شناسهٔ خبر: 28808923 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايلام سخت در تدارک خدمات براي زوار اربعين

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - در زمان باقي مانده تا سالروز حماسه بزرگ اربعين حسيني، تمام دستگاه هاي اجرايي استان ايلام با تمام توان در حال آماده سازي زيرساخت هاي لازم در مرز بين المللي مهران هستند تا خدمات مطلوبي به زائران ارائه شود.

به گزارش ايرنا، حرکت ميليوني زائران حسيني براي شرکت در کنگره بزرگ اربعين حسيني، از سال 1390 در ايران به صورت تدريجي شروع شد و هر سال بر شکوه اين حماسه ميليوني که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «معجزه اربعين» ياد کردند، افزوده مي شود.
پايانه مرزي مهران بعد از فروپاشي رژيم ديکتاتوري صدام به يکي از گذرگاه هاي اصلي کشور براي تردد زوار ايراني و خارجي به منظور زيارت عتبات عاليات تبديل شد و در سال هاي اخير استان ايلام به معبري امن و راحت براي زائران اربعين تبديل شده است.
بعد از اربعين سال گذشته و تردد بيش از سه ميليون زائر از مرز بين المللي مهران، بهسازي و توسعه امکانات و شرايط ورود، حضور و گذر زائران اربعين در محدوده استان ايلام به خصوص شهر و مرز مهران در دستور کار ستاد اربعين استان قرار گرفت.
در اين پيوند دستگاه هاي اجرايي استان ايلام براي ايجاد زيرساخت ها با استفاده از اعتبارات ملي و استاني از مدت ها پيش از حرکت مردمي و خودجوش کاروان هاي زائران، امکانات زيربنايي را در بخش هاي مختلف با تشکيل نشست هاي مختلف بررسي و در قالب پروژه هاي تعريف شده از سوي ستاد اربعين استان ايلام اجرا مي کنند.
براساس اين دستور کار در ماه هاي گذشته کارهاي مناسبي در همه بخش ها براي ميزباني درخور شان زائران، مقصد و استان ايلام مصوب و اجرايي شد که نتيجه و چکيده مختصر اين طرح ها و تلاش ها در اين متن آمده است.
** راه ، ضرورتي اجتناب ناپذير
مدير کل راه و شهرسازي ايلام دراين باره گفت: بخش قابل توجهي از محورهاي ارتباطي استان براي تردد زائران در ايام اربعين 97 آماده شده است.
علي اصغر کاظمي اظهار داشت: از مجموع 120 کيلومتر مسير جاده ايلام - مهران تاکنون بيش از 85 کيلومتر از اين محور تکميل ، چهارخطه شده و زير بار ترافيک رفته است.
وي تصريح کرد: طبق برنامه در تلاش هستيم تا هفت کيلومتر از 10 کيلومتر قطعه اول ايلام به مهران و 11 کيلومتر از 20 کيلومتر قطعه دوم ايلام به مهران تا اربعين امسال به صورت چهار خطه زير بار ترافيک قرار گيرد.
کاظمي گفت: در قطعه سوم که بيشتر آن به صورت چهار خطه زير بار ترافيک قرار گرفته تمهيداتي براي پل منطقه «کنجانچم» جهت روان‌سازي ترافيک اربعين در حال انجام است.
وي با اشاره به اينکه «واريانت گردنه ترشابه » در محور ملکشاهي- مهران (محور دوم اربعين) استان ايلام تا اربعين سال جاري تکميل مي شود، گفت: قطعه اول اين واريانت به طول 2 هزار و 300 متر با قراردادي نزديک به 40 ميليارد ريال سال گذشته به بهره برداري رسيد و قطعه دوم آن به طول 2 هزار و 500 متر هم اکنون حدود 90 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
کاظمي افزود: با توجه به وجود صخره هاي عظيم منطقه و نياز به کوه بري، ترانشه برداري، حجم عظيم خاکبرداري، خاکريزي و ساخت پل براي احداث اين قطعه نزديک به 100 ميليارد ريال اعتبار هزينه خواهد شد.
مديرکل راه و شهرسازي ايلام عنوان کرد: حذف پيچ هاي خطرناک و نقاط پر حادثه و گردنه صعب العبور ترشابه را از اهداف اجراي اين واريانت عنوان کرد و افزود: محور ملکشاهي به مهران همه ساله در ايام اربعين به عنوان محور جايگزين ايلام- مهران نقش بسيار موثري در روان سازي ترافيک اربعين دارد.
