شناسهٔ خبر: 28807877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

وزیر نفت در چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو:

ترامپ برای تعادل بازار نفت دست از تحریم بردارد

وزیر نفت بعد از سفر غیرمنتظره‌اش به روسیه و دیدار با وزیر انرژی این کشور، روز گذشته در چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو حاضر شد و به تبیین برخی مسائلی داخلی و بین‌المللی نفت پرداخت. بیژن زنگنه از گردن کلفتی بی‌نتیجه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا گفت و اعلام کرد که درباره کارهایی که قرار است در دوره تحریم انجام شود، کلمه‌ای حرف نمی‌زند.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
 
او همچنین به بیان جزئیات عرضه نفت خام در بورس پرداخت و آخرین وضعیت سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت را تشریح کرد. توضیحات وزیر نفت را در مورد این مباحث و همین‌طور علت اینکه چرا نمی‌خواهد حرفی از اقدامات ضد تحریمی صنعت نفت بزند، در ادامه بخوانید.
جزئیات سازوکار عرضه نفت خام در بورس
اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی روز گذشته در سایت بورس انرژی منتشر و نفت خام صادراتی ایران یک گام به بورس نزدیک‌تر شد. براساس اطلاعات به دست آمده ۶ آبان ماه امسال نخستین عرضه انجام می‎شود.
در این اطلاعیه آمده که «فروش به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی (براساس نرخ تسعیر سنا) به‌صورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد. متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کنند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد. تحویل نفت‌ خام به خریداران در محموله‌های حداقل ۵ هزار تنی (معادل حدود ۳۵ هزار بشکه استاندارد) قابل انجام بوده و البته، خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام کنند. خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که براساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، روی قیمت نفت‌خام رقابت می‌کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.» زنگنه همزمان با آغاز سازوکار این طرح آزمایشی اظهار کرد: «باید بررسی کرد که بورس چگونه با صنعت نفت کار خواهد کرد. اینکه نفت خام را در بورس عرضه کنیم، حرف خوبی است، اما صدها مسأله کوچک دارد که باید حل شود که کسی اگر در این معامله شرکت می‌کند، بداند در یک معامله بدون ابهام شرکت کرده است. باید به جزء جزء سؤالات جواب داده شود تا بتوان اوراقی را در بورس عرضه کرد. این بهانه‌گیری نیست، بلکه باید تکلیف مردم روشن شود. علی کاردر، معاون وزیر نفت در شرکت ملی نفت ایران نیز در این باره توضیح داد: «قیمت پایه‌ای که با توجه به میانگین قیمت برنت درنظر گرفته‌ایم ۷۹دلار و ۱۵سنت است و خریداران باید بر اساس این قیمت رقابت کنند. ضمن اینکه بر اساس یک فرمول قیمت نهایی در روز حمل محاسبه می‌شود. حداقل خرید یک محموله نفت خام، ۳۵ هزار بشکه است. با قیمت پایه تعیین شده ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۲۵۰دلار ارزش هر محموله خواهد بود. مشتریان برای شروع رقابت باید حداقل ۱۰درصد این مبلغ را واریز کنند. نزدیک به ۳/۸ میلیارد تومان با در نظر گرفتن نرخ سنای دلار که الا‌ن حدود ۱۴هزار تومان است.»
یک کلمه هم درباره تحریم حرف نمی‌زنم
وزیر نفت یک کلمه هم درباره کارهایی که قرار است در دوره تحریم انجام شود، حرف نمی‌زند. چراکه معتقد است: «بسیاری تلاش دارند در این شرایط از ما اطلاعات بگیرند، اما سعی می‌کنیم از این شرایط خطیر با تدبیر عبور کنیم و ان‌شاء‌الله بتوانیم زیان این شرایط را برای ملت خود به حداقل برسانیم.» او ادامه داد: «نمی‌گویم این شرایط زیان ندارد، اما وظیفه ما به‌عنوان مدیران عالی کشور این است که این زیان‌ها را به حداقل برسانیم.»  وزیر نفت با بیان اینکه برخی شرکت‌های خارجی حاضر نیستند به‌دلیل تحریم در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: «البته این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم در صنعت نفت کاری انجام دهیم. همیشه گفته‌ام، صنعت نفت ایران بیشتر از پول به فناوری و مدیریت نیاز دارد. پول را می‌توان از بازار داخل تأمین کرد. وضع ساخت تجهیزات صنعت نفت نیز نسبت به ۱۰ سال پیش فرق کرده است.» او همچنین درباره مذاکرات نفتی با اروپا نیز تصریح کرد: «این موضوع دنبال می‌شود و زمانی که به نتیجه رسید، اعلام خواهد شد. بارها اعلام کرده‌ایم که درباره تحریم اطلاعاتی به امریکا نمی‌دهیم. قرار نیست برای خوشحالی مردم حرف‌هایی بزنم و کارهایی که در این حوزه انجام می‌دهم را لو بدهم.» وزیر نفت با اشاره به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران اظهار کرد: «اکثر کارهایی که امریکا در این زمینه باید انجام می‌داد، انجام داده است و کار زیادی نمانده که علیه ایران انجام دهد.»
