شناسهٔ خبر: 28837361 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

حضور ۲ فیلم ایرانی
 در مهم‌ترین رویداد مستند جهان

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) امسال در بخش رقابتی آثار نیمه‌بلند میزبان فیلم «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی خواهد بود و «حلب: سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستند کوتاه خواهد بود. 
 به گزارش ایسنا، مستند «دلبند» قصه‌ زندگی دشوار اما دلخواه یک مادر هشتادساله و تنها به نام فیروزه است؛ پیرزنی که زندگی منحصر به فردی در دل رشته‌کوه‌های البرز دارد. او همراه با گله گاوهایش، به تنهایی در دامنه کوه زندگی می‌کند و علی‌رغم اصرار فرزندان و دوستان خود حاضر نیست محل زندگی‌اش را ترک کند. این فیلم چهار فصل زندگی فیروزه در بستر مهربانی، تلاش، شجاعت و قدرتش در برخورد با موانع پیش‌ رو را بازگو می‌کند. فیروزه آگاهانه این سبک زندگی را انتخاب کرده و خوشبختی زندگی را در قناعت، کار و تلاش می‌داند.
این مستند به تهیه‌کنندگی الهه نوبخت از تولیدات مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و الی ایمیج است.
مستند «حلب: سکوت جنگ» نیز روایتی شاعرانه از جنگ و ویرانی‌های آن و سکوت مرگباری است که بر شهر حلب به عنوان پررونق‌ترین شهر سوریه در سال‌های نه چندان دور حاکم شده است. 
تاکنون ۱۹۰ فیلم از کشورهای گوناگون به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) راه یافته‌اند و فهرست آثار این رویداد سینمایی در حال تکمیل شدن است. 
سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ نوامبر (۲۳ آبان تا ۴ آذر) در کشور هلند برگزار می‌شود.

نوید محمدزاده در عراق جایزه گرفت

بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» برای نوید محمدزاده جوایز بین‌المللی بسیاری به ارمغان آورده است که تازه‌ترین نمونه آن در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانه در عراق بود.
به گزارش خبرآنلاین، در سومین دوره جشنواره فیلم سلیمانیه سینمای ایران حضور پررنگی داشت و چند جایزه گرفت که یکی از آن‌ها جایزه بهترین بازیگر مرد بود. نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را از آن خود کرد. 
محمدزاده پیش از این نیز جوایز بین‌المللی معتبری از جمله جایزه بازیگری بخش افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کرده بود. فیلم «بدون تاریخ‌، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند نماینده ایران در نودویکمین دوره اسکار است.

دیونگاشت به گالری مژده می آید

نمایشگاه خط نگاشته ها و نقاشی های محسن کرمی روز جمعه ۲۷ مهر ماه در گالری مژده افتتاح می‌شود.  «دیونگاشت»، عنوان این نمایشگاه است که در آن حدود 25 اثر کرمی با تکنیک‌های اکرلیک، آب مرکب و زغال روی دیوار مژده می رود.
کرمی درباره عنوان «دیونگاشت» توضیح داد: گزینش نام دیو برای آفریده‌های هنری که دستمایه کارشان دبیره (الفبا)، خوشنویسی، نویسه و نگاره‌های رازوار است، شاید سهمگین و سربسته به نظر رسد، اما در زبان باستانی واژه «دی و »به معنی درخشیدن و پرتو  است.
این هنرمند توضیح داد: برگزیدن نام دیو با این انگیزه است که بنا به نوشتار ایرانی، آفرینش دبیره را وابسته به دیوان می دانند و شاید اشاره و ایمایی دارد به روزگار باستانی و سرچشمه های نخستین جهان نگری اشراقی، شهودی و اندیشه انتزاعی-دینی و باز، گرایش به گونه ای از آغازین گرایی در گونه های هنری که یادآور آن خاطره ازلی اند و شاید همانی که سهروردی «کلمات المرموزة الاولین» می نامد و جاویدان خردش می خواند. کرمی همچنین گفت: حدود بیست سال است که خوشنویسی کار می‌کنم و رشته دانشگاهی ام گرافیک است. همیشه خواستم ویژگی‌های گرافیکی در خوشنویسی‌ام حضور داشته باشد و همچنین ویژگی های خوشنویسانه در گرافیک. پژوهش‌هایی را در حیطه مطالعات تطبیقی فلسفه و اسطوره شناسی هند و ایران انجام دادم که تاثیر زیادی روی کارهام داشتند و به نمادها و نشان های مشترکی در الفبا رسیده ام. نمایشگاه آثار محسن کرمی عصر جمعه ۲۷ مهر ماه گشایش می‌یابد و تا چهارم آبان (غیر از شنبه) در  گالری مژده به نشانی سعادت آباد، سرو شرقی، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دایر است.

«کوچه پس‌کوچه‌های روزمرگی»
 از سیدمحمد بهشتی منتشر شد

کتاب «کوچه پس‌کوچه‌های روزمرگی»، نوشته سیدمحمد بهشتی توسط انتشارات روزنه منتشر شد. به گزارش ایلنا، این کتاب مجموعه ۶۰ یادداشت کوتاه است که بین سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ و به بهانه‌های مختلف ازجمله: وقوع رخدادی، گرامیداشت شخصی، مقدمه برای کتابی و... نوشته شده است.
درباره‌ این کتاب چنین می‌خوانیم:
گاهی بعضی دوستان مشفق بر من خرده می‌گیرند که چرا به هر مناسبتی و راجع به هر موضوعی مطلبی می‌نویسم یا سخنی می‌گویم. آنان این سخنان و یادداشت‌ها را پراکنده و غیرمرتبط می‌شمرند و بهتر می‌دانند که در حیطهٔ تخصصم بیاندیشم و بنویسم. پیش از توصیهٔ ایشان من همواره در یک حوزه ثبات قدم داشته‌ام و هیچگاه از پشت یک پنجره کنار نرفته‌ام و آن پنجره فرهنگ است. همیشه تلاش کرده‌ام از منظر و از ارتفاع فرهنگ در هر موضوع تأملی کنم، چراکه به تجربه آزموده‌ام تنها از این نظرگاه، منظره‌ای تمام قد از هر چیز مشاهده می‌شود. آنچه در این مجموعه گردآمده نیز کوششی است در این راه. نگاه فرهنگی یعنی «بجا آوردن»، یعنی گل را با ریشه دیدن، یعنی هر چیزی را به‌مثابه پاره‌ای از جهانی معنادار درک کردن. امیدوارم این کتاب منظری تاره بر کوچه پس‌کوچه‌های مسیرِ هرروزتان بگشاید و برایتان تجربه‌های شیرین رقم زند. این کتاب در ۳۶۰ صفحه و به قیمت ۳۹۵۰۰ تومان منتشر شده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما