شناسهٔ خبر: 28769478 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 چرا زايمان طبيعي بهتر از سزارين است؟

يک متخصص زنان و زايمان و عضو کميته ترويج زايمان طبيعي دانشگاه علوم پزشکي کرمان گفت: 80 درصد زنان باردار به راحتي مي‌توانند زايمان طبيعي داشته باشند و از عوارض زايمان به صورت سزارين در امان باشند.

به گزارش ايسنا، دکتر ناهيد افتخاري ضمن اظهار تاسف از آمار بالاي سزارين در کشور افزود: متاسفانه ايران بالاترين آمار سزارين را در جهان دارد، تقريبا در بيمارستان‌هاي دولتي آمار سزارين بين 30 تا 50 درصد و بيمارستان‌هاي خصوصي بالاي 90 درصد است. در صورتي که در کشورهاي توسعه يافته و غربي، آمار سزارين بين 20 درصد و حتي بعضي از کشورها حدود 10 درصد است.

عضو کميته ترويج زايمان طبيعي دانشگاه علوم پزشکي کرمان يکي از دلايل رغبت زنان باردار به انجام زايمان به روش سزارين را عدم آگاهي آنان از عوارض سزارين عنوان کرد و گفت: بيشتر مردم فکر مي کنند سزارين، بي‌درد و راحت است؛ در حالي که يک عمل جراحي بزرگ محسوب مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه اين آگاهي بايد به مادران باردار و خانواده‌هاي آنها داده شود که زايمان طبيعي بهتر و راحت‌تر است، البته سزارين در مواقع نياز و بر اساس ضرورت بهترين راه است، گفت: ترس از درد در هنگام زايمان طبيعي يکي از عواملي به شمار مي‌رود که مادران به طرف سزارين مي‌روند، اما درد يک پديده فيزيولوژيک و خدادادي است.

اين متخصص زنان و زايمان اظهار کرد: انجام عمل جراحي سزارين علاوه بر اينکه خطر بروز عفونت‌ها را افزايش مي‌دهد، احتمال چسبندگي رحم نيز در اين نوع عمل بيشتر است، ضمن آنکه عمل سزارين مي‌تواند ريسک خطر بالايي داشته و براي جنين و مادر مشکل‌زا باشد.

وي، افزايش طول مدت بستري در بيمارستان و افزايش هزينه هاي خانواده را بخشي از عوارض عمل سزارين عنوان کرد و گفت: خونريزي درعمل سزارين دو برابر بيشتر از زايمان طبيعي است، ضمن آنکه در عمل سزارين تحرک مادر بعد از انجام عمل جراحي کمتر است، به همين دليل خطر آمبولي بيشتر مي‌شود.

افتخاري خاطر نشان کرد: زناني که به صورت سزارين زايمان مي‌کنند به راحتي نمي‌توانند نوزاد را در همان ساعات ابتدايي در آغوش بگيرند و يا زمان شيردهي در اين نوع زايمان ديرتر اتفاق مي‌افتد.

برچسب‌ها:

نظر شما