شناسهٔ خبر: 28770047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

آیا احتمال برکناری وزیر دفاع آمریکا با ایران ارتباطی دارد؟

صاحب‌خبر -
خرداد: «عبدالباری عطوان» در رای الیوم نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنان اخیر خود به احتمال استعفا یا برکناری «جیمز ماتیس» وزیر دفاع خود در روزهای آتی خبر داد و در مصاحبه با برنامه تلویزیونی (۶۰ Minutes) گفت که تغییرات زیادی درکابینه اش در راه است.

به گزارش خرداد به نقل از رای الیوم، عطوان با اشاره به این موضوع به تحلیل زوایای مختلف چنین سخنانی از سوی ترامپ پرداخت و نوشت: ترامپ در این مصاحبه با اذعان به این که برخی از اعضای دولت کنونی آمریکا از رویکرد وی در مدیریت پرونده ها خوشحال نیستند، گفت: «رابطه من با ماتیس خوب است. دو روز پیش ناهار را با وی خوردم شاید به این دلیل باشد که من در واقع می دانم وی بیشتر به دمکرات ها تمایل دارد. با این حال ژنرال ماتیس مرد خوبی است ما به خوبی با یکدیگر توافق داریم، شاید زمانی برود چرا که همگان می روند».
تحلیلگر فلسطینی با بیان این موضوع افزود: «باب وودوارد» روزنامه نگار برجسته آمریکایی در آخرین کتاب خود با عنوان «ترس.. ترامپ در کاخ سفید» با اشاره به اینکه ماتیس ترامپ را احمق و دیوانه خوانده است، تاکید کرد که ماتیس درخواست وی برای ترور بشار اسد را رد کرده است.
تحلیلگر فلسطینی با بیان اینکه اشاره رئیس جمهور آمریکا به برکناری ترامپ نمی تواند ناگهانی باشد، در ادامه نوشت: ترامپ قطعا در حال حاضر این تصمیم را گرفته و جایگزین ماتیس را هم آماده کرده است و بعید نمی دانیم که جان بولتون مشاور کنونی امنیت ملی آمریکا و یا حتی نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل باشد که از قصد خود برای استعفا خبر داده است.
رای الیوم با اشاره به اینکه آیا بین استعفای ماتیس و جنگ علیه ایران ارتباطی وجود دارد، افزود: جواب در این جا مثبت است زیرا ترامپ خواهان وزیر دفاع قدرتمند، غیر مردد و فردی است که به هیچ وجه با او در این زمینه مجادله نکند. شاید گزینه ای بهتر از جان بولتون وجود نداشته باشد که از برجسته ترین کسانی است که بر طبل جنگ علیه ایران می کوبد و بیشتر از هر فرد دیگری با دیدگاههای تحریکی رژیم صهیونیستی در این زمینه همراه است علاوه بر این گرایشات انتقام طلبانه ترامپ علیه افرادی مثل رکس تیلرسون و مک مستر که راه نافرمانی در پیش گرفتند و با تصمیماتش مخالفات کردند را نیز فراموش نمی کنیم.
موضوع قابل توجه این است که ترامپ شاید این تصمیم را در آستانه تحریم صادرات نفتی ایران در پنجم ماه آینده یعنی حدود دو هفته دیگر اتخاذ کند؛ موضوعی که ممکن است اقدامات شدیدی را از سوی ایران در پی داشته باشد که از آن جمله می توان به بستن تنگه هرمز اشاره کرد که نیمی از صادرات نفت اپک از آن می گذرد.
تصادفی نبود که حسن روحانی روز یکشنبه در سخنانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد که دولت ترامپ پس از ناکامی در جنگ روانی و اقتصادی علیه ایران و شکست قانونی و سیاسی در مورد خروج از توافق هسته ای، برای براندازی نظام حکومتی در کشورش تلاش می کند.
رای الیوم در پایان تاکید کرد: ارائه تصاویر و نقشه های ادعایی در مورد سایت های هسته ای سری ایران از سوی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین اشاره وی به کارخانه های ساخت موشک حزب الله در ضاحیه جنوبی و نزدیک فرودگاه بیروت و سفر جان بولتون به قدس اشغالی، همگی می تواند طرح های آتی ترامپ  در مورد برکناری ماتیس و جایزگین کردن وی با بولتون و هر فرد دیگری را تفسسیر کند؛ هر فردی که برای طرح هایش دست بزند و آنها را بدون هیچ بحثی اجرا کند.  والله اعلم

منبع:شفقنا 

نظر شما