شناسهٔ خبر: 28826308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کشاورزان دلگانی محصولاتی با توجیه اقتصادی را کشت کنند

به گزارش ایرنا مجتبی شجاعی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی و توجیهی کشاورزان دلگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود وضعیت نامطلوب آب در این شهرستان و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا مجتبی شجاعی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی و توجیهی کشاورزان دلگان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود وضعیت نامطلوب آب در این شهرستان و قرار گرفتن آن در حاشیه تالاب جازموریان حدود 10 هزار چاه غیرمجاز از استان کرمان و سیستان و بلوچستان در این تالاب قرار دارد که موجب خشک شدن این تالاب شده است.
وی حفر چاههای غیر مجاز خارج تالاب، ایجاد سد بر روی هلیل رود و مصرف بی رویه آب را از عوامل وضعیت بحرانی تالاب جازموریان عنوان کرد و گفت: در کنار خشکسالی و کمبود باران در دلگان اقلیم این شهرستان به خشک و نیمه خشک تبدیل شده است.
فرماندار دلگان از کشاورزان دلگانی خواست که به جای کشت هندوانه و استفاده از روش آبیاری غرق آبی به کشت محصولاتی با نیاز آب کم و آبیاری های نوین روی بیاورند.
وی تصریح کرد: همه ساله کشت بی رویه هندوانه در مناطقی از جنوب سیستان و بلوچستان مثل دلگان ضررهای زیادی به منابع آبی وارد و از سویی در چند سال اخیر به دلیل بازار نامطلوب خرید آن سرمایه اندک اقتصادی کشاورزان نیز از بین می رود.
شجاعی با اشاره به بخش هنجارشکنانه اجاره اراضی ملی دلگان افزود: اجاره اراضی ملی و در اختیار گذاشتن چاههای غیرمجاز توسط افراد بومی به بهره ‌برداران و مهاجرانی که عمدتا از استانهای همجوار هستند تخلف محسوب می شود.
وی با تاکید بر استفاده بهینه از آب و اصلاح الگوی کشت در دلگان گفت: پیرو تصمیم شورای حفاظت اراضی شهرستان و به موجب دستورالعمل های موجود تصرف، معامله و یا اجاره اراضی ملی توسط متصرفین جرم و پیگرد قانونی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی دلگان ضمن توجیه کشاورزان در اصلاح الگوی کشت و بهره وری آب افزود: کشارزان محصولاتی چون دانه های روغنی کلزا، گلرنگ، گندم، که نیاز به مصرف آب پایینی دارند و هم از سوی دولت به صورت تضمینی خریداری می شوند را کشت کنند.
غلامرضا سجادی اظهار داشت: در 2 سال گذشته سطح زیر کشت هندوانه در دلگان سه هزار هکتار بود که در سال گذشته به 6 هزار هکتار رسید.
7314**3213
انتهای پیام

نظر شما