شناسهٔ خبر: 28777171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خوشرو: تهديد کشورها ابزار سياست خارجي آمريکا شده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نيويورک- ايرنا- نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد، تهديد کشورها را ابزار سياست خارجي آمريکا دانست که به آن معتاد شده است و گفت: نتيجه اين روند، تضعيف سازمان ملل و منشور آن است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، غلامعلي خوشرو روز دوشنبه در کميته ششم مجمع عمومي سازمان ملل متحد که با موضوع منشور ملل متحد برگزار شد، اين مطلب را مطرح کرد.
وي افزود: ممنوعيت تهديد و توسل به زور از مهمترين دستاوردهاي سازمان ملل مي باشد. با اين وجود اقدام برخي از کشورها در توسل غير قانوني به زور يا تهديد به زور، نقض قواعد آمره بين المللي و منشور ملل متحد بوده و مشروعيت سازمان ملل را به خطر انداخته است .
نماينده ايران در سازمان ملل متحد درباره اعمال تحريم هاي شوراي امنيت هم اظهار کرد: اين تحريم ها تنها بايد به عنوان آخرين چاره و در صورت وجود تهديد واقعي به صلح و يا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن، وضع شوند و اعمال آنها نبايد بر اساس اطلاعات غلط يا حدس و گمان باشد.
خوشرو تصريح کرد: آن دسته از تحريم هاي شوراي امنيت که از انگيزه يا نفوذ سياسي ناشي شود غير قانوني و نامشروع خواهند بود.
وي اضافه کرد: امروزه شاهد روند جديدي از به کارگيري تهيد عليه کشورها به عنوان ابزار سياست خارجي هستيم که نمونه هاي آن در سازمان ملل متحد نيز مشاهده مي شود.
تهديد کشورها به قطع کمک مالي در صورت راي دادن به قطعنامه خاص يا تهديد آنها به نتايج ناشي از آراي خود در مجمع عمومي نمونه هايي بود که نماينده جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت: يادداشت اسامي اين کشورها از سوي آمريکا اسامي کشورها در همين راستا انجام مي شود.
خوشرو تاکيد کرد: نتيجه اين روند، تضعيف سازمان ملل و نه تقويت آن است و چنين روندي با اهداف تاسيس کميته منشور و تقويت نقش سازمان ملل مغايرت دارد .
وي يادآور شد: موضوع ديگر مرتبط به منشور آن است که يک عضو شوراي امنيت در مغايرت کامل با ماده 25 منشور ملل متحد ، در حال تنبيه کشورها به دليل اجراي قطعنامه 2231 شوراي امنيت است . اين موضوع براي نخستين بار درتاريخ سازمان ملل متحد رخ مي دهد.
نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد با انتقاد از تحريم هاي يکجانبه گرايانه، چنين اقداماتي را به لحاظ اخلاقي غلط و توجيه نشدني دانست که به نوبه خود قواعد حقوق بين الملل را به چالش طلبيده و حق توسعه کشورها و قواعد حقوق بشري را نقض کرده است . خوشرو تصريح کرد: دولت آمريکا به اعمال تحريم معتاد شده و تحريم را به عنوان ابزار سياست خارجي در پيگيري منافع خود محسوب مي کند.
وي ضمن استقبال از گزارشگر اقدامات قهرآميز و تاثير آن در بهره مندي از حقوق بشر، از کشورها خواست به توصيه هاي گزارشگر عمل کنند.
سفير ايران در سازمان ملل متحد از تصميم کميته منشور در زمينه بحث و بررسي ابزارهاي حل و فصل مسالمت آميز اختلافات وفق ماده 33 منشور ملل متحد هم استقبال و تجارب کشورمان در استفاده از ابزار مذاکره براي حل و فصل بحران هاي غير ضروري را ارائه کرد.
خوشرو، برجام را نمونه موفق مذاکرات معرفي و اضافه کرد: شرايط و الزامات منجر به اين توافق، احترام متقابل ، مذاکره از موضع برابر، تمايل طرف ها براي نيل به نتيجه اي بر اساس منافع مشترک بود .
وي با اشاره به نقش منفي و مخرب آمريکا و به ويژه تلاش دولت جديد اين کشور براي برهم زدن اين توافق گفت: تحميل اقدامات قهرآميز از سوي آمريکا مترادف با مجازات جمعي و نقض حقوق بشر است .
نماينده کشورمان در اين زمينه به بيانيه گزارشگر اقدامات قهر آميز در خصوص غير قانوني بودن تحريم هاي آمريکا عليه مردم ايران اشاره کرد.
اروپام*1429
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما