شناسهٔ خبر: 28718261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیته بانفوذ انگلیس خواستار کاهش سطح روابط با ریاض شد

لندن – ایرنا – رئیس کمیته پارلمانی بانفوذ امور خارجی مجلس عوام انگلیس با اشاره به سرنوشت نامعلوم جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عرب، خواستار تجدیدنظر در سطح روابط لندن با ریاض شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'تام توجندهات' روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی چهار اظهار داشت، انگلیس بایستی از طریق همکاری با متحدانش نسبت به ادعای کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول پاسخ دهد.
وی افزود: این مهم است که حقایق در رابطه با این حادثه مشخص شود اما اگر عربستان در کشتن خاشقچی دست داشته است، بایستی سطح روابط دیپلماتیک با ریاض کاهش پیدا کند.
عربستان سعودی از سوی جامعه جهانی تحت‌فشار قرار دارد تا درباره علت ناپدید شدن خاشقچی روشنگری کند. او از 12 روز پیش، پس از مراجعه به ساختمان سرکنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدیدشده است.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به سرنوشت این روزنامه‌نگار عرب ابراز نگرانی کرده و خواستار پاسخ عربستان در این رابطه شده است. او در گفت‌وگو با بی.بی.سی اظهار داشت: ما نیازمند یک درخواست قوی برای روشن شدن واقعیت هستیم. بایستی بدانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده و چه کسی مقصر است.
مالکوم ریفکیند وزیر امور خارجه اسبق انگلیس نیز دیشب در گفت‌وگو با بخش خبری شبانه بی.بی.سی گفت: اگر ولیعهد عربستان برای مدت نامعلومی بخواهد در قدرت باشد، انگلیس بایستی با همکاری آمریکا، فرانسه و سایر کشور به دنبال یک پاسخ، تنبیه و یا تحریم جمعی باشد. وی افزود: چنانچه آمریکا حاضر به همکاری در این رابطه نباشد، انگلیس بایستی به‌تنهایی اقدام کند.
گزارش‌ها حاکی است که روزنامه فایننشال تایمز انگلیس و نیویورک‌تایمز آمریکا اعلام کرده‌اند که از کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که قرار است با حمایت ولیعهد عربستان سعودی در ریاض برگزار شود، پشتیبانی رسانه‌ای نخواهد کرد. شرکت چندملیتی ویرجین نیز از توقف همکاری‌های اقتصادی خود با عربستان خبر داده است.
رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی مجلس عوام انگلیس در ادامه اظهارات خود به رادیو بی.بی.سی گفت، چنانچه نقش عربستان در ناپدید شدن خاشقچی محرز شود، لیام فاکس وزیر امور تجارت بین‌الملل بایستی همکاری‌های اقتصادی لندن - ریاض را بایکوت کند.
وی گفت: این ایده که ما با عربستان - در صورت احراز نقش این کشور در ماجرای خاشقچی - به‌صورت یک دولت عادی رابطه خواهیم داشت، صحت ندارد. ممکن است سطح روابط دیپلماتیک خود را کاهش دهیم و حتی محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.
پیش‌ازاین تعدادی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این کشور خواستار تحقیقات کامل درباره سرنوشت 'جمال خاشقچی' شده‌اند.
در این نامه، نمایندگان هشدار داده‌اند ماجرای خاشقچی پیامدهای جدی را در آینده روابط با عربستان سعودی دارد. انگلیس بایستی تحقیقات کاملی را درباره ابعاد ناپدید شدن خاشقچی صورت دهد و حاضر باشد با مقام‌های سایر کشورها در تحقیقاتشان همکاری کند.
برخی منابع غیررسمی خبری مدعی قتل خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل سعود توسط مأموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان شده‌اند.
بر اساس شایعه منتشرشده، خاشقچی توسط 15 مأموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود بازگشته‌اند.
خاشقچی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان در عربستان انتقاد کرده بود.
اروپام ** هـ ن **1485

نظر شما