گردن کلفتی ترامپ برای کاهش قیمت نفت
وزیر نفت با بیان اینکه نمی‌توان کمبود عرضه در بازار را با گردن کلفتی حل کرد، گفت: «ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد. او می‌خواهد هر کاری که دوست دارد انجام دهد.» او ادامه داد: «باید عکس‌العمل‌های بازار را بررسی کرد. بازار در حال حاضر ملتهب و بشدت نگران است و نگرانی بازار برای این روزها نیست، بلکه برای آینده است. کشورهای تولیدکننده نفت یکی از پس دیگری تحریم می‌شوند اما این شرایط تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند. آینده بازار چه خواهد شد؟» زنگنه با تأکید بر اینکه بازار یک ساز و کار هوشمند دارد، گفت: «همه نگران هستند و ترامپ نتوانسته آنها را قانع کند، به همین دلیل بازار مدام دچار مشکل می‌شود. ما هم جزو بازار هستیم.»
وزیر نفت، تصریح کرد: «ایران همواره در طول تاریخ بیش از یکصد ساله صنعت نفت امنیت عرضه را برای بازار جهانی نفت تضمین کرده است و حتی یک روز هم نبوده که از سوی ایران امنیت عرضه به خطر بیفتد.» او با تأکید بر اینکه در بازار کمبود عرضه وجود دارد، افزود: «هیچ‌کدام از تولیدکنندگان توان تولید بیش‌تری ندارند. عربستان از ذخایر خود استفاده می‌کند و در حال حاضر هم دچار چالش سیاسی با یکدیگر شده‌اند.»
وزیر نفت به ترامپ توصیه کرد برای خارج شدن بازار از حالت بی‌تعادلی، دست از تحریم بردارد و ادامه داد: «همکاری اوپک و غیراوپک در تعهد کاهش تولید و ایران مشکلی با این موضوع ندارد، اما اوپک یک موضوع است و غیراوپک یک موضوع دیگر؛ باید از مسئولیت‌های اعضای اوپک و غیراوپک که ناهمکاری‌ها از آن ناشی می‌شود، چشم‌پوشی کرد.»
صحبت با روسیه درباره بازار و شرایط تحریم
زنگنه درباره سفر یک روزه‌اش به روسیه و مذاکره با وزیر انرژی روسیه نیز اظهار کرد: «با وزیر انرژی روسیه درباره مسائل عمومی بازار و شرایط تحریم صبحت کردیم. امریکا شرایطی را به بازار نفت تحمیل می‌کند، درواقع سوزنی به خودشان می‌زنند و بعد آخ آخ می‌کنند و می‌گویند بیایید مشکل ما را حل کنید. باید به آنها گفت لازم نیست به خودتان سوزن بزنید. تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست شود و بازار از حالت بی‌تعادلی خود خارج شود.»
قاچاق سوخت از تمام مرزها با موفقیت در جریان است
وزیر نفت در عین حال به مصرف بالای بنزین در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه قاچاق بنزین البته نه با آن ارقامی که گفته می‌شود در حال انجام است، اذعان کرد: «از من پرسیدند قاچاق سوخت چه وضعی دارد؛ گفتم الحمدالله خیلی خوب است، از تمام مرزها با موفقیت در جریان است!» او با بیان اینکه قاچاق تنها شامل بنزین نیست و بقیه سوخت‌ها را نیز در بر می‌گیرد، یادآور شد: «به‌عنوان مثال، قیمت هر تن گاز مایع در ایران ۱۰ دلار و در بازار ۵۰۰ دلار است. این اختلاف قیمت قطعاً سبب قاچاق می‌شود که باید برای آن تدبیری در نظر بگیریم.»
زنگنه با بیان اینکه وظیفه ماست به این موضوع رسیدگی کنیم و مباحثی درباره احیای کارت سوخت مطرح می‌شود، توضیح داد: «کارت سوخت امر پیچیده‌ای است و سهمیه‌بندی یکی از روش‌هایی است که فواید و مشکلاتی دارد. این موضوع در دولت در حال بررسی است تا ببینیم به چه تصمیمی می‌رسیم.» البته وزیر نفت «تولید» در بخش‌های مختلف صنعت نفت را در شرایط خوبی می‌داند و می‌گوید: «به ثبت رکورد تولید بنزین در کشور رسیده‌ایم و میزان تولید بنزین از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۹۱ در شهریورماه امسال به ۹۰ میلیون لیتر رسیده که هیچگاه در تاریخ صنعت نفت چنین رقمی ثبت نشده است. افزایش تولید بنزین، ایران را در وضعیتی قرار داد که ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران هیچ حرفی نزد و در واقع این سلاح، کارایی خود را از دست داده است.»
بهره‌برداری از سه فاز پارس جنوبی تا پایان سال
زنگنه در ادامه با اشاره به وضعیت میدان گازی پارس جنوبی گفت: «تا پایان سال سه فاز از این میدان هر کدام به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب که جمعاً ۸۰ میلیون گاز ترش است، به مدار می‌آید که در مجموع ۲۴ فاز جنوبی تکمیل می‌شوند.»
تشریح آخرین وضعیت پالایشگاه سیراف
زنگنه درباره وضعیت پالایشگاه سیراف به‌عنوان یکی از ابزارهای مقابله با تحریم، توضیح داد: «ظرفیت این پالایشگاه در ابتدا ۴۸۰ هزار بشکه بود؛ تصمیم گرفتیم دو پالایشگاه آن را به‌عنوان فاز جدید پالایشگاه خلیج فارس در نظر بگیریم و سرمایه شش واحد باقی مانده که هر کدام ۶۰ هزار بشکه ظرفیت دارند، از طریق منابع داخلی تأمین می‌شود. ارز مورد نیاز آن هم از طریق منابع داخلی شرکت ملی نفت تأمین خواهد شد. به‌طور کلی تکمیل این پالایشگاه به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.»
 

کلمات کلیدی

مایشگاه نفت و نیرو

تحریم

بیژن زنگنه

نظر شما