شناسهٔ خبر: 28805982 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عرضه روزانه یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی از ششم آبان

صاحب‌خبر -
عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۱۶ر۷۹ دلار در ساعت ۱۴ روز ششم آبان‌ ۱۳۹۷ آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حجم عرضه نفت در بورس یک میلیون بشکه در روز است و همه خریداران نفت می‌توانند در داد و ستد طلای سیاه مشارکت کنند.

نحوه فروش نفت در بورس انرژی ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است و تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به صورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.

خریدار باید بخش ارزی را ظرف مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری به ترتیب مورد تائید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه کند.

تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل ۵ هزار تنی (معادل حدود ۳۵ هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.

خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که بر اساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، بر روی قیمت نفت‌خام رقابت می کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

به گزارش (سنا) عرضه نفت در بورس که از ششم آبان آغاز می شود تا ۱۳ آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندی و ارزیابی مجدد تصمیم نهایی در باره نحوه عرضه نفت خام در بورس اعلام خواهد شد.

شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره عرضه نفت خام سبک در رینگ بین الملل در بورس انرژی ایران اطلاعیه ای صادر کرد.

دراین اطلاعیه با اشاره به اینکه قرار است تا پایان مهر یک میلیون بشکه نفت خام با تسویه ۲۰ درصد ریالی و۸۰ درصد ارزی عرضه شود، آمده است: در جهت تحقق بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچنین اجرای بند (ح) ماده (۴) قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهر سال جاری اقدام به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران کند.

با توجه به فراهم شدن زمینه‌های قانونی و نهایی‌سازی چارچوب و اصول کلیدی موضوع توسط مراجع ذیصلاح، شرکت ملی نفت ایران با همکاری بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سازوکار اجرایی و جزئیات شرایط عرضه را طراحی و جمع‌بندی کرده است.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از عرضه اوراق منفعت با هدف تامین مالی پروژه های صنعت نفت در دو تا سه هفته آینده در بازار بورس خبر داد.

علی کاردر در کنگره راهبری نفت و نیرو از نهایی شدن قرارداد توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم انگلیسی پرگس خبرداد و افزود: توسعه سه میدان دیگر را در دست بررسی داریم که در این رابطه با سه شرکت خارجی در حال مذاکره هستیم و در دو هفته آینده در مورد آنها که قرار است در قالب قراردادهای IPCامضا شوند، اطلاع رسانی می کنیم.

نظر شما