شناسهٔ خبر: 28758073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور خارجه قدیمی | لینک خبر

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی

صاحب‌خبر -

 

متن نشست خبری  قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه های داخلی و خارجی

دوشنبه 97/7/23

 

سخنگو:

سلام و عرض ادب.

در ابتدا به کاروان ورزشی پاراآسیایی تبریک عرض می کنم که برای اولین بار با بیش از 130 مدال، مقام سوم را کسب کرد.

 

س: مشارکت ایران در بازسازی سوریه چه توجیهی دارد و چه زمانی آغاز می شود؟

ج) با درخواست سوریه و با توجه به حضور قبلی ما در سوریه که به درخواست دولت این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم بوده است، در بازسازی آن کشور نیز شرکت خواهیم کرد؛ حضور ما در دوره بازسازی بر پایه حضور بخش خصوصی در آن کشور است که امیدواریم شرایط برای آغاز به کار آنها فراهم و بخش خصوصی ایران بتواند در این حوزه نیز نقش حیاتی خود را داشته باشد.

 

س: آیا برای برقراری رابطه مجدد بین ایران و عربستان چشم اندازی متصور هستید؟

ج) سیاست ایران نسبت به همسایگان مشخص و بارها تکرار شده است. این سیاست می تواند در صورت فراهم شدن زمینه لازم شکل عملی به خود بگیرد و در صورتی که شرایط فراهم شود همکاری کشورهای منطقه در جهت ایجاد صلح و ثبات می تواند مؤثر باشد.

 

س: خروج ایران از لیست سیاه اف. ای. تی. اف چه کمکی به تعاملات بانکی ایران می کند؟

ج) اظهار نظرهای زیادی در زمینه اف ای تی اف شده است. به نظرم این موضوع در جهت منافع جمهوری اسلامی و سیاست خارجی ایران خواهد بود. مزیت زیادی دارد و در این سمت و سو حرکت و با در نظر داشتن قوانین جمهوری اسلامی ایران در این مسیر حرکت می کنیم و سودمندی آن زیاد است.

 

س: برای آزادی دیپلمات بازداشت شده در اروپا چه اقداماتی انجام شده است؟

ج) در پی بروز واقعه ای تلخ و متهم شدن یک دیپلمات ایران که در این مقطع حساس و پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت را توطئه ای از سوی معاندین روابط ایران و اروپا می دانیم و هدفش نیز تحت تأثیر قرار دادن روابط ایران و اروپا و تعامل آنها در دوره جدید برجام می باشد. اقدامات لازم توسط ایران انجام شده و در تماس دائم با آن کشورها هستیم. برنامه هایی برای این منظور تدوین شده و ادامه دارد. امیداریم بی گناهی ایشان ثابت شود. از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده ایم و دلیلی ندارد اقدامات خود را با توجه به ماهیت گروههای معاند و تروریستی به صورت دقیق بیان کنیم. در زمان لازم توضیحات لازم بیان می شود. هیچ کشوری در این مواقع اقدامات خود را بصورت جزئی بیان نمی کند. افرادی هستند که ناآگاهانه یا آگاهانه در پی افشای اقدامات ایران هستند که مخالف منافع کشور است. بهتر است دوستان به این موضوع توجه داشته باشند.

 

س: موضع وزارت امور خارجه درباره مداخله آمریکا در سوریه با توجه به مخالفت روسیه با تشکیل یک شبه دولت در شرق فرات چیست؟

ج) مداخله آمریکا در سوریه بدون مجوز آن کشور خلاف و غیر قانونی است. آمریکا از دخالت در امور داخلی سوریه باید خودداری کند چرا که بدون درخواست دولت سوریه اقدام کرده است. با شناخت سیاست های توسعه طلبانه آمریکا می دانیم آن کشور در جهت بی ثباتی و کمک به تروریستهایی که تا حد زیادی شکست خورده اند، اقدام می کند. توصیه می کنم آمریکا از سوریه خارج شود و در امور داخلی آن دخالت نکند.