** ايمن سازي راه ها
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي ايلام نيز در اين خصوص گفت: ايمن سازي و اقدامات پيشگيرانه براي تردد مناسب خودروها در جاده هاي استان با سرعت دنبال مي شود.
نورالله دلخواه اظهار داشت: ارتقا ايمني جاده هاي اين استان در صدر برنامه هاي اجرايي و عملياتي اين اداره کل در سالجاري قرار گرفته است چرا که حاشيه امن مسيرهاي ارتباطي و جاده ها مي تواند نقش قابل توجهي در تردد ايمن و کاهش خسارت هاي جاني و مالي سوانح احتمالي داشته باشد.
وي افزود: ارتقا حفاظ ايمني ميانه راه ها، نواحي پل و تقاطع هاي حادثه خيز، اجراي روشنايي و همچنين تابلوهاي اطلاعاتي جاده ها در آزاد راه ها در کنار ارتقا علايم ايمني الزامي در همه مسيرهاي ارتباطي سطح استان از جمله برنامه هايي است که در دستور کار اين اداره کل در سالجاري قرار گرفته است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي ايلام تاکيد کرد: از ابتداي سال جاري تاکنون 70 کيلومتر شانه سازي، 25 کيلومتر ايمن سازي حاشيه راه، نصب يک هزار و 775 تابلو اخطاري و اجراي 2 کيلومتر روشنايي در گردنه ها در نقاط مختلف راه هاي اين استان انجام شده است.
دلخواه يادآور شد: اجراي 15 کيلومتر روکش آسفالت، تعمير و بهسازي 127 دهنه پل بزرگ و کوچک، تعريض و احداث چهار دستگاه پل، نصب يک هزار و 500 متر نيوجرسي( قطعات بتني يا پلاستيکي براي جداکردن مسيرهاي ترافيک جاده‌ها ) و بيش از 100 کيلومتر خط راهسازي در نقاط مختلف استان از ديگر اقدامات اين اداره کل در جهت ايمن سازي و اقدامات پيشگيرانه براي تردد مناسب خودروها در جاده هاي استان بوده است.
وي اضافه کرد: با توجه به نزديک شدن به ايام اربعين حسيني و تردد زائران، اجراي ايمن سازي و بهسازي راه ها استان با سرعت و حساسيت بيشتري توسط اين اداره کل در دست اجرا است.
** آماده سازي 96 گيت خروجي
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده ايلام در ادامه تاکيد کرد: برنامه ريزي شده حداکثر پنج ثانيه زمان براي پذيرش گذرنامه هر زائر صرف مي شود تا سهولت در تردد زوار فراهم شود.
دلخواه افزود: روزانه ظرفيت تردد تا 185 هزار زائر در پايانه مرزي مهران در نظر گرفته شده و هيچ گونه مشکلي در اين راستا وجود ندارد.
** 340 موکب براي خدمات دهي
رييس کميته مشارکت هاي مردمي ستاد اربعين ايلام نيز گفت: امسال بر خلاف سال هاي گذشته که موکب ها بصورت پراکنده در مناطق مختلف استان به زائران اربعين حسيني خدمات دهي مي کردند در قالب مجتمع هاي مرکزي با مکان مشخص فعاليت خواهند داشت.
سيد محمد علوي فر با ذکر اينکه امسال 340 موکب براي خدمات دهي به زائران اربعين حسيني پيش بيني شده ادامه داد: اين موکب ها در سه مجتمع مرکزي در ايلام شامل ميدان ارغوان، تونل دوقلو و شهر چوار، 2مجتمع در دهلران، چهار مجتمع در شهرستان هاي چرداول، ملکشاهي، آبدانان و دره شهر و 22 مجتمع ويژه در مهران راه اندازي خواهند شد.
رييس کميته مشارکت هاي مردمي ستاد اربعين ايلام اظهار داشت: همچنين در شهرستان مهران به همت سازمان اوقاف و امور خيريه هفت استان مجتمع خدمات رساني امامزادگان را راه اندازي و به زائران اربعين خدمت رساني مي کنند.
علوي فر تاکيد کرد: فعاليت اين موکب ها بصورت شبانه روزي شامل پخت و توزيع غذاي گرم در سه وعده صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده به عموم زائران خواهد بود.
