شناسهٔ خبر: 28754413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آزمایش رایگان سل در دانشگاه علوم پزشکی بابل

پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از انجام آزمایش سل بصورت رایگان در مرکز بهداشت بابل خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، واثقی پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه درمیان استان‌ها سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان‌های بروز و شیوع را در کشور داراست، گفت: این بیماری یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی قرن حاضر است که توانائی درگیر کردن تمامی ارگان‌های بدن را دارد.

وی افزود: میکروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و این ذرات از بیمار مبتلا به سل ریوی توسط سرفه، عطسه، صحبت، خنده و یا فریاد، ایجاد و در هوا پخش می‌شوند

واثقی گفت: هوای اطاق آلوده شده به میکروب سل توسط بیمار، می‌تواند حتی در زمان غیاب او نیز موجب انتقال بیماری شود و این میکروب خود را در عرض ۴۸ ساعت به نقاط مختلف بدن می‌رساند، ولی بعد از آن بدن دفاع کرده و اجازه گسترش و فعالیت را به میکروب سل نمی‌دهد.

پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه انتقال بیماری سل، تماس‌های طولانی و ورود تعداد زیاد میکروب سل نیاز است، گفت: انتقال میکروب سل از بیمار به اطرافیان بستگی به سه عامل واگیر بودن بیماری سل، محیط تماس و مدت زمان تماس دارد و بهترین راه برای توقف انتقال، دوری بیمار از اطرافیان و شروع درمان دارویی است.

واثقی افزود: مکان‌های پرازدحام، کوچک، سربسته، کم نور، بدون تهویه مناسب و مرطوب بهترین شرایط را برای تسهیل انتقال عفونت ایجاد می‌کنند و تابش مستقیم آفتاب در عرض ۵ دقیقه باسیل سل را از بین می‌برد.

وی گفت: در کشور‌های گرمسیر تماس مستقیم اشعه آفتاب روش مناسبی برای از بین بردن میکروب سل است و به همین دلیل گسترش و سرایت بیماری بیشتر در خانه‌ها یا کلبه‌های تاریک اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ورود میکروب سل به ریه‌ها مساوی با ابتلاء به سل نیست، افزود: سیستم ایمنی بدن در مقابل این میکروب دفاع کرده و اطراف آن را یک دیواره محکم دفاعی کشیده و آن را غیرفعال می‌کند، و تنها در ۱۰% موارد این دیواره دفاعی به دلائل مختلف تخریب شده و میکروب‌های غیرفعال سل بیدار شده و شروع به تکثیر می‌کنند.

پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: فرد در تماس نزدیک و مستمر با بیمار مبتلا به سل ریوی واگیر، افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی، افرادی که در تماس شغلی با بیماران مبتلا به سل هستند در معرض این بیماری قرار دارند.

واثقی افزود: افرادی که به مدت طولانی در مراکز خاص نگهداری می‌شوند نظیر زندان‌ها و آسایشگاه‌های سالمندان، پناهگاههاو. افراد مبتلا به ایدز، افرادی که در موقعیت‌های خاص طبی نظیر دیابت (بیماری قند)، بیماری سیلیکوز، درمان طولانی با دارو‌های کورتن، مصرف دارو‌های پیوند اعضاء (کاهنده سیستم ایمنی)، سرطان سر و گردن، سرطان خون و غدد لنفاوی، نارسائی مزمن کلیوی نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سل هستند.

وی گفت: بیماری سل ریوی به طور مشخص همواره با یک سرفه مختصر آغاز می‌شود و این علامت به طور آهسته در بیش از دو هفته شدت یافته منجر به تولید خلط چسبنده یا چرکی و در برخی از موارد با رگه‌های خونی می‌شود.

وی افزود: تعدادی از بیماران علائم خود را شبیه علائم و نشانه‌های آنفولانزا و سرماخوردگی شدید نظیر سرفه‌های خلط دار، تب و لرز، درد عضلانی و تعریق، برونشیت حاد یا ذات الریه تجربه می‌نمایند.

واثقی گفت: احساس خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن، ضعف عمومی، تعریق شبانه بخصوص در نیمه فوقانی بدن وتب‌های خفیف از دیگر علائم و نشانه‌های بیماری سل می‌باشد، آزمایش خلط در آزمایشگاه معاونت بهداشتی به صورت رایگان انجام می‌شود.

پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: اگر فردی بیش از دو هفته سرفه داشته و یا خلط خونی دارد به پزشک مراجعه و با ویزیت پزشک جهت تهیه نمونه به مراکز بهداشتی درمانی و یا آزمایشگاه معاونت بهداشتی مراجعه کنند.

وی گفت: اکثر دارو‌های ضد سل، خوراکی بوده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و برای اطمینان از درمان کامل بیماری مسئولین بهداشتی یک ناظر درمانی را برای نظارت بر مصرف داروها، تعیین می‌کنند و ناظر بهداشتی، زمان معینی را در روز مشخص می‌کند که در آن ساعت بیمار باید به مرکز بهداشتی نزدیک منزل خود بطور روزانه مراجعه کرده و در برخی مواقع ممکن است ناظر به محل سکونت بیمار رفته و دارو‌های همان روز را به او داده تا در مقابل او بلع نمایید که به این روش «درمان کوتاه مدت با نظارت مستقیم» و یا به اختصار داتس (DOTS) می‌گویند.

در ایران سال ۱۳۹۶ بیش از ۸۸۰۰ مورد مبتلا به سل گزارش شده است که از این مقدار ۴۶% را زنان بیمار و چهارده وهفت دهم درصد را بیماران غیر ایرانی (اغلب افغانی) تشکیل می‌دهند و بیشترین میزان بروز سل مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا بوده، که این حاکی از موفقیت چشمگیر کشور در کنترل این بیماری است.

انتهای پیام/آ

آزمایش سل در بابل رایگان انجام می

برچسب‌ها:

نظر شما