شناسهٔ خبر: 28832119 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دست پُر ورزشکاران معلول گلستان

رقیه مسلمی پور در گلشن مهر نوشت: بازی‌های پاراآسیایی 2018 میلادی در جاکارتا اندونزی با کسب بهترین رتبه در ادوار این بازی ها برای کاروان ورزشی ایران همراه بود؛

صاحب‌خبر - رقیه مسلمی پور در گلشن مهر نوشت: بازی‌های پاراآسیایی 2018 میلادی در جاکارتا اندونزی با کسب بهترین رتبه در ادوار این بازی ها برای کاروان ورزشی ایران همراه بود؛ ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان که در قالب کاروان «خودباوری و امید» عازم سومین دوره بازی های پاراآسیایی شده بودند با کسب 51 مدال طلا، 42 نقره و 43 برنز در رده سوم جدول مدالی قرار گرفتند.
کاروان ورزشی ایران در این دوره از بازی‌ها فراتر از پیش بینی ها عمل کرد و نه تنها یک پله صعود داشت، که حتی برای رده دومی نیز با کره جنوبی رقابت کرد اما در نهایت تنها با 2 مدال طلای کمتر در رده سوم قرار گرفت که این بهترین جایگاه ایران در ادوار بازی‌های پاراآسیایی است.
ورزش گلستان نیز در این بازی ها پنج نماینده موفق داشت؛ چهار ورزشکار معلولی که در رشته های والیبال نشسته مردان و زنان، و همچنین بسکتبال با ویلچر و دوومیدانی مردان به چهار مدال طلا و نقره رسیدند و سرمربی گلستانی تیم ملی گلبال بانوان که توانست تیمش را بر سکوی سوم این بازی ها بنشاند تا بدین ترتیب تمامی نمایندگان این استان دست پُر از میدان جاکارتا به گلستان بازگردند.
*اولین حضور، بهترین تجربه
ورزش گلستان در سومین دوره بازی های پاراآسیایی به میزبانی اندونزی، چهار نماینده به عنوان ورزشکار و یک بانو نیز به عنوان سرمربی داشت. تیم های ملی والیبال نشسته مردان و زنان ایران در حالی موفق به کسب مدال های طلا و نقره شدند که در ترکیب خود دو نماینده از گلستان داشتند؛ محمد نعمتی ملی پوش 19 ساله گنبدی و جوان ترین عضو تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در این بازی ها به همراه تیم ملی کشورمان توانست به خوشرنگ ترین مدال دست پیدا کند.
تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در فینال این رقابت ها با شکست سه بر صفر تیم چین به مقام قهرمانی رسید. محمد نعمتی بازیکن با انگیزه تیم ملی کشورمان در حالی به این موفقیت رسید که پس از حضور در اردوی تیم ملی، برای نخستین بار به عضویت تیم ملی ایران درآمد تا بازی های پاراآسیایی را تجربه کرد؛ اولین حضوری که حالا بهترین تجربه او در دوران ورزشی اش تا به امروز بوده است.
*پنجاه و یکمین طلای جاکارتا به نام بسکتبال با ویلچر ایران
دومین مدال طلای ورزش معلولان گلستان در بازی های پاراآسیایی جاکارتا به نام ملی پوش بسکتبال با ویلچر این استان ثبت شد. عبدالجلیل قرنجیک که به تازگی در ترکیب تیم ملی ایران برای نخستین بار موفق به کسب عنوان چهارمی مسابقات بسکتبال با ویلچر جهان شد با انگیزه تر از قبل در جاکارتا به میدان رفت و نقش تأثیرگذاری در کسب مقام قهرمانی تیم ملی کشورمان داشت. مدال زرین تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان ایران، پنجاه و یکمین طلای بازی های پاراآسیایی جاکارتا بود.