 

س:آیا تا پیش از 13 آبان کمیسیون مشترک برجام تشکیل می شود؟

ج) نمی دانم. مذاکره و رایزنی با اروپا در سطح کارشناسی وجود دارد و ادامه خواهد داشت. آخرین نشست در سطح وزرای خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود. مذاکرات سازنده ای بود و در صورت نیاز تا آن تاریخ باز نشست های دیگری در سطوح عالی برگزار خواهد شد. گرد هم آمدن تعدادی از وزرای خارجه که فعالیت زیادی دارند کار سختی است ولی اگر ضرورت باشد حتما اقدام می شود. امیدوارم هر چه زودتر به نتایج لازم برسیم.

 

س: چرا با اخراج دیپلمات های ایرانی از فرانسه و هلند ایران اقدام متقابل نمی کند؟

ج) ایران در برابر هر اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات ها و چه نسبت به سایر موضوعات، با درایت و فهم کامل عکس العمل لازم را نشان می دهد، چه در مورد هلند و چه دیگر کشورها؛ قطعا این حق را داریم که با توجه به منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را به عمل آوریم. نه پنهان کاری است و نه سکوت و نادیده گرفتن اقدامات خلاف موازین دیپلماتیک و بین المللی از سوی سایر کشورها نسبت به جمهوری اسامی ایران. در شرایط لازم اقدام لازم را به عمل می آوریم. در مورد هلند اشاره کرده ام این حق محفوظ است و در موقع لازم استفاده می کنیم. آگاهان سیاسی خوب می دانند بخشی از موضوعات بین المللی در زمان خود خبری نمی شوند و در زمان مناسب خبری می شوند. همانگونه که بارها اشاره کرده ام بسیاری از مسائل در دیگر کشورها بلافاصله منتشر می شود انتظار نداشته باشید با شتاب اقداماتی کنیم که سود آن متوجه دیگران شود و ما ضرر کنیم.

این مسائل مخصوص وزارت امور خارجه نیست و مربوط به دولت جمهوری اسلامی ایران است و در یک اجماع و تفاهم کلی اقدام خواهد شد.

 

س: نظر وزارت امور خارجه در مورد بسته شدن برخی صرافی های ایران در گرجستان به جرم پولشویی چیست؟

ج) یک موضوع خاص و استثناست. پس از لغو روادید میان ایران و گرجستان تعدادی از ایرانیان برای کسب وکار به آنجا رفتند. ما هم موضوع را شنیده ایم ولی گزارشات دریافتی اولیه بیانگر این است که برخی صرافی ها تخلفاتی داشته اند که دولت گرجستان در حال پیگیری آن است. از طریق سفارت، با مقامات گرجی در تماس هستیم و اجازه تضییع بی دلیل حق وحقوق اتباع ایرانی را نمی دهیم. اتهاماتی وارد است که در حال بررسی است و نهایتا پس از روشن شدن قضایا می توان قضاوت کرد.

 

س: آخرین وضعیت تحریم های نفتی ایران و تلاش برای جایگزینی آن چیست؟

ج) آمریکا تلاش کرده و می کند که صادرات نفت ایران را صفر کند که به این آرزوی باطل نمی رسد. مکانیزم لازم طراحی شده بود. در مذاکرات با بسیاری از کشورها در این مسیر حرکت کرده و فکر می کنم صادرات ما در حد مطلوب ادامه می یابد. این موضوع توسط وزارتخانه های نفت و خارجه دنبال می شود. تصور می کنم ترامپ نمی تواند به هدف خود برسد. ولی میزان صادرات و مقاصد آن را به دلایلی نباید بیان کرد. چرا که مورد استفاده معاندین بویژه آمریکا قرار می گیرد. در حدی که امکان داشته باشد وزارت نفت می تواند در صورت صلاحدید در این باره صحبت کند.

