شناسهٔ خبر: 28790690 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بی اثرکردن قاتل خاموش سر راه مردم

کرج-ایرنا- قاتل خاموش یا نشرگازمنوکسید کربن، حکایتی غم انگیزاز جنس بی احتیاطی است که همه ساله در فصول بارندگی یا سرد سال، بسیاری از مردم و خانواده ها را در نقاط مختلف کشور از جمله البرز به کام مرگ می برد و تنها با رعایت الزامات ایمنی می توان سد راه آن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حوادث گازگرفتگی یا قاتل خاموش بیشتر درفصول پائیز، زمستان و بهار خودنمایی می کند، و گاهی حزن ناشی از کشتار آن به حدی است که دل هر انسانی را به درد می آورد.
با آنکه گرما و سوخت های فسیلی از نیاز زندگی بشر است اما اگر با بی احتیاطی همراه شود نمی توان به راحتی آثار آن را از یاد برد.
حوادث فصول سرد وبارشی گاهی آنقدر بی صدا است که حتیهمسایگان هم برای چند روزی از یک حادثه دردناک مطلع نمی شوند.
آنچه سبب می شود تا چنین حوادثی به زندگی یک خانواده یا چند نفر خاتمه دهد تنها می توان در واژه «بی احتیاطی » آن را توصیف کرد، موضوعی که اگر در یک کلمه معنا می شود اما جایی برای پشیمانی شاید باقی نگذارد.
اینجا آتش یا گاز مقصر اصلی نیست بلکه تقصیر را باید در بی توجهی به توصیه ها دانست و باید برای روشن ماندن چراغ زندگی همیشه احتیاط و مسیر دوری از خطر را برگزید.
این را هم نباید فراموش کرد که امروزه استفاده از گاز طبیعی یکی از مهم ترین روش ها برای بهره گیری از مواهب طبیعی و داشته های ملی در مسیر مصرف بهینه و مناسب است به شرط آنکه نکات ایمنی را در بکارگیری این موهبت رعایت کنیم .
با این حال آمارها از شمار جانباختگان و افراد مسموم شده براثر نشت گاز منوکسید کربن در کشور و استان البرز متفاوت است لیکن آنچه می تواند پایانی یا نقطه کاهشی برای این حوادث ناخوشایند باشد تنها رعایت الزامات ایمنی است.
با این حال کارشناسان شرکت ملی گاز و مرکز فوریت های پزشکی برای پیشگیری از خطرات نفوذ منوکسید کربن در کشور و البرز مردم را به رعایت نکات ایمنی توصیه اکید می کنند.
براین اساس، تاکید کارشناسان بر سپردن نصب وسایل گاز سوز به افراد متخصص و با مهارت در این زمینه بوده چرا که کوچکترین بی احتیاطی عواقبی جبران ناپذیر دارد.
نشت گاز یا منوکسید کربن بارها خطرساز شده و انفجارهای مهیب و مخرب یا مرگ های خاموش رقم زده است.
آمارهای حوادث گازگرفتگی یا انفجار گاز در استان پرجمعیت البرز اوایل سال آبی جدید نشان می دهد که تعداد تلفات ، مسمومیت ها و جراحت ناشی از این نوع حوادث معنادار است .
اگرچه برخی سال ها تلفات کمتر می شود اما این بدان معنا نیست که اصول ایمنی به طور کامل رعایت شده است.
همچنین طی سال های گذشته تاکنون بسیاری از مردم به علت مسمومیت براثر منوکسید کربن راهی مراکز بیمارستانی شدند که البته خوشبختانه بیشتر آنان از مرگ نجات یافتند، اما بازهم بی احتیاطی ها در شکل های مختلف سبب شد تا گاز که به عنوان منبع انرژی خدادادی در زندگی انسان ها مفید وموثر است گاهی به قاتل خاموش تغییر رویه دهد.
شاهد مثال بی توجهی ها در برخی شغل های مانند مکانیکی ها و دیگر مشاغل آزاد است که به اصطلاح ابتکارعمل به خرج داده و شلینگ های گاز را در نیم بشکه های فلزی به صورت بخاری سنتی تکیه گاهی برای گرما زایی قرارمی دهند تا خود را به شکلی از سختی سرما برهانند غافل از اینکه نه تنها انتشار گاز منوکسید کربن بلکه گاهی به انفجاری می انجامد که خود افراد و کسب و کار را به کام مرگ و آتش می برد.
از برخی مشاغل گرفته تا فضای خانگی حادثه های گاز دراستان البرز و کلانشهر کرج طی سال های گذشته تا کنون بسیار بوده ، حادثه هایی که گاهی ممکن است تمام اعضای خانواده را به کام مرگ ببرد.
در این میان مرگ خاموش کودکان در آغوش پدرومادر کم تکرار نشده و چه بسا همسایه ها و کسانی که نقل حادثه به گوششان رسید از این حادثه های تلخ بشدت متاثر شده اند.
دکتر مهرداد بابایی رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز می گوید : تعداد مسمومیت های گاز منوکسید کربن استان از یکم تا 22 مهرماه جاری 18 نفر بوده است .
وی بیان داشت: از این تعداد 14 نفر زن و 4 نفر مرد بودند که 12 نفر آنان با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافتند و 6 نفر از خدمات درمانی سرپایی برخوردار شدند.
بابایی به مردم توصیه کرد که برای پیشگیری از این حوادث ، اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز را جدی بگیرند.
با این اوصاف شرکت گاز استان البرز برای پیشگیری از حوادث پرتکرار گازگرفتگی توصیه هایی ارائه داده که رعایت آنها می تواند از این حوادث جلوگیری کند.
در این توصیه ها خطاب به مردم و استفاده کنندگان از وسایل گاز سوز آمده است:

