شناسهٔ خبر: 28800314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمار جدید جنایات آل سعود در یمن

مرکز قانونی حقوق و توسعه در یمن آمارهای جدید و هولناکی از جنایات سعودی و هم پیمانانش در یمن منتشر کرد

صاحب‌خبر -

­

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، به نقل از یمن پرس، شهید و زخمی شدن بیش از سی و نه هزار یمنی از جمله حدود دوازده هزار زن و کودک، مرگ بیش از صدو شصت و دو هزار یمنی بر اثر آثار محاصره و نبود نیازهای اولیه و دارو و خدمات پزشکی و نیز وبا، ویرانی و آسیب دیدن بیش از چهارصد و بیست و هزار باب خانه و انهدام بیش از شانزده هزار باب زیرساخت یمنی ها مانند بیمارستان، مدرسه، جاده و پل، مسجد، فرودگاه، بندر، انبار غذا و دارو؛ تنها بخشی از جنایات رژیم سعودی و شماری از کشورهای عربی هم پیمان آن با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و سکوت جامعه بین المللی در یمن است.
پایگاه اینترنتی خبری یمنی پرس با اعلام این خبر گزارش داد این آمار و ارقام که نهایی نیست به شماری از زبانهای دنیا ترجمه شده است.
یمنی پرس اعلام کرد: در طول 1300 روزی که از حمله و تجاوز به یمن می گذرد آمار قربانیان در حال تغییر و رو به افزایش بوده اما مواضع جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد در قبال آنچه در یمن می گذرد ثابت و منفی بوده است. تقبیح و محکوم کردن از عباراتی است که جامعه بین المللی توطئه گر علیه یمن تلاش می کند با این عبارات به اصطلاح حسن نیت دروغینش را در قبال قتل عام های هولناک یمنی ها در طول بیش از 1300 روز گذشته ثابت کند. حداقل توصیفی که درباره بیش از 1300 روز گذشته می شود به کار برد «یک فاجعه ساخته بشر» با همه شاخص های و ویژگی های آن یعنی کشتن، گرسنه نگه داشتن ، بمباران ، کمبود غذا و دارو و محاصره نفس گیر است که هدف آن فقط نسل کشی یمنی هاست.
سکوت جامعه بین المللی در قبال آنچه در یمن رخ می دهد لکه ننگی بر پیشانی جامعه بین المللی و گواه محکمی بر مرگ وجدان انسانی جهان است که از 1300 روز پیش به همراه اجساد هزاران بی گناه یمنی در حال دفن است.
بدون تردید میلیونها یمنی با گذشت 1300 روز از تجاوز به یمن به سازمان ملل نه تنها به عنوان یک سازمان ناتوان از بی طرفی نگاه می کنند بلکه معتقدند این سازمان در طولانی کردن بحران و ادامه رنج و مشقت یمنی ها دست دارد چرا که اجازه می دهد از نهادهای آن برای خدمت به اهداف سیاسی بیهوده دولتهای حامی سعودی و ائتلافش در یمن استفاده شود.
مرکز قانونی حقوق و توسعه از ابتدای عملیات موسوم به عملیات طوفان قاطعیت به رصد و مستند سازی جنایاتی که علیه یمنی ها صورت می گیرد اقدام کرده و این کار را بر اساس وظیفه اخلاقی و انسانی و حرفه ای خود و با پایبندی به معیارهای بین المللی در رصد و مستند سازی موارد نقض انجام داده و بخشی از آمار و ارقام را پیش روی جهانیان قرار داده است. بر اساس جدیدترین آمار این مرکز با گذشت 1300 روز از تجاوز سعودی و هم پیمانانش به یمن بیش از 15185 غیر نظامی از جمله 3527 کودک و 2277 زن شهید شدند.
