شناسهٔ خبر: 28774154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

حمایت ازساخت و توسعه نیروگاه‌ها در آذربایجان‌شرقی/

پیشگیری از تجربه تلخ تابستان 97/ حمایت از احداث نیروگاه‌های جدید از شعار تا واقعیت ...

نصر: تابستان امسال قطعی‌‌های مکرر برق و اجرای برنامه خاموشی در آذربایجان شرقی خاطره ای تاسف بار را در اذهان به یادگار گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، قطعی برق تبریز در مناطق مختلف شهر اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و کسبه نیز به دنبال خاموشی‌های چند ساعته ترجیح داده‌اند کرکره‌هایشان را پایین بیاورند.

نبودِ برق موجب شده کرکره‌ی برقی برخی مغازه‌ها و حتی داروخانه‌ها نیز بالا نرود و در این اوضاع نابسامان اقتصادی شرایط اصناف وخیم‌تر نیز شود.

 استان آذربایجان شرقی به واسطه صنعتی بودن و شرایط خاص اقتصادی‌اش تامین انرژی برق در این استان یک موضوع حیاتی و غیرقابل جایگزین است.

وجود واحدهای صنعتی متعدد و جمعیت بالای شهری و روستایی این استان موجب شده است که تامین برق آذربایجان شرقی از اهمیت فراوانی برخوردار باشد اگر چه موضوع خاموشی‌ها و قطعی‌های مکرر برق موضوعی سراسری بود ولی بی شک برنامه ریزی دقیق در تامین میزان انرژی مورد نیاز با احتساب افزایش جمعیت و واحدهای صنعتی می تواند میزان خاموشی‌ها و قطعی‌ها را کاهش دهد.

در عصر حاضر که جهان به سمت تکنولوژی‌های نو می‌رود تامین انرژی برق به یک موضوع حل شده تبدیل شده است در حالی که در کشور ما با وجود ذخایر عظیم طبیعی نفت و گاز، تابستان امسال گرمای سوزان همراه شد با قطعی‌های مکرر برق و این خود نشانگر ضعف مدیریت در دستگاه‌های دولتی مرتبط با برنامه‌ریزی و تولید می‌باشد!

کمبود برق در اوج گرمای تابستان به حدی رسید که مسئولان شرکت توزیع برق تبریز ضمن دعوت مردم و صنوف مختلف برای صرفه جویی هشدار داد اگر مردم  و تمام دستگاه‌های اجرایی و اداری در مصرف برق صرفه جویی نکنند در روزهای آینده با افزایش قطعی بیشتری رو به رو خواهیم شد.

امسال تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است و تابستان هم بهترین فرصت برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی بود اگر چه استقبال بسیار خوبی از این شهر نشد ولی عدم برنامه ریزی دقیق در تامین برق مورد نیاز و قطعی‌های مکرر نیز بر نارضایتی مسافران تاثیر داشت.

بازار تبریز که قدمتی تاریخی و دیرینه دارد نیز در این ایام با چالش‌های جدی مواجه شد که در نوع خود کم نظیر بود؛ ژنراتورهای تامین برق در خیابان‌ها و معابر استارت خوردند و در ساعاتی که که برق قطع می شد معابر تبریز مملو بود از صدای گوش خراش این ژنراتورها که مقابل مغازه ها کار می کردند.

ساخت نیروگاه‌های جدید برای جبران کمبود برق در کشور

این گزارش حاکی است، اگر چه تابستان امسال با فراز و نشیب‌ها و خاطراتی نه چندان مناسب از کمبود برق تمام شد ولی بی تردید تامین برق مورد نیاز در سال‌های آتی باید در اولویت کاری مدیران کشوری و استانی قرار گیرد.

رضا اردکانیان که در نخستین تابستان وزارت‌اش با چالش برق مواجه شده و در خصوص جبران کمبود برق در سال های آتی می گوید: برای جبران کمبود برق در کشور برای سال بعد، باید علاوه بر ساخت نیروگاه های جدید به فکر فرهنگ سازی برای دوری از بد مصرفی باشیم.

وی معتقد است: در دنیا مدیریت همزمان عرضه و تقاضا مطرح است که متاسفانه در کشور ایران با چندین سال تاخیر این برنامه ریزی در حال پیگیری است.

وزیر نیرو یکی دیگر از مقصران وضعیت پیش آمده را وضعیت آب و هوایی بی سابقه کشور می خواند و می گوید: امسال سال گرم، خشک و کم بارشی بود که در ۵۰ سال اخیر نظیر وضعیت امسال را نداشتیم که در برنامه ریزی برای سال بعد نیز، سعی کردیم بر اساس پیش بینی خوشبینانه حرکت نکرده بلکه بدترین وضعیت را در نظر گرفته و طبق آن برنامه ریزی کنیم.

بر اساس ارزیابی هایی که وزیر نیرو در خصوص تامین برق مورد نیاز کشور در سال‌های آتی کرده است سال بعد پیش بینی می شود حدود ۴ الی ۵ هزار مگاوات بهره مندی از نیروگاه‌های برق آبی در سطح کشور کاهش یافته و از سوی دیگر ۳ تا ۴ هزارمگاوات هم افزایش مصرف داشته باشیم.

در استان آذربایجان شرقی نیز طبق آمار واصله از برق منطقه ای آذربایجان، حداکثر تولید برق مقدار 2999 مگاوات بوده که در پیک بار سال 96، 3400 مگاوات مصرف را تجربه کردیم حال آنکه هر دوی این اعداد، امسال وضعیت بغرنج تری را نسبت به پارسال تجربه کرده اند.

