شناسهٔ خبر: 28782190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

هوشیاری و آگاه‌سازی مردم سدی در برابر نفوذ دشمنان در فضای سایبری است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: امسال با تمهیدات اتخاذشده خوشبختانه حمله سایبری خطرناکی به مراکز اداری و عمومی و تأسیسات و زیرساخت‌های استان نداشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین یوسف رضایی نیک، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی که با حضور محمد افشار مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین، یوسف رضایی نیک مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین و همچنین سرهنگ فخرالدین توکلی رئیس پلیس فناوری و تبادل اطلاعات (فتا) استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه فضای مجازی ترکیبی از انسان، زیرساخت ارتباطی و محتواست که استفاده بهینه از آن نیازمند هوشمندی و توانایی است، گفت: اگر مهارت‌های آموزشی شهروندان جامعه را نسبت به فضای سایبر بالا ببریم، آسیب‌ها و تهدیدهای دشمن در این حوزه کارساز و مؤثر واقع نخواهد شد بنابراین می‌توان به جرات اذعان کرد که با آموزش می‌توان راه نفوذ دشمن را در این حوزه بست.  وی نقش رسانه‌ها را در آگاه‌سازی و آموزش به شهروندان پیرامون مسائل حوزه ارتباطات و فضای سایبری مهم و غیرقابل‌انکار دانست و گفت: آسیب‌ها و تهدیداتی که به ما از این حوزه تحمیل می‌شود ناشی از ناآگاهی و عدم آموزش است بنابراین با رفع این خلأها تا حد بسیار زیادی می‌توان تهدیدات این حوزه را از میان برداشت.

 مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات استان قزوین گفت: یک‌زمان از طریق پیامک شاهد کلاه‌برداری‌های زیادی بودیم که باگذشت زمان و هوشیاری و آگاهی مردم تقریباً امروزه استفاده از این روش برای کلاه‌برداری منسوخ‌شده و یا به‌شدت کاهش‌یافته است بنابراین هوشیاری و آگاه‌سازی مردم نسبت به شیوه‌های دشمن و مجرمان می‌تواند سد نفوذی برای این افراد در فضای سایبری باشد.

 رضایی نیک با بیان اینکه اعتقاد دارم استفاده نادرست از فضای مجازی بسترساز ایجاد مشکل ازجمله وقوع جرائم و تخلفات در این حوزه می‌شود، افزود: با وجود تهدیدات این حوزه باید به یاد داشته باشیم که فضای مجازی و سایبر مملو از فرصت‌هایی هستند که باید از آن‌ها استفاده کنیم در غیر این صورت آن‌ها به تهدیدی علیه ما تبدیل می‌شوند.

در ادامه همچنین محمد افشار، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین در این میزگرد گفت: حوزه سایبر امروزه به یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعات کاری در حوزه پدافند غیرعامل تبدیل‌شده است. در پدافند غیرعامل با سه موضوع شامل ایمنی، تهدیدات و دفاع مواجه هستیم که برای هریک باید برنامه‌ریزی‌های تخصصی و خاص خود را پیش‌بینی و انجام داد تا از حملات سایبری دشمن دچار آسیب و خسارت نشد.

سرهنگ فخرالدین توکلی، رئیس پلیس فناوری و تبادل اطلاعات (فتا) نیز با بیان اینکه از فضای مجازی به‌عنوان قاره هفتم یاد می‌شود، اظهار داشت: امروزه در دست هر شهروند یک موبایل هوشمند وجود دارد که در آن حجم وسیعی از اطلاعات دریافت و منتقل می‌شود.

نظر شما