1- قبل از مسافرت شیر اصلی گاز منزل خود را ببندید.
2- هرگز وسایل نفت سوز را به گازسوز تبدیل نکنید.
3- آبگرمکن و سایر وسایل گازسوز را هرگز در حمام نصب نکنید.
4- شیرهای گاز بلااستفاده را با درپوش فلزی مسدود کنید.
5- طول شیلنگ اتصال وسایل گازسوز نباید بیشتراز 20.1 متر باشد.
6- برای نصب دودکش وسیله گازسوز بیش از سه زانو استفاده نشود.
7- از اتصال بیش از یک وسیله گازسوز به هر انشعاب گاز خودداری شود.
8- هنگام نشت گاز در منزل از روشن کردن کبریت و وسایل برقی باید خودداری کرد.
9- هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک باشد.
10- برای اتصال وسایل گازسوز باید از شیلنگ فشار قوی و بست فلزی استفاده کرد.
11- قبل از راه اندازی بخاری و آبگرمکن از باز بودن دودکش مربوطه اطمینان حاصل شود ضمن آنکه لولۀ بخاری یا آبگرمکن را لمس کنید که اگر گرم بود دودکش باز است درغیر این صورت دودکش بسته است.
12- از لوله آلومینیومی برای دودکش استفاده شود چون به راحتی از جای خود خارج می شود.
13- بخاری بدون نیاز به دودکش مخصوص ادارات و واحدهای تجاری است ، از نصب آن در منازل مسکونی خودداری شود.
14- برای اتاق های کوچک از بخاری کوچک استفاده کنید.
15- هنگام خروج از منزل وسایل گازسوز خاموش شود.
16- هنگام قطع گاز، شیر اصلی گاز منزل خود را ببندید.
17- هنگام آتش سوزی اولین کار، بستن شیر اصلی گاز است.
18- نصب آبگرمکن دیواری در فضاهای با مساحت کمتر از 60 متر مجاز نیست.
19- عبور دادن لوله دودکش وسایل گازسوز از شیشه پنجره مجاز نیست.
20- محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز باید محکم باشد تا از وسیله گازسوز جدا نشود.
21- برای جلوگیری از تولید گاز کشنده منوکسیدکربن شعلۀ وسایل گازسوز باید آبی رنگ باشد.
22- افزودن هرگونه انشعاب جدید به سیستم لوله کشی گاز موجود باید با اطلاع و اجازه شرکت گاز باشد .
23- در هر واحد مسکونی نصب بیش از یک چراغ روشنایی ممنوع است.
24- نصب چراغ روشنایی در اتاق خواب ممنوع است.
25- نصب شومینه در اتاق خواب غیرمجاز است.
26- بخاری دیواری در اتاق خواب نصب نشود.
27- نصب دستگاه های گازسوز در فضای بسته و بدون ورودی هوای احتراق خطرساز است.
رعایت این الزامات به خاطر پیشگیری از حوادث تلخی است که در سال های گذشته و امسال رخ داده و اگر این توصیه ها را جدی بگیریم به طور قطع هیچ خطری از ناحیه وسایل گاز سوز محل زندگی یا کسب و کار ما را تهدید نخواهد کرد.
خسارات و تلفات ناشی از بی احتیاطی ها در نصب وسایل گاز سوز آنقدر فراوان است که تنها با رعایت اصولی ایمنی می توان آن ها به حداقل یا صفر رساند.
7410/ 6155

نظر شما