تولید نیرو به دلیل فرسودگی اکثر نیروگاه‌های موجود مثل نیروگاه تبریز که حادثه 14 تیر پارسال و خروج همزمان دو واحد آن برهان این ادعاهاست،              روز به روز پایین تر آمده و مقدار مصرف با احتساب رشد بار سالیانه وزارت نیروی یعنی حداقل 6 درصد سالانه مقدار مصرف امسال را نسبت به سال قبل افزایش داده است.

همچنین نه در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نه در سال حمایت از کالای ایرانی کوچکترین اهمیت به این فرموده ها داده نشده و متاسفانه تولید و صنعت در یکی از قطب های صنعتی کشور به دلیل کمبود فزاینده نیروی برق مشکلی بزرگ بر مشکلات اقتصادی واحدها، افزوده است.

راه چاره چیست؟

تجربه وضعیت فعلی کشور مطمئنا در سایر کشورها نیز تجربه شده است چرا که مسیر توسعه اقتصادی مبتنی بر تامین منابع انرژی به ویژه انرژی تولید برق است از این حیث وزیر نیرو نیز بر لزوم برنامه ریزی ویژه بر روی ۸ تا ۹ هزار مگاوات کمبود در این حوزه تاکید کرده و می افزاید: برای جبران دو راه افزایش تولید و مدیریت مصرف را پیش رو داریم که افزایش تولیدات از راه ساخت نیروگاه های جدید امکان پذیر خواهد بود که امیدواریم منابع مالی این نیروگاه‌ها هر چه سریع‌تر تزریق شود، همانطور که ساخت نیروگاه واجب است، دوری از بدمصرفی در حوزه نیرو هم جزو ضروریات محسوب می‌شود.

اهمیت ویژه آذربایجان‌شرقی

وزیر نیرو نیز شرایط آذربایجان‌شرقی را نیز ویژه می‌داند و  با اشاره به اهمیت ویژه این موضوع در آذربایجان‌شرقی می‌گوید: هر نوع اختلال در تولید انرژی در استانی همچون آذربایجان شرقی که استانی صنعتی است می تواند خسارت بالایی به همراه داشته باشد،  امیدواریم با همکاری همه و برنامه ریزی و آمادگی دولت برای حمایت از این صنعت، تابستان آینده شاهد مشکلات کمتری باشیم. حال آنکه اعداد و ارقام سالهای گذشته و با پیش بینی خوشبینانه همچنان نیاز استان نشانگر تراز منفی 1034 مگاوات در سال 96 و با احتساب به مدارآمدن همه پروژه‌های در دست در افق 1405 بازهم 731 مگاوات تراز منفی خواهیم داشت!!!

اقدامات شرکت توزیع برق تبریز

شرکت توزیع برق تبریز از جمله سازمان های درگیر در موضوع تامین برق و توزیع انرژی در بین مشترکان برق است. از این حیث تلاش دارد تا با شیوه‌های مختلف مانع از تکرار تجربه تلخ تابستان 97 شود.

افشین روشن‌میلانی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان معتقد است: صنایع می‌توانند با بازسازی خطوط تولید، نگرش مثبت به مدیریت مصرف انرژی و تفکر مستمر در این خصوص و همچنین با مشارکت در طرح‌های تعطیلات و تعمیرات تابستانی، ذخیره عملیاتی و صنایع خود تأمین، علاوه بر کمک به صنعت برق، خود نیز از تخفیف‌ها و پاداش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی نیز با تاکید بر صنعتی بودن استان آذربایجان شرقی می افزاید:  با وجود اینکه صنایع منطقه از نظر تعداد تنها یک درصد مشترکان برق شرکت های توزیع را تشکیل می‌دهند، اما میزان مصرف برق این مشترکان در حدود 40 درصد است و از این جهت مدیریت مصرف برق در این حوزه، بیش از دیگر بخش‌ها اهمیت دارد.

از دیگر اقداماتی که می توان انجام داد تا انرژی برق مورد نیاز با چالش مواجه نشود بهره مندی از تجهیزات جدید و مدرن است.

روشن‌میلانی ضمن تائید این موضوع می افزاید: انتظار ما از صنایع این است که  با استفاده از تجهیزات جدید با راندمان بالا، جابه‌جایی شیفت‌ها، انجام تعمیرات و تعطیلات تابستانی، جابه جایی روزهای تعطیل هفته، در مدیریت مصرف برق نه تنها به استان و شهر، بلکه به صنعت برق کشور کمک کنند و در مقابل، طبق سیاستگذاری شرکت توانیر و وزارت نیرو، این صنایع می‌توانند پاداش‌ها و تخفیف‌های موجود را دریافت کنند.

با توجه به پتانسیل،  بخش خصوصی در آذربایجان شرقی نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه بی تردید در صورت حمایت از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف دولتی و ایجاد زمینه تسهیل فعالیت‌ها و رفع موانع متعدد پیش رو می توانیم شاهد رفع معضل کمبود برق باشیم.

با توجه به شرایط ویژه کشور و تحریم های اقتصادی ظالمانه علیه کشورمان بی تردید تامین انرژی برق واحدهای تولیدی داخل کشور زمینه جبران نیازها به کالاهای خارجی را فراهم می آورد به شرط آنکه مسئولان استانی و کشوری مانند شرکت تولید نیروی برق حرارتی نیز با درک این حساسیت ها اقدامات ویژه در حمایت از توسعه نیروگاه ها انجام دهند و مانع از وقوع تجربه تلخ تابستان امسال شوند.

انتهای پیام/

نظر شما