شناسهٔ خبر: 28809411 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

به مناسبت 24 مهر (15 اکتبر) روز جهانی عصای سفید؛

آیین گرامیداشت روز جهانی نابینایان در قائم شهر برگزار شد

آیین گرامیداشت روز جهانی نابینایان به همت مدرسه استثنایی حاج ناصر مهدوی قائم شهر با حضور فرماندار و اعضای شورای شهر و دیگر مسئولین در دبیرستان دخترانه نیایش این شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در این مراسم طی سخنانی با اشاره به شیوه های آموزشی نابینایان شامل مدارس خاص و آموزش تلفیقی در مدارس عادی، به ضرورت آموزش تلفیقی فراگیر به عنوان یک مبحث انسانی و اجتماعی در جوامع پیشرفته پرداخت.

سید حسین قاسمی همچنین با ذکر روایتی از پیامبر(ص) درباره ی مناسب سازی محیط برای تسهیل در تردد یک نابینا از منزل به مسجد، به تشریح  ضرورت حذف موانع در مدارس و جامعه برای امکان دسترسی بی خطر و راحت تر معلولین به ویژه نابینایان به امکانات آموزشی و شهری پرداخت.

وی با اشاره به تاریخچه آموزش نابینایان در ایران، تصریح کرد: آموزش رسمی به نابینایان در ایران 98 سال قبل در سال 1299 هجری شمسی توسط ارنست کریستوفل در تبریز آغاز شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران به تشریح سبب شناسی آسیب بینایی که شامل بیماری های ژنتیکی، اثر اشعه ایکس بر مادر در دوران بارداری و ضربه به سر، بیماری های عفونی و دیگر موارد پرداخت.

قاسمی با اشاره به نکاتی درباره ضرورت برخورد مناسب با نابینایان تشریح کرد: نابینایان نیاز به ترحم ندارند و می خواهند به توانایی های آن ها توجه داشته باشیم. بهتر است قبل از هر کمکی خود را معرفی کنیم و نظر فرد نابینا را جویا شویم. هنگام کمک به راه رفتن اجازه دهیم فرد نابینا بازوی ما را بگیرد و به جای نابینا به اطراف نگاه کنیم و برای او توضیح دهیم.

شایان ذکر است این مراسم با هنرنمایی، دکلمه خوانی و اجرای سرود دانش آموزان نابینای مدرسه حاج ناصر مهدوی همراه بود.

نظر شما