 

س: آیا آمریکا کتباً خروج از عهدنامه مودت را اعلام کرده است؟ آیا به صورت کتبی دستور قرار موقت لاهه به شورای امنیت برای گرفتن دستور ارجاع شده ؟

ج) خروج آمریکا از عهدنامه مودت کتبا در یادداشتی دریافت شده است. در ادامه شکایت و موفقیت در لاهه به یک نقطه امنیت رسیدیم. خروج امریکا در صورت اعلام هم اجرایی شدن آن یکسال زمان می برد. تمهیداتی در داخل بررسی شده و اقداماتی را در ادامه مسیر قبلی در حال بررسی داریم که در آینده در صورت رسیدن به اجماع بیان خواهیم کرد. اقدامات لازم را در ادامه اقدامات گذشته انجام داده ایم و آن را خبری خواهیم کرد ولی فعلا طرح نمی کنیم چه اقداماتی در دست اجرا داریم. بیان جزئیات به مصلحت نیست.

 

س: آیا خبر تداوم برجام بین ایران و اروپا را تأیید می کنید؟

ج) مذاکرات پس از 18 اردیبهشت آغاز و فراز و نشیب هایی هم داشت. برخی پیشنهادات را نپسندیدیم که دوباره مورد بحث قرار گرفت. تا حد زیادی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده ایم. دورنمای مثبت همکاری به وجود آمده و امیدواریم تا هفته های آینده آنچه مورد نظر ایران بود را دریافت و تصمیم لازم را اتخاذ کنیم. اقدامات بعدی ما منوط به پیشنهادات نهایی اتحادیه اروپا و دادن ضمانت لازم به طرف ایرانی است به طوری که جبران کننده خروج آمریکا از برجام باشد.

 

س: انتخابات پارلمانی در افغانستان در روزهای آینده برگزار می شود. آیا ایران برای گسترش همکاری با افغانستان برنامه ای دارد؟

ج) افغانستان همسایه بسیار مهم ایران است و دلایل تاریخی، اقتصادی و امنیتی هر دو کشور را به همکاری با یکدیگر ملزم می کند. بحث انتخابات در آن کشور اتفاق مبارکی است. امیدواریم انتخابات سالم و آرام و مورد نظر مردم افغانستان برگزار شود. فارغ از نتیجه، انتخابات افغانستان برای ایران مهم است. در روابط بین دو کشور، قبلا هم گفته ام که پنج کمیته تشکیل داده ایم که روی آن کار شده است؛ تقریبا در تمام 5 کمیته در پایان مذاکرات هستیم. فکر می کنم مذاکرات مقدماتی برای نوشتن سند جامع همکاری بین دو کشور شروع شده است. همه مسائل بین دو کشور در پنج کمیته دیده شده است و در مورد آن مذاکره شده است و نتایج خوبی به دست آمده است.

 

س: چه انتظاری از اف.ای.تی.اف دارید که تحت تأثیر تحرکات منفی آمریکا قرار نگیرد؟

ج) انتظار است با استقلال کامل نظر خود را داشته باشد. رفتار آمریکا بویژه در ماه های اخیر و پس از مجمع عمومی سازمان ملل و نشست شورای امنیت و رأی دیوان لاهه با عصبانیت بیشتری درباره ایران همراه بوده است؛ این رفتاری است که جدید هم نیست و با آن آشنا هستیم و اخیرا تشدید شده است و اطمینان داریم بازنده این بازی امریکاست و علایم آن را شاهد بوده ایم.

 

س: آیا سفرای جدید ایران در چین و هند توسط ریاست جمهوری تأیید شده اند؟ چه زمانی تأیید می شوند؟

ج) سفرا مشخص شده اند. یکی از آنها امیدواریم خیلی زود در چند هفته آینده به محل مأموریت اعزام شود. آخرین مراحل پروتکل آن در دست اجراست. در مورد کشور دیگر پروسه و روند عقب تر است. موضوع اصلا معطل شدن در ریاست جمهوری نیست. پایه قرار دادن این موضوع اشتباه است و این تصور را به شدت تکذیب می کنم. مشکل در دفتر ریاست جمهوری نیست.

 

س: موضع رسمی ایران درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی چه می باشد؟ رسانه های عربستان اعلام کرده اند عربستان برای انتقام از آمریکا به ایران نزدیک می شود.

ج) چنین اظهار نظری ندیده ام. تا چیزی قطعی نشود نمی توانم اظهار نظر کنم. مسائلی اتفاق می افتد و باید صبور بود و پس از مشخص شدن بیشتر ماجرا باید اعلام نظر کرد.

