شناسهٔ خبر: 28774504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سازمان ملل: ۱۳ میلیون یمنی براثر قحطی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: قحطی و گرسنگی در یمن به دنبال تداوم حملات وحشیانه عربستان و محاصره همه جانبه یمن توسط ائتلاف سعودی ، ۱۳ میلیون غیرنظامی از جمله زنان و کودکان بیگناه این کشور را در آستانه مرگ قرار داده است.
مسئول امور انسانی سازمان ملل در امور یمن در گفتگویی با شبکه «بی.بی.سی» هشدار داد که ادامه جنگ در یمن، به قحطی سراسری در این کشور می‌انجامد.
«لیز گراندی» گفت: اگر حملات و محاصره عربستان علیه یمن ادامه یابد، قحطی و گرسنگی، سراسر این کشور را تا سه ماه آینده فرا می‌گیرد و دست کم ۱۳ میلیون یمنی را در معرض مرگ قرار می دهد.وی افزود: من فکر می‌کنم خیلی از ما احساس می‌کردیم با ورود به قرن بیست  و  یکم، این مسئله غیرقابل تصور بود که قحطی را مانند آنچه در اتیوپی، در بنگلادش یا در بخش‌هایی از شوروی دیده بودیم، باز هم ببینیم.
این مقام سازمان ملل ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم ۱۲تا ۱۳میلیون نفر از غیرنظامیان بیگناه در معرض خطر مرگ ناشی از کمبود غذا قرار دارند.لیز گراندی گفت: همه باید از این مسئله شرم کنند و هر روز وقتی که از خواب برمی‌خیزند باید تعهداتشان برای انجام هرآنچه را که امکان دارد، در راستای کمک به مردمی که رنج می‌برند، انجام دهند.
وی همچنین ضمن محکوم کردن حمله هوایی ائتلاف سعودی به دواتوبوس حامل آوارگان یمنی در منطقه «جبل راس» استان الحدیده، از ائتلاف خواست تا به قوانین انسانی بین‌المللی احترام بگذارد.
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز حمله عربستان به آوارگان یمنی و کاروان‌های امدادی در این کشور که میلیون‌ها تن در آنجا با خطر قحطی مواجه هستند را از ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی «بدتر» دانست.
در تحولات میدانی نیز، ارتش و کمیته های مردمی یمن مواضع متجاوزان سعودی در ساحل غربی را زیر آتش حملات توپخانه ای گسترده خود قرار دادند.نیروهای یمنی همچنین موفق شدند دو دستگاه خودروی نظامی مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی را در «نجران» منهدم کنند و تمامی سرنشینان آن ها را به هلاکت برسانند.
از سوی دیگر، متجاوزان سعودی نیز مناطق مسکونی دو بخش «رازح» و «باقم» در استان «صعده» یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای گسترده خود قرار دادند. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی نیز شمال شرق فرودگاه الحدیده را بمباران کردند.

نظر شما