شناسهٔ خبر: 28792235 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جلسه شورای شهر ؛ تذکر درباره سرای سیگارچی در مسیر سرای دلگشا و آسیب دیدن کاخ گلستان

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد گفت: سازمان میراث فرهنگی باید به تخلفات محرز شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران در خصوص سرای سیگارچی ورود و شهرداری تهران نیز از هر گونه ساخت و ساز در این مجموعه جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت نظری در نود و چهارمین جلسه شورا با اشاره به لزوم توجه به توانیابان و روشندلان گفت: ابتدا از آقای موسی بلده تشکر می کنم که در روزهای نزدیک به روز جهانی عصای سفید یکی از روشندلان در صحن شورا به قرائت قرآن پرداخت و این اتفاق مبارکی است.
نظری ادامه داد: موفقیت کاروان پارالمپیک کشورمان در مسابقات پاراآسیایی جارکارتا را نیز تبریک گفته و مدیریت شهری می بایست تمهیدات لازم برای تقدیر از این عزیزان را فراهم آورد.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روز جهانی عصای سفید بود و جا دارد این موضوع را یاد آور شوم که باید نمایندگان اقشار مختلف در مناسبت های خاص در شورا حضور یابند و مشکلات خود را بیان کنند.
در گرامیداشت هفته نیروی انتظامی شاهد حضور رییس پلیس پایتخت بودیم چه اشکالی داشت در ایام گرامیداشت روز عصای سفید نماینده ای هم از سوی روشندلان در شورا حضور پیدا می کرد و در خصوص مشکلات این اقشار سخن می گفت. امیدوارم در جلسات بعدی شاهد حضور اقشار مختلف و در مناسبت های خاص باشیم.
وی در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که در گفت و گو با روشندلان عزیز پی بردم موضوع خرید کردن است و جا دارد فروشگاه های شهروند در هنگام چاپ اطلاعات و قیمت اجناس با خط بریل هم این اطلاعات را چاپ کند تا این عزیزان دچار مشکل نشوند.
رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: موضوع دیگر مربوط به سازمان ورزش شهرداری است، شودان یکی از ورزش های مخصوص نابینایان است ولی امکان بهره مندی این اقشار از این ورزش در سطح شهر فراهم نیست و چه خوب است برای تحقق شهر همه مجموعه های ورزشی شهرداری تهران و بوستان ها مجهز به امکانات این ورزش شوند.
حجت نظری در ادامه سخنان خود نسبت به تهدید دوباره مجموعه کاخ گلستان اینبار با ساخت و ساز در سرای سیگارچی هشدار داد و گفت: کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر 440 سال به عنوان اثر ثبت شده در میراث جهانی است و مجموعه ای که در سی و هفتمین اجلاس یونسکو در کامبوج واجد شرایط ثبت جهانی شناخته شده و از آن به بعد زیر چتر حمایتی سازمان یونسکو قرار دارد و هر گونه اقدامی که موجب مخدوش شدن حریم آن شود به ثبت جهانی کاخ گلستان لطمه وارد می کند.
وی افزود: با این وجود و در تخلفی آشکار شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران مجوز تخریب و نوسازی موقوفه سرای سیگارچی متعلق به منیرالسلطنه را صادر کرده و اجازه ساخت تا ارتفاع ده و نیم متر را داده که البته این امر در حیطه اختیارات این شورا نبوده است.
نظری گفت: پیشتر حریم کاخ گلستان و مجموعه تاریخی ارگ و بازار تهران به واسطه سرای دلگشا شکسته شده بود و این بار نیز موضوع می خواهد با سرای سیگارچی تکرار شود.
نظری گفت: از سازمان میراث فرهنگی می خواهم نسبت به این تخلف محرز از سوی شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران ورود کرده و همچنین شهرداری تهران تا تعیین تکلیف این مجوز از دادن هر گونه مجوز ساخت و ساز به این موقوفه خودداری کند.

نظارت همگانی موثرترین روش برای مبارزه با تخلفات است

محمد سالاری هم گفت: با اجرای طرح "الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی" امضای شخص یا اشخاص تصمیم ساز و تصمیم گیر قابل بوده و این روند موجب می شود در امضاها دقت بیشتری شود .
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد سالاری- رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح "الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی" در صحن شورا اظهار داشت: سازوکارهای موجود در حوزه شهرسازی و معماری اعم از نهادهای نظارتی درون شهرداری، نظارت کمیسیون های ناظر، سازمان بازرسی کشور،کمیته های رسیدگی به تخلفات کارکنان شهرداری و شوراهای انتظامی در سازمان های نظام مهندسی برای رسیدگی به تخلفات ناظرین متخلف، کمیسیون های ماده صد و ... برای مبارزه با تخلفات ساخت و ساز جوابگو نبوده است و هر روز ما شاهد وقوع تخلفات بیشتری در شهر تهران هستیم.
وی ادامه داد: تنها رویکردی که اکنون می تواند در مبارزه با تخلفات پاسخگو باشد نظارت همگانی است اما ما به عنوان تصمیم ساز باید بستر آن را فرهم کنیم.
سالاری تصریح کرد: این طرح می گوید اطلاعات پرونده های ساخت و ساز از جمله وضع مکانی، طرح تفصیلی، نوع کاربری و اینکه چند طبقه می توانند بسازند، سطح اشغال چقدر است، تصمیمات شورای معماری آن، پرونده باغات آن در معرض نظارت عموم قرار گیرد نه اطلاعات اشخاص، البته اسامی مهندسین ناظر متخلف نیز باید مشخص باشد.
وی افزود: یکی از مهم ترین مشکلات در فرایند تصمیم گیری های کشور این است که تصمیم گیران و تصمیم سازان متخلف مواخذه نمی شوند و شخص مجازات می شود، در صورتی که اگر کمیسیون ماده ۵ به یک شخص، سه طبقه اضاقه داده است، کمترین تقصیر متوجه شخص بوده و مقصر اصلی تصمیم ساز است. اکنون با اجرای این طرح شخص تصمیم ساز کاملا مشخص بوده و امضا او قابل رویت است و این روند موجب می شود در امضاها دقت بیشتری شود.

معاونت منابع انسانی گزارشی از وضعیت اشتغال معلولان در شهرداری ارایه دهد

رئیس کمیته اجتماعی شورا خواستار ارایه گزارش معاونت منابع انسانی در خصوص وضع اشتغال معلولان در شهرداری و انطباق آن با قانون جامع حمایت از معلولان شد.
الهام فخاری در نود و چهارمین جلسه شورا ضمن گرامیداشت روز عصای سفید گفت: در این ایام جا دارد قانون جامع حمایت از معلولان را یادآور شوم.
وی ادامه داد: لزوم رعایت فرصت های شغلی به ویژه برای نابینایان یک ضرورت است و شهرداری تهران نیز باید توجه ویژه ای به این مهم داشته باشد.
فخاری گفت: فرصت های شغلی با اولویت قانون جامع حمایت از معلولان در اختیار این عزیزان قرار گیرد.
رئیس کمیته اجتماعی شورا افزود: از معاونت منابع انسانی شهرداری تهران می خواهم گزارشی از وضعیت اشتغال معلولان در شهرداری و وضعیت و درصد اشتغال افراد دارای معلولیت ارایه دهند تا اجرای مفاد قانون جامع حمایت از معلولان برای آنان فراهم شود.
صدا و تصویر دارد
 

نظر شما