را از جمله اهداف برگزاری این کنگره ملی برشمرد.

 

وی خاطر نشان کرد: مراسم افتتاحیه این کنگره در دانشگاه آزاد اسلامی و اختتامیه آن نیز در سالن آمفی تئاتر شهید ورمقانی مجتمع فرهنگی، هنری فردوسی شهرستان قروه برگزار می شود.

 

نظر شما