شناسهٔ خبر: 28743383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ترامپ به جنايت سعودي ها عليه خاشقچي در ترکيه/ ولي‌عهد سعودي با داماد ترامپ تماس گرفت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- در حالي که هشدار سناتورهاي آمريکا درباره عواقب ادامه حمايت ترامپ از عربستان سعودي ادامه دارد، ترامپ دلار سعودي ها را به واکنش عليه جنايت سعودي هاي عليه يک روزنامه نگار ترجيح داد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ترامپ گفت نبايد از سرمايه گذاري ده ها ميليارد دلاري عربستان سعودي در کشورش جلوگيري شود صرفا به علت آنکه فردي کشته شده است که در ضمن، شهروند آمريکا نيست.
به گزارش رويترز، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا که در دفتر کار خود در کاخ سفيد با خبرنگاران سخن مي گفت در پاسخ به پرسشي درباره ي جمال خاشقجي و اينکه آيا خودش مستقيم با وليعهد محمد بن سلمان تماس خواهد گرفت يا خير گفت: بايد ببينيم چه پيش مي آيد. کار بسياري انجام شده و همچنان در جريان است. من دوست ندارم حجم بسيار گسترده اي از سرمايه گذاري را که دارد وارد کشور مي شود متوقف کنم. مي دانم دارند از تحريم هاي متفاوتي سخن مي گويند اما آنها دارند صدها ميليارد دلار صرف خريد تجهيزات نظامي مي کنند و چيزهايي که براي ما شغل ايجاد مي کند.
 وي افزود من ايده متوقف کردن سرمايه گذاري صدها ميليارد دلاري در آمريکا را دوست ندارم زيرا مي دانيد با اين پول چه مي کنند؟ آنها اين پول را مي برند و در چين يا روسيه يا جاهاي ديگري سرمايه گذاري مي کنند. لذا اگر اوضاع بدتر از آن پيش رفت که ممکن است اتفاق بيفتد قطعا راه هاي ديگري وجود دارد که اين وضعيت را به پيش ببريم اما به شما مي گويم و در برابر سناتورها دارم مي گويم آنها (سعودي ها) دارند صدها ميليارد دلار هزينه مي کنند و تجهيزات نظامي و چيزهاي ديگر از ما مي خرند. اگر ما به آنها نفروشيم خواهند گفت خيلي ممنون، از روسيه مي خريم يا خيلي ممنون، از چين خريد خواهيم کرد. اين به ما کمکي نمي کند، نه براي مشاغل ما و نه براي شرکت هاي ما که ضرر و زيان بسياري را متحمل خواهند شد. ما مي توانيم کارهاي ديگري انجام بدهيم. نخست اجازه بدهيد بفهيم مشکل چيست.
 ترامپ در پاسخ به اين پرسش که آيا با تحريم کردن عربستان سعودي مخالفت خواهيد کرد يا خير نيز گفت: ما با اين ايده موافق نيستم که از سرمايه گذاري يکصد و ده ميليارد دلاري کشوري، که يک رکورد به شمار مي آيد، در آمريکا جلوگيري شود و اجازه بدهيم روسيه يا چين اين پول را صاحب شوند. زيرا همه ي چيزي که آنها (سعودي ها) خواهند گفت اين است که ما مجبور نيستيم از بوئينگ يا از لاکهيد (مارتين) و يا از همه اين شرکت هاي بزرگ خريد کنيم. از روسيه يا از چين خريد مي کنيم. خوب اين چه سودي براي ما دارد؟ کارهاي ديگري هست که مي توانيم انجام بدهيم.
خبرنگاري پرسيد آيا فکر نمي کنيد عربستان بايد بهايي پرداخت کند اگر ثابت شود که خاشقجي را ترور کرده است؟
ترامپ گفت بله بايد چنين چيزي اتفاق بيفتد. نخست مي خواهم بدانم چه اتفاقي افتاده است و ما داريم بررسي مي کنيم. اين رويداد در ترکيه اتفاق افتاده و تا جايي که ما مي دانيم خاشقجي شهروند آمريکا نيست، درست مي گويم؟ اقامت دائمي داشته است. خوب است. ما اين را دوست نداريم اما در پاسخ به اين پرسش که آيا بايد از سرمايه گذاري 110 ميليارد دلاري سعودي ها در اين کشور جلوگيري شود با آگاهي از اينکه چهار يا پنج گزينه خوب ديگر در اختيار داريم چنين چيزي را من نمي پذيرم. اما داريم براي رسيدن به جواب تلاش مي کنيم و شايد خيلي زودتر از آنچه که تصور مي شود به پاسخ برسيم.

