شناسهٔ خبر: 28786158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شناسایی ساختمان‌های روی گسل زلزله در البرز طرح بررسی شناسایی حریم گسل‌های البرز

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز بر ضرورت اجرای طرح تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در محدوده‌های

صاحب‌خبر -

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز بر ضرورت اجرای طرح تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در محدوده‌های شهری تاکید کرد و گفت: شناسایی ساختمان های روی گسل زلزله در البرز در دستور کار قرار می گیرد.

به‌گزارش ایلنا، خسرو ارتقائی در سومین جلسه شورای فنی استان اظهار داشت: نقشه گسل‌های اصلی، متوسط و فرعی البرز در زمین لرزه بسیار حائز اهمیت است و اینکه از چه مناطقی عبور می کنند. 

وی افزود: در مناطق مختلف استان مجموعه گسل‌هایی که عبور می‌کنند، تدقیق و شناسایی می‌شود و این بررسی‌ها باعث می‌شود از خطرات احتمالی در زمان وقوع حادثه جلوگیری شود و میزان خسارات هم کاهش یابد.

معاون استانداری، اظهار داشت: پس از مشخص شدن پهنه گسل ها و حریم آنها از هرگونه ساخت و ساز به ویژه ساخت و سازهای پراهمیت مثل مدارس، بیمارستان ها و ... جلوگیری خواهد شد. 

ارتقائی بر ضرورت اجرای طرح تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آن‌ها در محدوده‌های شهری تاکید کرد و گفت: پس از شناسایی در مناطقی که گسل عبور می‌کند در حرائم آن ساخت و ساز نیز ممنوع می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: مطالعاتی که توسط سازمان زمین شناسی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با کمک مرکز پژوهش های گسل ها در استان تدقیق می شود. 

وی افزود: امروز کلیات این طرح در استان تصویب شد البته مقرر شد بررسی ها و مطالعات تکمیلی در کارگروه زمین لزره با دبیری اداره کل راه و شهر سازی ذیل کارگروه شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور شهرداری کرج و دستگاه های اجرایی ذی ربط صورت گیرد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، اظهار داشت: با تصویب این طرح  ضوابط و مقررات ساخت و ساز در آینده در شهرهای استان و مناطق روستایی تدقیق خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح بررسی حریم گسل ها تاکنون در کلانشهر های تهران، کرمان،  تبریز و مشهد و اجرا شده و کرج نیز به عنوان پنجمین کلانشهر کشور این موضوع تصویب می شود  گفت: اجرای مصوبات کارگروه های مخاطرات زلزله و گسل ها نتایج بسیار مثبتی را در زمان مدیریت بحران در این استان ها به دنبال داشته است.

ارتقایی گفت: اکنون 17 شتاب نگار در البرز وجود دارد که برخی از آنها قدیمی و افلاین هستند که با اضافه‌شدن پنج شتاب نگار زلزله انتظار می رود بتوان در مواقع بحرانی از امادگی بیشتری برخوردار شد.

انتهای پیام

نظر شما