 

س: آیا ایران و فرانسه در مورد دیپلمات دستگیر شده در حال همکاری هستند؟ چرا فرانسه گفته است که تا زمان همکاری ایران، سفیر جدید خود در تهران را معرفی نمی کند؟

ج) این جریان قربانی توطئه جریانات معاند ایران شده و دیر یا زود طرف اروپایی به این نتیجه می رسد که دیپلمات ایرانی بی گناه بوده و باید به ایران تحویل داده شود. از مکانیسم های حقوقی استفاده کرده و موضوع را پیگیری و امیدواریم بر این توطئه فائق شویم. روابط ما با اتحادیه اروپا مهم است. یک موضوع موجب عدم همکاری و گفتگو در سایر زمینه ها نیست. ما با هم تماس داریم و با جدیت موضوع آزادی دیپلمات ایرانی را پیگیری می کنیم.

 

س) اخیرا در دیدار سفرای اروپایی با کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی موضوع باز شدن دفتر اتحادیه اروپایی دوباره مطرح شده است. دلیل مخالفت ایران با بازشدن دفتر اتحادیه اروپادر ایران چیست؟

ج) قبلا توسط اتحادیه اروپا درخواست داده شده است که کماکان در دست بررسی است. آنچه در کمیسیون مجلس در دیدار رؤسای نمایندگی های اروپایی در کمیسیون امنیت ملی طرح شد حاصل گفتگو درباره مسائل مختلف بوده است. این موضوع آنجا گفته شده است. جدیداً چیز رسمی دریافت نکرده ایم. از قبل موضوع در دست بررسی بوده و پس از پایان بررسی نظر جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.

 

س: آیا ایران جایگزین خرید سویای آمریکا به جای چین شده است؟

ج) باید از وزارت صمت پرسید و در صلاحیت آنهاست.

س: برای رفاه حال زائران در اربعین چه اقداماتی شده است؟ زائران مشکلاتی مانند کمبود دینار و یا هزینه های تردد دارند.

ج) ستاد اربعین از مدتها پیش فعال بوده و وزارت امور خارجه در آن نماینده دارد. همه تماس های دیپلماتیک که با دولت عراق توسط بخش کنسولی ما و سفارت ایران در عراق و سرکنسولگری های کشورمان انجام شده و همه پیگیری ها دنبال شده است. سعی شده تسهیلات بیشتری فراهم شود. وزارت امور خارجه در تماس دائم با نمایندگی عراق در تهران است وکارها روی روال است و جای نگرانی ندارد.

 

س: آیا نقش کشورهایی مانند ایران و روسیه در صلح افغانستان نادیده گرفته نشده است؟ به نظر می رسد نقش کشورهای عربی در این موضوع توسط نماینده آمریکا در امور افغانستان بزرگنمایی شده است. 

ج) آمریکا برای ثبات کشورها اقدام نمی کند و حضور آن نتیجه اش تفرقه و جنگ داخلی و دامن زدن به بی ثباتی است. هنوز پس از سالها، به دلیل دخالت های آمریکا و برخی از کشورهای منطقه، وضعیت افغانستان به شکل کاملا مطلوبی در نیامده است. آمریکا نیز می داند صلح واقعی در افغانستان به روش ها و سیاست های دگرگونه نیاز دارد. این اقدامات بیانگر اهداف دیگر آمریکا در افغانستان و جدی نبودن در بحث صلح می باشد.

 

س: نظر وزارت امور خارجه در مورد خروج صربستان از رژیم لغو روادید برای ایرانیان چیست؟

ج) با طرف صرب مذاکره کرده ایم. فردا روز نهایی لغو روادید دوجانبه با صربستان است. دلایل زیادی دارد. برای ما قابل پیش بینی بود که این اتفاق بیافتد چرا که صربستان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است و برای آن، فرصتی برای تطبیق با قوانین اتحادی اروپا داشته است. دلیل دیگر آن، رفتار نامناسب تعداد کمی از ایرانیان برای رعایت نکردن قوانین صربستان بوده است. با تفاهم صورت گرفته قرار شد صربستان طی 7 تا 10 روز درخواست های اتباع ایران برای ویزا را بررسی کند و پاسخ دهد و ویزا برای آنها صادر کند.