هشدار سناتورهاي آمريکا درباره عواقب ادامه حمايت ترامپ از عربستان سعودي
در پي افزايش خشم و عصبانيت از ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستان سعودي، سناتورهاي آمريکايي حمايت دولت آمريکا از تهاجم رژيم سعودي به يمن را زير سئوال بردند.
به گزارش آسوشيتدپرس؛ کريس مورفي سناتور دموکرات درخواست کرد تا حداقل به صورت موقت، آمريکا حمايت خود از بمباران يمني ها توسط عربستان سعودي را قطع کند. رياض از حمايت تسليحاتي و اطلاعاتي آمريکا در جنگ يمن برخوردار است.
مورفي روز پنجشنبه (19 مهر) به خبرنگاران گفت اگر عربستان سعودي حقيقت را درباره خاشقجي نگويد، «چرا ما بايد باور کنيم که آنها عمداً غيرنظاميان را در يمن هدف قرار نمي دهند؟»
همچنين سه سناتور جمهوري خواه و چهار سناتور دموکرات با ارسال نامه اي به جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا نگراني خود را از آسيب ديدن غير نظاميان در بمباران هاي ارتش سعودي ابراز داشتند.
اين سناتورها توضيحات ماه گذشته ائتلاف به رهبري عربستان در جهت حفاظت از غيرنظاميان را زير سئوال بردند و اعلام کردند تلفات افراد غيرنظامي در بمباران ائتلاف به فرماندهي عربستان سعودي در ماه هاي اخير افزايش داشته است.
سناتور باب کورکر رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا نيز گفت حمايت از عربستان سعودي در کنگره آمريکا در پايين تر سطح خود در تمام زمان ها قرار دارد.
سناتور کورکر گفت: «از به کار بردن اين کلمه متنفر هستم، اما گستاخي چيزي است که بايد درباره آنها به کار برد. بخشي از اين مسئله به خاطر روابط خيلي نزديک آنها با دولت ماست. دلم نمي خواهد بگويم که روابط نزديک آنها با ما سبب شده تشويق شوند تا هر کاري که دلشان مي خواهد انجام دهند. اما هيچ شکي نيست که حمايت از آنها در کمترين ميزان در تمام زمان هاست، به خصوص درباره برخي نگراني ها در ارتباط با يمن. اگر اين خشونت در يمن (عليه غيرنظاميان) عمداً اتفاق افتاده باشد روابط ما را تحت تاثير قرار خواهد داد.»
سناتور کورکر به همراه بيش از 20 سناتور جمهوري خواه و دموکرات از ترامپ درخواست کرده اند تا دستور تحقيق در خصوص ناپديد شدن خاشقجي را صادر کند و بر اساس قانون، عاملان کشتار غيرقانوني، شکنجه يا نقض گسترده حقوق بشر را تحريم کند.

آمريکا فروش تسليحات به عربستان را متوقف کند
«رند پال» سناتور جمهوري ‌خواه آمريکا با ارائه طرحي تأکيد کرد تا زماني که جمال خاشقجي (روزنامه نگار منتقد سعودي) زنده به آمريکا بازنگشته است، آمريکا بايد فروش تسليحات و حمايت نظامي خود را از عربستان سعودي متوقف کند.
صفحه رسمي سناتور «رند پال» از اعضاي جمهوريخواه مجلس سناي آمريکا در سايت سنا آورده است، وي در پي ناپديد شدن جمال خاشقجي پس از ورود به کنسولگري عربستان سعودي در استانبول، با ارائه طرحي از دولت آمريکا خواسته است تا زماني که خاشقجي زنده و آزاد به آمريکا بازنگشته است کمک‌ هاي نظامي واشنگتن به رياض قطع شود.
وي در بيانيه خود نوشت: دولت آمريکا نبايد هيچ کمک نظامي يا کمک مالي به دولت عربستان سعودي ارائه دهد مگر آنکه وزارت خارجه به کنگره تضمين دهد که جمال خاشقجي، خبرنگار، زنده و آزاد است و ازسرگيري چنين کمک و حمايتي بايد منوط به تصويب قوانين بعدي باشد که اجازه ازسرگيري آن را بدهد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: بارها و بارها، شواهد روشن ثابت کرده است که ارسال کمکهاي مالي ماليات دهندگان آمريکايي به عربستان سعودي، به نفع امنيت ملي ما نيست و در عوض به بي ثباتي بيشتر خاورميانه کمک مي کند. طرح من به کنگره فرصتي ديگر براي اتخاذ موضع (در اين خصوص) مي دهد.

ولي‌عهد سعودي با داماد ترامپ تماس گرفت
منابع خبري پنجشنبه شب گزارش دادند که محمد بن سلمان وليعهد سعودي در تماس با جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ ارتباط عربستان در موضوع ناپديد شدن «جمال خاشقچي» روزنامه نگار عربستاني را رد کرده است.
به گزارش شبکه خبري سي ان ان، پس از اينکه سرزنش ها در خصوص ناپديد شدن خاشقچي متوجه محمد بن سلمان و ديوان پادشاهي عربستان شد، وي خودش براي گفت وگو با کوشنر با کاخ سفيد تماس گرفته است.
اين منابع افزودند: محمد بن سلمان براي رد اتهامات مشخصا با کوشنر به عنوان نقطه ارتباط او با کاخ سفيد تماس گرفته است.
پيش تر نيز روزنامه فرامنطقه اي القدس العربي چاپ لندن در گزارشي نوشته بود: محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي براي نجات از بحران خاشقچي دست به دامن شاهزاده ها شده است.
در همين حال منابع خبري گزارش دادند، «خالد بن سلمان» سفير عربستان سعودي در واشنگتن به رياض بازگشته است.
مقام هاي کاخ سفيد در واکنش به خبر بازگشت سفير عربستان به رياض گفتند: واشنگتن از خالد بن سلمان نخواسته که از آمريکا برود.
از سوي ديگر «هدر نوئرت» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از سفير عربستان در واشنگتن خواسته درباره وضعيت «جمال خاشقچي» روزنامه ‌نگار منتقد عربستاني توضيح دهد.
خاشقچي هفته گذشته براي ثبت و دريافت مدارک مربوط به ازدواجش به کنسولگري عربستان در استانبول رفت اما از آنجا خارج نشده و هنوز خبري در مورد زنده بودن وي وجود ندارد.
بر اساس برخي گزارش هاي منتشر شده، خاشقچي توسط 15 ماموري که در روز و ساعت حضور او در کنسولگري، از عربستان به استانبول رفته بودند، به قتل رسيده است و قاتلان نيز به کشور خود باز گشته اند.
خاشقچي 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، اين کشور را ترک کرده و به آمريکا رفته بود.

نظر شما