شناسهٔ خبر: 28829561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دفترچه بیمه کاغذی از هفته آینده در ایلام حذف می شود

ایلام - ایرنا - معاون دفتر سیستم راهبری فناوری سازمان تامین اجتماعی گفت: طرح نسخه پزشکی الکترونیک و حذف دفترچه بیمه کاغذی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان ایلام از هفته آینده اجرایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بهروز کتابی روز چهارشنبه در نشست آموزش و تدوین طرح ملی ثبت نسخ الکترونیک مراکز درمانی طرف قرارداد استان ایلام گفت: یکی از زیرساخت های مهم سلامت در کشور نظام الکترونیک سلامت است و شروع این برنامه با نسخه های الکترونیک است.
بهروز کتابی با اشاره به مزایای صدور نسخه الکترونیک در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی افزود: تسریع و ارتقای کیفیت خدمات و تجمیع اطلاعات بیمه شدگان از نتایج این برنامه است.
وی یادآور شد: حذف دفترچه درمانی در مراکز طرف قرارداد در دستور کار قرار گرفت و اکنون در برخی استان ها این برنامه به صورت پایلوت در حال اجرا است و در آینده نزدیک در تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد نیز اجرا می شود.
کتابی گفت: اجرای طرح نسخه الکترونیک می تواند ضمن ایجاد صرفه جویی و منافع اقتصادی بدلیل مباحث کنترلی و نظارتی گام موثری در راستای استقرار طرح سلامت الکترونیک و به دنبال آن کارت هوشمند درمان در کشور باشد.
وی تاکید کرد: تشکیل پرونده الکترونیک، حذف نسخ کاغذی، اصلاح مشکلات ناشی از ناخوانا بودن نسخ و امکان پرداخت به روز به پزشکان از مزایای این طرح است که عملیات اصلی با مراجعه بیمار به پزشک شروع شده و پزشک پس از انجام معاینات تشخیصی و درمانی نسبت به ثبت نسخه الکترونیک از طریق اینترنت اقدام نموده و پس از آن بیمار می تواند با مراجعه به کلیه مرکز پاراکلینیکی و یا داروخانه های سطح کشور خدمت و یا داروی خود را دریافت نماید.
کتاای بیان کرد: سالانه بیش از سه هزار مرگ و میر در کشور به دلیل ناخوانایی نسخه پزشکان رخ می دهد که اجرای 100 درصدی این طرح در کشور بدون شک این مشکلات را کاهش و سبب خوانایی بهتر نسخ دارویی می شود.
به گفته وی، سامانه الکترونیک هیچ محدودیتی در نسخه نویسی برای پزشکان ایجاد نخواهد کرد.
وی از دیگر اقدامات موثر اجرای این طرح در آینده را ارتباط نسخ الکترونیک مراکز ملکی و طرف قرارداد و بروزرسانی وب سرویس پاراکلینیک جهت نسخ الکترونیک عنوان کرد.
کتابی با بیان اینکه ایجاد شرایط اجتماعی و اطلاع رسانی درباره طرح حذف دفترچه های کاغذی و نسخه الکترونیک اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: این طرح مزایای زیادی برای عموم مردم و ذی نفعان سازمان تامین اجتماعی دارد که باید به درستی برای جامعه تشریح شود.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان ایلام نیز در این نشست گفت: حذف دفترچه های درمانی یک طرح بزرگ ملی است و نسخه الکترونیک در تمامی مراکز بستری و سرپایی تأمین اجتماعی تولید می شود.
دکتر لاله ماژین با بیان اینکه حذف دفترچه یک طرح بزرگ ملی است که در راستای نهضت IT پیشگام است، افزود: تأثیر فن آوری اطلاعات و دولت الکترونیک و تسهیلاتی که در تمام شئون زندگی ایجاد می کند بر کسی پوشیده نیست و در این حوزه مردم انتظار دریافت درمان با کیفیت و دسترسی به موقع دارند.
لاله ماژین یادآور شد: تولید نسخه الکترونیک اولین گام در ایجاد پرونده الکترونیک است و پس از فراهم شدن امکان تولید نسخه الکترونیک، اطلاعات بیماران باید ذخیره شده و به راحتی در دسترس پزشک معالج و سایر پزشکانی که در آینده خدماتی را به بیمار ارائه می دهند، قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کاهش بار مراجعه ها برای صدور دفترچه یکی از مزیت های اصلی این طرح است، تاکید کرد: پزشکان همواره همیار و کمک یار سازمان تامین اجتماعی بشمار می روند از این رو این افراد می توانند بیشترین خدمات را در اجرای این طرح انجام دهند.
لاله ماژین گفت: 99 درصد مطب های استان طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی هستند و سال گذشته بیش از 450 هزار بیمار به پزشکان سطح استان مراجعه نموده اند که با اجرای طرح نسخ الکترونیک این مراجعات کاهش می یابد.
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی ایلام نیز در این آئین گفت: بیش از 52 درصد جمعیت استان ایلام تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و با توجه به راهبردهای دولت الکترونیک، نرم افزار نسخ در سطح کشور در راستای صرفه جویی در وقت و هزینه بسیار موثر است.
سهیلا ملکشاهی افزود: کاهش مصرف برگ دفترچه و صرفه جویی در هزینه و کاغذ، تسهیل در پاسخگویی و افزایش رضایتمندی بیماران از دیگر فواید این طرح است.
وی یادآور شد: پروژه حذف دفترچه از سال 95 در 370 مرکز درمانی ملکی در سطح کشور آغاز شد به طوری که هم اکنون بیش از 96 درصد نسخ تامین اجتماعی در کشور الکترونیکی است.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست شورای معاونان این سازمان طی ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران درمان و روسای دفاتر اسناد پزشکی 9 استان کشور توسعه برنامه نسخه الکترونیک در مراکز درمانی طرف قرارداد این استان ها را اعلام کرد.
7180/6034

نظر شما