شناسهٔ خبر: 28778526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطر و ترکیه درباره روابط نظامی دو جانبه گفت و گو کردند

دوحه - ایرنا - 'خالد العطیه' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در دیدار با 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه روابط دو کشور در زمینه نظامی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، حساب کاربری وزارت دفاع قطر در شبکه توئیتر با اعلام این مطلب، افزود: العطیه پیش از دیدار با رئیس جمهوری با 'خلوصی آکار' همتای ترکیه ای خود هم دیدار کرد.
این بیانیه به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.
سفر وزیر دفاع قطر به ترکیه در حالی انجام می شود که پنجشنبه 13 مهرماه سازمان صنایع دفاعی ترکیه موسوم به 'اسیلسان' در بیانیه ای اعلام کرد: در چارچوب توسعه همکاری نظامی دو جانبه با قطر، شرکت صنایع دفاعی مشترک با دوحه تاسیس کرده است.
این شرکت مشترک، با نام «برق» که دفتر مرکزی آن در دوحه قرار دارد با همکاری شرکت هلدینگ «برزان» وابسته به وزارت دفاع قطر و موسسه فناوری صنایع دفاعی ترکیه اعلام موجودیت کرده است.
شرکت برق با هدف تولید سیستم های فرماندهی و کنترل، دوربین های حرارتی و دید در شب، سیستم های رمزگذاری و کنترل از راه دور تاسیس شده است.
هلدینگ برزان 51 درصد سهام شرکت برق که با سرمایه اولیه یک میلیون ریال قطر (275 هزار دلار) تاسیس شده است، اسیلسان 48 درصد و موسسه فناوری صنایع دفاعی ترکیه (SSTEK) یک درصد سهام را در اختیار دارند.
ماه مارس (اسفند/ فرودین) گذشته بود که برزان و اسیلسان قراداد تبادل تجارب تکنولوژی، تولید سیستم های کنترل از راه دور را در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس صنایع دریایی موسوم به «دیمدکس 2018» را امضا کردند.
وزارت دفاع قطر شرکت هلدینگ برزان را برای توسعه توامان نظامی و سرمایه گذاری در صنایع دفاعی و توسعه تکنولوژیک نظامی در قطر تاسیس کرد.
روابط ترکیه و قطر پس از بحران خلیج فارس و قطع رابطه عربستان، امارات، بحرین و مصر با دوحه، وارد مرحله جدیدی شد.
کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.
کشورهای تحریم کننده 13 شرط از جمله بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه را برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند، شروطی که مقام های قطری تاکنون تن به پذیرش آن نداده اند.
دو کشور در سال 2014 برای ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر به توافق رسیدند و ترکیه در حال حاضر نزدیک به 5 هزار نیروی نظامی در این پایگاه دارد.
شبد**خاورم**1508**1379

نظر شما