شناسهٔ خبر: 28832828 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضایعات آهن موجب مرگ توله پلنگ در منطقه خائیزکهگیلیویه شد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس بررسی های اولیه علت مرگ توله پلنگ در منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه گیر افتادن بین ضایعات و تکه های آهن در تونل انحرافی سد تنظیمی مارون بوده است.

صاحب‌خبر -

محسن جعفری نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی دریافت گزارشی از مسئول سد تنظیمی مارون بهبهان در روز سه شنبه مبنی بر کشف لاشه یک توله پلنگ در دهانه یکی از تونل های انحرافی سد مارون بهبهان ، یگان حفاظت محیط زیست خائیز به محل اعزام شد.
وی افزود: ماموران یگان حفاظت لاشه این توله پلنک را در دهانه تونل کشف کردند.
جعفری نژاد بیان کرد: علت احتمالی مرگ این پلنگ گیر افتادن آن در بین ضایعات آهن بوده که به منظور مشخص شدن علت دقیق مرگ لاشه تحویل دامپزشکی بهبهان داده شده است.
وی عنوان کرد: بر حسب مشاهدات عینی و به احتمال زیاد علت مرگ گیر افتادن بین ضایعات و تکه های آهن در تونل انحرافی سد تنظیمی مارون بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عمر توله پلنگ تلف شده بین چهار تا پنج ماه بوده است.
وی ابراز داشت: عملیات تونل سازی به صورت 24 ساعته در این منطقه در حال انجام بوده که به احتمال زیاد این توله پلنگ برای خوردن آب کنار رودخانه آمده و براثر ترس از تردد ماشین آلات به تونل پناه برده و در آنجا گیر افتاده و تلف شده است.
جعفری نژاد گفت: هم اینک لاشه تحویل دامپزشکی داده شده و شواهد نشان می دهد نزدیک به یک هفته از زمان تلف شدن آن می گذرد.
عملیات ساخت و ساز سد آریو برزن بهبهان زیر مجموعه سد مارون در شهرسان کهگیلویه بوده که نزدیک به 10 سال از فعالیت ساخت و ساز آن می گذرد.
پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض ' آی‌یوسی‌ان ' قرار دارد.
اندازه و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند.
به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به 160 و گاهی تا 180 سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آنها 110 سانتی‌متر است.
وزن این پلنگ تا 90 کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به 75 سانتی‌متر می‌رسد.
شمار پلنگ‌های ایرانی بالغ در سراسر کشورهای محل زیست آن بین 871 تا یکهزار و 290 قلاده برآورد می‌شود.
در اوایل سال 1396 برای اولین بار در منطقه حفاظت شده کوه خاییز در شهرستان کهگیلویه از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد 2 قلاده پلنگ کمیاب ایرانی توسط محیط بانان مشاهده شد.
منطقه حفاظت شده خاییز و تنگ تکاب زیستگاه پلنگ کاراکال، کل و بز وحشی، تیهو، کبک، گرگ، عقاب و مارخوار است.
منطقه حفاظت شده خاییز با مساحت 33 هزار و 385 هکتار در مصوبه شماره 163 مورخ 23/10/77 شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
پوشش گیاهی منطقه بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.
9868/1662

نظر شما