شناسهٔ خبر: 28779050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

افق سرنوشت سیاسی مرکل تیره‌تر شد

گای چازان/تحلیل گر فایننشال تایمز نتایج انتخابات روز یکشنبه در ایالت باواریای آلمان زلزله‌وار، نه فقط افق سیاسی این منطقه را متغیر ساخت که می‌تواند بر سرنوشت سیاسی آنگلا مرکل که یکی دو سال است رنگ و جلای گذشته را ندارد، تأثیر بگذارد.

صاحب‌خبر -
 
دولت ائتلافی مرکل قبل از انتخابات باواریا هم به اندازه کافی خسته و مستعمل به نظر می‌رسید اما آرای باواریا آن را به رگبارهای تازه‌ای بست و حالا مرکل با آینده‌ای روبه‌رو است که برخلاف 10 سال پیش سرشار از امید و شیرینی جلوه نمی‌کند.
با آرای مردم باواریا که همیشه از مهم‌ترین و البته پرجمعیت‌ترین ایالات آلمان بوده دو حزب از سه حزبی که دولت ائتلافی آلمان را شکل داده‌اند، بی‌اعتبار جلوه کردند و در میان آنها وضع حزب موسوم به «اتحادیه سوسیال مسیحی» (CSU) بازوی باواریایی مرکل به شکل محسوسی تیره نشان داد زیرا سخت‌ترین شکست سیاسی خود از سال 1950 به بعد را متحمل شد. این حزب که سال‌ها بر عرصه سیاسی باواریا که مونیخ مرکز آن است، حکم رانده است، فقط 2/37 درصد آرا را اخذ کرد و این درحالی روی داد که پنج سال پیش در انتخابات مشابه قبلی به آماری 48 درصدی رسیده بود. وضع سوسیال دموکرات‌ها (SPD) از این هم بدتر بود، زیرا دیگر بازوی به ظاهر توانمند مرکل هم در این انتخابات شکست و فقط به رتبه پنجم در منطقه باواریا رسید و آن هم با جلب تنها 7/9 درصد آرا و این نیز فقط نیمی از آرایی بود که 5 سال پیشتر به حساب این حزب واریز شده بود. به این ترتیب فقط حزب سبزها سیمای یک بازنده را نداشت و با جمع‌آوری 5/17 درصد آرا به SPD هم کمک کرد تا برای تقویت خود در آینده بکوشد. از دید عده‌ای پیروزی فوق چیزی بیش از این را هم برای سبزها گواهی داد و حالا می‌توان آنها را یک نیروی جدید در حال اوجگیری در صحنه سیاست آلمان تلقی کرد ولی سؤال مهم این است که این فرآیند مرکل را در کجای هرم سیاست آلمان در شرایط فعلی و آینده قرار خواهد داد.  اکنون ترس و دغدغه مهم برای مرکل این است که ترک خوردن آشکار پیکر «CSU» در انتخابات باواریا می‌تواند بر انتخابات منطقه هسه واقع در غرب آلمان هم تأثیر محسوسی بگذارد و تا این گزینش تازه سیاسی، بیشتر از 12 روز باقی نمانده است. در حال حاضر هسه را حزب دموکرات مسیحی «CDU» می‌گرداند که متعلق به مرکل است و اگر در انتخابات هسه شکست آشکاری به‌ نام این حزب نوشته شود، شاید مرکل تا آن جا تنزل کند که چاره‌ای جز استعفا از سمت ریاست این حزب نداشته باشد. حتی اگر خلاف این بپینداریم و «CDU» یک بار دیگر از رقبایش در هسه پیشی بگیرد، طوفان‌های مهیب تازه‌ای طی ماه‌های پیش‌رو به سوی آن و شخص مرکل وزیدن خواهد گرفت و این چیزی بیش از یک تست قدرت معمولی برای مرکل خواهد بود.  همه اینها نشانگر این پیام روشن از سوی باواریا به برلین و مرکل و وابستگان اوست تا بپذیرند احزاب دولتی در سال‌جاری واقعاً ضعیف عمل کرده‌اند.   /  منبع:  Financial Times

کلمات کلیدی

سرنوشت سیاسی

مرکل

انتخابات

نظر شما