به گفته وي، فعاليت اين موکب ها از 28 مهرماه جاري آغاز و تا پنج روز بعد از اربعين حسيني سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله(ع) ادامه خواهد داشت.
** تدابير ويژه دانشگاه علوم پزشکي
رييس فوريت ‌هاي پزشکي ايلام نيز درهمين ارتباط گفت: امسال در سطح استان 200 دستگاه آمبولانس سبک در ايام تردد زائران اربعين حسيني در محل هاي مورد نظر استقرار خواهند يافت.
دکتر صيدنور عليمرادي افزود: 15 اتوبوس آمبولانس، پنج فروند بالگرد، پنج درمانگاه موقت، سه بيمارستان صحرايي توسط دانشگاه علوم پزشکي، سپاه و ارتش و همچنين 15 دستگاه موتور آمبولانس در سطح استان در جهت خدمات دهي اورژانسي به زائران مستقر مي‌ شوند.
وي اظهار داشت: علاوه بر بيمارستان ها و مراکز درماني، در اربعين امسال بيش از يک هزار نفر نيروي بهداشتي و درماني به زائران ارائه خدمات مي کنند که اميدواريم زمينه‌هاي رضايتمندي زائران را فراهم سازيم.
** تامين ذخيره دارويي
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايلام نيز در اين خصوص گفت: با توجه به مشکلات اقتصادي و تحريم هاي ناجوانمردانه دشمنان نظام، براي ارايه خدمات دارويي به زائران در اربعين ذخيره دارويي اولويت ما است.
دکتر مهتاب شاهماري اضافه کرد: تعامل ، همکاري و روحيه خدمات دهي در سطح استان توسط دستگاه‌ها و سازمان هاي مختلف باعث ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعين حسيني در سالهاي گذشته شده است.
وي ادامه داد: رفع مشکلات و چالش هاي مربوط به خدمات رساني به زائران موجب رضايتمندي آنان خواهد شد که در اينگونه جلسات راهکارها و تصميمات ارزنده‌اي در راستاي رفع اين نارسايي ها اتخاذ مي شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايلام يادآور شد: تمامي دستگاه‌ها و سازمان هاي خدمت رسان تا آخرين لحظات تردد زائران در استان به خدمت‌رساني و رسالت سازماني خود ادامه دهند چراکه تعطيلي زودهنگام خدمات‌دهي در اين ايام، بار مسئوليت ديگر دستگاه‌هاي مرتبط را سنگين‌تر مي‌کند.
**تامين نيروي مورد نياز، امکانات ، تجهيزات
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايلام نيز گفت: دانشگاه علوم پزشکي ايلام در عرصه ارائه خدمات بهداشتي و درماني سابقه‌اي چهار ساله در اربعين حسيني دارد و از هم اکنون پيش بيني هاي مورد نظر در رابطه با نيروههاي مورد نياز، امکانات و تجهيزات و ملزومات پزشکي و دارويي را انجام داده است.
دکتر راضي ناصري فر ابراز داشت: کميته اربعين در دانشگاه علوم پزشکي براي آمادگي کامل و بررسي نقاط ضعف و قوت به صورت مستمر و مکرر برگزار مي‌شود و چالش هايي که از اربعين هاي ساليان اخير وجود داشته، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و تصميماتي نيز در جهت رفع آنان در اين جلسات اتخاذ مي شود.
وي خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکي ايلام از ابتداي ورود زائران به استان مسئوليت حفظ سلامت زائران تا مرز بين المللي مهران و بازگشت و خروج آنان از استان را برعهده دارد و به اين جمعيت عظيم خدمات‌رساني مي‌کند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايلام با بيان اينکه در تمام مدت تردد زائران از استان همواره به آنان آموزش‌هاي بهداشتي ارائه مي‌شود، افزود: در راستاي ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر در تمامي حوزه‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌هاي استاني بايد بالاترين ميزان مشارکت و تعامل را با يکديگر داشته باشند.
وي کنترل و بررسي مواد غذايي، آب آشاميدني و پخت غذاهاي مورد مصرف زائران را يکي از اولويت‌هاي معاونت بهداشتي در راستاي حفظ سلامت زائران عنوان کرد و از نظارت هاي بيشتر در اين رابطه در اربعين امسال خبر داد.
