شناسهٔ خبر: 28834582 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

هنرپیشه‌ای که علوم را با زبان طنز به تصویر کشید

وقتی هنر به علم جذابیت می‌دهد

سیناپرس: یکی از بهترین نمونه‌هایی که می‌توان درزمینهٔ ترویج علم و انتقال مفاهیم علمی به زبان ساده و در قالب طنز به مخاطبین عام از آن یادکرد، هنرپیشه و ریاضی‌دان بریتانیایی به نام دارا او برین است که برنامه‌های علمی وی دارای مخاطبین بسیاری است.

صاحب‌خبر -

بسیاری از افراد دانش و موضوعات علمی را بحثی بسیار جدی و کسل‌کننده می‌دانند و این موضوع به‌ویژه در برخی علوم مانند ریاضیات نمود بیشتری دارد. این موضوع در حالی است که کارشناسان اعتقاددارند با ترکیب رگههای طنز به مسائل علمی می‌توان آن‌ها را بسیار به افراد جامعه منتقل کرده و جامعه مخاطب بیشتری به این موضوع خواهد پرداخت.

کارشناسان اعتقاددارند با ترکیب رگههای طنز به مسائل علمی می‌توان آن‌ها را بسیار به افراد جامعه منتقل کرده و جامعه مخاطب بیشتری به این موضوع خواهد پرداخت.

این موضوع اما برای یک ریاضیدان و هنرپیشه مشهور بریتانیایی به نام  دارا او برین (Dara Ó Briain) متفاوت بوده و وی تلاش می‌کند با کمک هنر طنز، مفاهیم علمی را به مردم جامعه منتقل کند. او برین   یک مجری تلویزیونی 46 ساله محسوب می‌شود که در انگلستان شهرت زیادی دارد. وی در دانشکده دابین در رشته ریاضی و فیزیک نظری تحصیل‌کرده و به‌تازگی پس از مطالعه موضوعات علمی مرتبط با سیاهچاله‌ها و اشکال هندسی فضایی، برنامه‌ای با موضوع ریاضیات و در قالب طنز ساخته است. وی درزمینهٔ ریاضیات و فیزیک تخصص داشته و تاکنون برنامه‌هایی مانند کلوپ علم، ستاره‌شناس زنده و مدرسه مجموع‌های سخت را با موضوع علمی ساخته است.

وی از تمامی مهارت‌های هنری و علمی خود برای ایجاد پل ارتباطی بین مخاطب عام و دنیای دانش استفاده کرده و به‌تازگی در حال نگارش کتابی به نام: رازهای علم: دنیای شگفت‌انگیزی در ورای چشمان شما (Secret Science: The Amazing World Beyond Your Eyes) است که مخاطبین اصلی آن را کودکان تشکیل می‌دهند. وی در این کتاب به تشریح مواردی کوچک ولی درعین‌حال مهم که معمولاً در طول زندگی روزمره دیده نمی‌شوند پرداخته و آن‌ها را با جزئیات مطالعه و معرفی می‌کند.

وی در رابطه با ارتباط علم و هنر معتقد است که باید حس کسالت و خسته‌کننده بودن علم را به کمک هنر طنز از بین برده و به همین دلیل وی همیشه لطیفه‌ها و جک‌های فراوانی در رابطه با موضوعات علمی دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

لینک کوتاه

نظر شما