 

س: نظر وزارت امور خارجه درباره عناصر خارجی دخیل در جنگ اقتصادی علیه کشورمان چیست؟ آیا می توانید اطلاعاتی بدهید؟

ج) نه اطلاعاتی در این زمینه نمی توانم بدهم. می توانم از دشمنی آمریکا سخن بگویم. از هیچ اقدامی علیه کشورمان کوتاهی نکرده و امیدواریم ترامپ بتواند از مشاوران خردمندتر و معتدل تر و آشنا به مسائل ایران و منطقه استفاده کند و از ادامه اشتباه خودداری کند. اصل سؤال امنیتی است و دستگاه های امنیتی شاید بتوانند به سؤال شما پاسخ بدهند.

 

س: با توجه به عدم خروج گروه های مسلح از ادلب آیا توافق سوچی به بن بست رسیده است؟

ج) در روند آستانه موفقیت های خوبی داشتیم. البته فراز و نشیب های زیادی هم داشتیم. طبیعت این نوع همکاری ها چنین فراز و نشیب هایی را هم دارد. سوچی و روند آستانه دچار مشکل نیستند و می تواند اتفاقات جدید رخ دهد و با یک اتفاق نمی توان همه موضوع را مورد قضاوت قرارداد.

 

س: کانال مالی جدید اروپا با ایران به کجا رسیده و آیا روسیه و چین هم با ایران همکاری می کنند؟

ج) آنچه خواست ما بوده مطالبه از 1+4 یعنی اروپا، چین و روسیه بود. با چین و روسیه خارج از 1+4 تعاملات خاص داشتیم و خواهیم داشت که همکاری ها را مضاعف می کند. همه تلاش ها انجام شده تا این سازوکار به دست آید. امیدواریم چیزی که دریافت می کنیم و به آن واقف هستیم نظر ما را تأمین کند. از پرداختن به جزئیات خودداری می کنم.

 

س: سرانجام دانشجوی ایرانی دستگیر شده در استرالیا به کجا رسید؟

ج) پیگیری شده است و همچنان آن را پیگیری می کنیم. متأسفانه با بداخلاقی آمریکا مواجه هستیم که اقدامات خصمانه خود را علیه ایران و اتباع ایران نشان می دهد و خواستار دستگیری یکی از اتباع ایران و استرداد آن به آمریکا شده است. امیدواریم این انسان بی گناه را از آن کشور خلاص کنیم.

 

س: نظر وزارت امور خارجه درباره اظهارات پمپئو مبنی بر مشروط شدن کمک به سوریه به خروج ایران از آن کشور چیست؟

ج) ایران به درخواست دولت سوریه در کنار مردم و دولت آن کشور، برای مقابله با تروریست ها اقدام کرده است. سوریه به کمک نیروهای مقاومت توانست تروریست ها را منکوب کند. آمریکا حق دخالت در سوریه را ندارد. حضور آمریکا در سوریه غیر قانونی است و مخالف دیدگاه دولت سوریه است. نمی تواند در مورد آینده سوریه چنین اظهارنظری کند. این سخنان بیانگر این است که کمک به سوریه یک اهرم سیاسی در اختیار آمریکاست. همان استانداردهای چندگانه که توسط سیاستمداران آمریکا مشاهده کرده ایم. آمریکا نمی تواند چنین اظهار نظری کند درباره یک کشور دیگر. برای آمریکا انسان ها و سرنوشت آنها مهم نیست. ایران به دعوت دولت سوریه حضور مستشاری در سوریه داشته و تا زمان درخواست دولت سوریه در آن کشور می ماند و آمریکا حق اظهار نظر در این باره ندارد. آمریکا در این مورد هم ناکام خواهد ماند. آمریکا با هر که با تروریسم مبارزه می کند مخالف است و خواهان بازگشت سوریه به دوران حضور تروریستها در سوریه است. آمریکا علاقمند به ثبات سوریه نیست.

 

 

نظر شما