** استقرار کنسول گري عراق در ايلام
صدور رويداد در دفاتر زيارتي استان از نيمه دوم مهرماه آغاز شده است و در اين خصوص تعداد 18 دفتر صدور ويزاي اربعين در استان وجود دارد که تا روز اربعين به کار خود ادامه مي دهند.
طبق مصوبه طرح تردد زائران حسيني در ايام اربعين و تقسيم بندي استان ها، زائران 15 استان از مرز بين المللي مهران تردد خواهند کرد.
** استقرار پنج جايگاه سيار سوخت
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه ايلام نيز دراين باره گفت: امسال و در ايام اربعين پنج جايگاه تامين سوخت (بنزين و گازوئيل) در مهران به ‌صورت سيار و شبانه ‌روزي آماده خدمات ‌دهي به زائران اربعين است.
علي اصغر چاغروندي افزود: اين تعداد جايگاه هاي سيار در پارکينگ هاي اربعين و برکت، ورودي پايانه صدف، ورودي امامزاده پيرمحمد ملکشاهي و بخش شباب شهرستان چرداول در نظر گرفته شده است.
وي از آمادگي کامل جايگاه هاي سوخت اين استان در ايام اربعين جهت خدمت رساني به زائران حسيني خبر داد و يادآور شد: هيچ نگراني در تامين فرآورده هاي نفتي براي تردد وسايل نقليه زائران اربعين حسيني وجود ندارد.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه ايلام اظهار داشت: تا هر ظرفيتي که به فرآورده هاي نفتي (بنزين و گازوئيل) نياز باشد، آن را تامين مي کنيم و حتي در شرايطي مانند افزايش بار ترافيکي نيز اقدام به حمل و توزيع سوخت به صورت سيار خواهيم کرد.
** استقرار 25 پايگاه امداد جاده اي
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام نيز گفت: اين تعداد پايگاه از 28 مهرماه به مدت 20 روز در محورهاي ارتباطي اين استان که در مسير تردد زائران اربعين بوده مستقر خواهند شد.
حسين عارفي افزود: پوشش پايگاه ها از منطقه حميل آغاز و تا شهرستان هاي سيروان، چرداول، مهران، دره شهر، دهلران و ملکشاهي ادامه خواهد داشت.
مدير عامل جمعيت هلال احمر ايلام يادآور شد: همچنين با رايزني انجام گرفته با جمعيت هلال احمر دو فروند بالگرد نيز از اوايل آبان ماه در شهرهاي ايلام و مهران به منظور تسريع در امداد رساني به مصدومان حوادث احتمالي مستقر خواهند شد.
عارفي، استقرار 10 تيم امدادي موتوري در مسيرهاي مختلف تردد زائران بويژه پايانه مرزي مهران را از ديگر برنامه هاي اين جمعيت در ايام اربعين امسال برشمرد.
به گفته وي، در مجموع 250 امدادگر جمعيت هلال احمر در طول ايام اربعين امسال به زائران خدمات رساني خواهند کرد که نسبت به پارسال اين تعداد افزايش يافته است.
عارفي همچنين با اشاره به عضويت اين جمعيت در کميته اسکان ستاد اربعين استان اضافه کرد: در صورت نياز به اسکان اضطراري اين جمعيت اقلام مورد نياز نظير پتو و موکت را در اختيار زائران قرار خواهد داد.
** تدابير لازم براي پوشش امنيتي 420 کيلومتر مرز
فرمانده مرزباني ايلام نيز دراين خصوص گفت: براي تسلط و کنترل بيشتر مرزهاي در ايام اربعين و هنگام تردد زائران استفاده از چند فروند پهباد پيشرفته مجهز پيش بيني شده است.
يحيي الهي با بيان اينکه در بعد امنيتي نيز تلاش زيادي توسط نيروهاي امنيتي، اطلاعاتي و مرزباني صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: همه تدابير براي پوشش 420 کيلومتر مرز استان ايلام و محل پايانه انديشيده شده است.
الهي با اشاره به اينکه مرز مهران يکي از پر ترددترين مرزها براي خروج و ورود زائران اربعين حسيني است، اظهار داشت: در حوزه بهسازي زيرساخت ها و افزايش تجهيزات مرزي اقدام هاي موثري در مرز مهران انجام شده است.