بیش از 23822 غیر نظامی از جمله 3526 کودک و 2587 زن زخمی شده اند که امروز از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و درمان به علت محاصره ناشی از سکوت شرم آور سازمانهای به اصطلاح مدافع حقوق کودکان و حقوق بشر رنج می برند.
این مرکز اعلام کرده است بیش از صد و شصت هزار شهروند یمنی اعم از کودکان و بیماران و زخمی ها و مبتلایان به بیماری های مزن بر اثر محاصره تحمیلی به یمن و نبود نیازهای اولیه و دارو و خدمات پزشکی جان خود را از دست داده اند.
علاوه بر این حدود 2200 یمنی بر اثر ابتلا به وبا که از ابتدای سال کنونی در سراسر یمن شیوع یافته است جان باخته اند و این در گزارشهای سازمان بهداشت جهانی و یونیسف اعلام شده است.
متجاوزان طی 1300 روز گذشته زیرساختهای یمن را بمباران و ویران کرده اند و 15 فرودگاه و 14 بندر را آماج حملات مستقیم خود قرار داده اند و به 2559 جاده و پل آسیب رسانده اند و 781 منبع و شبکه آب را از بین برده اند و 191 نیروگاه و موّلد برق را نابود کرده اند و 426 شبکه مخابراتی را از بین برده اند و فعالیت مهم ترین تأسیسات حیاتی در یمن متوقف شده که بر زندگی همه یمنی ها آثار فاجعه باری داشته است.
سعودی و هم پیمانانش بیش از چهارصد و بیست و یک هزار و نهصدو یازده (421911) باب خانه را در یمن ویران و بیش از چهار میلیون یمنی را آواره و بی خانمان و 930 باب مسجد ، 888 مرکز و مؤسسه آموزشی را ویران کرده اند و فعالیت 4500 مدرسه متوقف شده است و 327 بیمارستان و مرکز بهداشتی و 38 مؤسسه رسانه ای بمباران شده است.
جنگنده های متجاوز سعودی آمریکایی واحدهای تولیدی از جمله هزار و هشتصد و هجده (1818) واحد تولید دولتی را آماج حملات خود قرار د اده اند. طی این مدت 749 انبار غذا ، 621 کامیون حامل غذا ، 628 بازار و مجتمع تجاری ، 362 پمپ بنزین ، 265 نفتکش ، 331 کارخانه ، 310 مرغداری و دامداری ، 219 مکان تاریخی ، 279 مرکز گردشگری ، 112 ورزشگاه و مکان ورزشی بمباران شده و مهم ترین بخشهای خصوصی و دولتی و هم دولتی و هم خصوصی از چرخه خدمات رسانی خارج شده اند که برای اقتصاد ملی یمنی ها خسارات هنگفتی بر جای گذاشته و بحرانهای اجتماعی مانند بیکاری و فقر بر جای گذاشته است.
مرکز قانونی حقوق و توسعه اعلام کرد این آمار و ارقام بیانگر آمار نهایی کشته ها و زخمی و مرگ و میرها و از بین رفتن زیرساختهای غیر نظامی و خدماتی و تولیدی نیست و برای اطمینان از آمار دقیق باید یک کمیته تحقیق بین المللی تشکیل شود تا حجم فاجعه مشخص شود.
این مرکز از سازمان ملل خواست به مسئولیتهایش در قبال پایبندی به حمایت از حقوق بشر و قواعد قانون بین الملل انسانی در یمن که مهم ترین آن حمایت از غیرنظامیان و ساکنان محله های مسکونی و حمایت از زنان و کودکان و لغو محاصره غیر قانونی است عمل کند.
این مرکز همچنین از گروه شورای حقوق بشر مربوط به یمن خواسته است به مسئولیت هایش عمل و درباره جنایات صورت گرفته در حق غیر نظامیان در یمن به صورت حرفه ای و بیطرفانه عمل کند.
مرکز قانونی حقوق و توسعه از جامعه بین المللی خواسته است به مسئولیتهای حقوقی و اخلاقی و انسانی خود در قبال این فاجعه که بزرگترین فاجعه پس از جنگ جهانی دوم است و گزارشهای سازمانها به آن اذعان می کنند عمل کند. این مرکز همچنین بر لزوم اقدام بین المللی و منطقه ای برای پایان دادن به جنگ یمن تأکید کرد.

نظر شما