این تیم در دیدار فینال برابر ژاپن با نتیجه 68 بر 66 به برتری رسید و عنوان قهرمانی را به دست آورد. ملی پوشان ایران که در این دیدار نفس گیر کوارتر اول را با نتیجه 21 بر 12 واگذار کرده بودند در کوارتر دوم با حملات و دفاع بیشتر 20 بر 17 پیروز شدند تا نیمه اول بازی با نتیجه 38 بر 32 به پایان برسد.
شاگردان محمد دستیار در کوارتر سوم نیز 21 بر 15 مقابل ژاپن به برتری رسیدند و کوارتر چهارم هم با حساسیت و رقابت تنگاتنگ دو تیم دنبال شد و با پیروزی 15 بر 13 ملی پوشان کشورمان به پایان رسید تا در نهایت با برتری 68 بر 66 ایران مقابل ژاپن قهرمانی این بازی ها به نام کشورمان رقم بخورد.
*طلسم شکن !
یکی از دو مدال نقره ورزشکاران گلستانی در بازی های پاراآسیایی جاکارتا در حالی برای دوومیدانی کار این استان به دست آمد که نورمحمد آرخی نماینده توانمند شهرستان ترکمن به عنوان اولین ورزشکار مدال آور گلستانی رشته های انفرادی در تاریخ بازی های پاراآسیایی رقم زننده ی این اتفاق بود.
آرخی در ماده پرتاب وزنه با پرتاب 12/64 متر با قرار گرفتن در رده دوم مدال نقره را کسب کرد. آرخی با این حضور طلسم غیبت ورزشکاران گلستانی بخش انفرادی را در بازی های پاراآسیایی شکست.
در دو دوره قبل این بازی ها فقط ورزشکاران رشته های تیمی از این استان عازم مسابقات شده بودند.
*نایب قهرمانی والیبال نشسته با حضور بانوی باتجربه گلستانی
زهرا دانای طوس تنها بانوی ورزشکار گلستانی حاضر در بازی های پاراآسیایی جاکارتا بود. بانوی با تجربه گنبدی که عنوان نایب قهرمانی رقابت های قهرمانی والیبال نشسته بانوان آسیا و حضور در بازی های پارالمپیک ریودوژانیرو را نیز در کارنامه دارد در جارکارتا موفق شد به همراه تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران مدال نقره را به گردن آویزد.
تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران در فینال بازی‌های پاراآسیایی به مصاف تیم چین رفت و با قبول شکست سه بر صفر برابر این تیم نایب قهرمان شد.
باخت ایران در این بازی در شرایطی رقم خورد که فریبا سلیمانی سرمربی تیم ملی کشورمان قبل از این بازی عنوان کرد «مقابل چین هم شایستگی خود را نشان می‌دهیم»!
*سقوط یک پلّه ای تیم جوان شده
در کنار چهار ورزشکار گلستانی حاضر در بازی های پاراآسیایی جاکارتا، لیلا نعیم آبادی از این استان هدایت تیم ملی گلبال ایران را برعهده داشت؛ سرمربی ای که توانست با تدابیر خود یکی از مدال های برنز جاکارتا را نصیب کاروان ورزشی ایران کند.
نعیم آبادی موفق شد شاگردانش را پس از تیم های قدرتمند و مدعی چین و ژاپن، به سکوی سوم بازی های جاکارتا برساند.
سرمربی گلستانی تیم ملی گلبال بانوان ایران که قبل از اعزام به جاکارتا عنوان کرده بود تیم ملی گلبال بانوان از لحاظ آمادگی جسمانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد تیمش را از مدعیان قهرمانی در بازی های پارا آسیایی 2018 معرفی کرد.
نعیم آبادی در حاشیه برگزاری اردوی تیمش در قزوین با اشاره به نایب قهرمانی این تیم در بازی های پاراآسیایی 2014 گفته بود با ترکیبی از ورزشکاران جوان در جاکارتا دست یابی به نشان طلا دور از انتظار نیست.
نشریه گلشن مهر با گستره توزیع استانهای شمالی در گرگان منتشر می شود.
6204/2729
انتهای پیام

نظر شما