وي گفت: با هماهنگي ايران و عراق امسال اقدام هاي کنترلي مناسبي براي جلوگيري از تردد غير قانوني افراد در ايام اربعين اجرا مي شود.
الهي افزود: مرتکبين ورود غير مجاز به عراق بين 6 ماه تا 3 سال زنداني مي شوند.
** افزايش 10 برابري ظرفيت اينترنت
مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ايلام گفت:با توجه به تردد ميليوني زائران اربعين مرز مهران در استان ايلام ، شرکت ارتباطات زيرساخت تمامي تمهيدات ارتباطي را در اين زمينه در استان براي اربعين 97 انديشيده است.
رضا حسن بيگي در بازديد از آخرين وضعيت زير ساخت هاي ارتباطي اربعين در استان از پيشرفت 98 درصدي پروژه فيبر نوري ايلام به مهران و تکميل آن تا پايان مهر ماه خبر داد.
وي همچنين از اجراي کامل و اتمام دو مسير فيبر نوري بازارچه هاي مرزي چيلات دهلران و چنگوله مهران به طول 60کيلومتر خبر داد.
مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ايلام تاکيد کرد: عمليات اجرايي 400 کيلومتر شبکه فيبر نوري هم اکنون با پيشرفت فيزيکي مناسب در شش مسير ايلام - مهران، مهران - بازارچه مرزي، مهران - دهلران، ايلام - ايوان، ايوان - گيلانغرب و ايلام - بدره در حال اجرا است.
وي از راه اندازي مرکز جديد ديتاي زيرساخت استان با ظرفيت بالاي 40 گيگابايت بر ثانيه خبر داد و يادآور شد: عمليات اجرايي اين مرکز با پيشرفت فيزيکي مناسب در حال اجرا بوده و امسال راه اندازي مي شود.
** استقرار 22 ايستگاه انتظامي و ترافيکي
فرمانده پليس راه ايلام گفت: با توجه به فرا رسيدن ايام اربعين حسيني و افزايش چشمگير تردد خودروها در مسير جاده ايلام - مهران پليس راه استان 9 ايستگاه پليس راه در محورهاي تونل راه کربلا، تونل آزادي، بهرام آباد مهران، کنجانچم ، سراب ايوان، پايانه برکت، تقاطع بان رحمان، سه راهي آذر، رضا آباد (تقاطع کمربندي دهلران) تا قبل از ايام اربعين جانمايي و مستقر مي شوند.
سرهنگ رضا همتي زاده افزود: همچنين در اين ايام 22 ايستگاه انتظامي و ترافيکي در نقاط مختلف استان براي ايام اربعين در جهت روان سازي ترافيک و تامين امنيت زائران و تسهيل در تردد آنها در مسيرهاي مختلف اين استان جانمايي مي شوند.
فرمانده پليس راه ايلام تاکيد کرد: گشت هايي که در اين ايستگاه ها مستقر خواهد شد با تخلفات ناوگان بار، مسافر و خودروهاي مسافربر شخصي برخورد و به تصادفات نيز رسيدگي خواهد شد.
همتي زاده از نصب و جانمايي دوربين هاي ثبت تخلف در محورهاي مختلف استان در ايام اربعين خبر داد و گفت: پليس راه استان ايلام براي نظارت بر تردد وسايل نقليه در جاده هاي ارتباطي استان در ايام اربعين در آماده باش کامل هستند، ضمن اينکه با توجه به حجم بسيار زياد خودروهاي عبوري به مرز مهران از نيروهاي ساير استان ها نيز در قالب نيروهاي کمکي در نقاط مختلف جاده هاي ارتباطي ايلام استفاده مي شود.
با اين وجود تلاش هاي همه جانبه براي سهولت تردد زائران آقا علي ابن الحسين (ع) دستگاه هاي اجرايي ايلام در روزهاي باقي مانده تا اربعين حسيني با تمام توان در حال آماده سازي زيرساخت هاي موجود در مرز بين المللي مهران هستند تا در روزهاي مطلوبي به زائران اربعين حسيني ارائه شود.
مردم ولايتمدار ايلام بار ديگر سفره مهرباني‌ را براي ايرانيان و عاشقان اهل بيت(ع) پهن کرده تا حماسه ماندگار و اربعين باشکوه ديگري را به مانند سال هاي گذشته رقم بزنند.
3032/6034/1630
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما