شناسهٔ خبر: 28717909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ذوالفقاری:

هزینه صدور ویزا برای زائران اربعین ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان است

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مبلغ صدور ویزا برای زائران اربعین ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان است، گفت: مدت روادید ۲ ماهه است و زائران می توانند به مدت یک ماه اقامت داشته باشند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، «حسین ذوالفقاری»، رییس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری امروز یکشنبه 22 مهر در گزارشی در رابطه با آخرین اقدامات ستاد اربعین گفت: مبلغ ویزا برای زایران امسال 199 هزار و 875 تومان است و مدت روادید 2 ماه است که ظاهرا می توانند به مدت یک ماه اقامت داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: با کاهش ارزش پول ملی یکی از مشکلات پیش روی اربعین مسئله ویزا بود که اگر قرار بود با ارز آزاد صادر می شد هزینه زیادی برای زایران داشت که در پی هماهنگی وزیر کشور با بانک مرکزی و رییس جمهور و پیگیری نمایندگان مجلس نهایتا منجر به این شد که نهایتا با ارز ثانوی برای زایران موافقت شد در روزهای اخیر یک توافق مبنایی انجام شد که این هزینه برای زایران 41 دلار باشد که هزینه ریالی آن همان 199 هزار و 785 تومان است.

 

رییس ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: همچنین عوارض خروج از کشور برای زایرانی که از طریق زمین در ایام اربعین برای حضور در عتبات مسافرت می کنند، گرفته نمی شود و در شرایط عادی هزینه کارگزاری 100 هزار تومان است که در ایام اربعین به 15 هزار تومان کاهش یافت.

 

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه 20 دستگاه در داخل کشور کارهای هماهنگی مراسم اربعین را انجام می دهند، گفت: ستاد مرکزی اربعین با 13 کمیته و 31 ستاد استانی مسایل مربوط به زایران را پیگیری می کنند.

 

وی ادامه داد: تفاهم نامه ای که بین ما و عراق امضا شد در 9 ماده است و تمام جزییات بین ایران و عراق در زمینه اربعین نهایی شده است و تمامی موضوعات شفاف است و سند مهمی که مبنای اقدامات هر دو کشور در زمینه صدور روادید، ارسال امکانات و موارد دیگر است، تنظیم شده است که با مشکلاتی که در سال های گذشته داشته ایم، مواجه نشویم.

 

وی همچنین با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در سنوات گذاشته گفت: شهرداری تهران برنامه هایش برای اربعین امسال را امروز در شورای شهر مطرح می کند که امیدواریم این برنامه ها تصویب شود که همانند سال های گذشته شهرداری تهران برنامه هایش را برای ایام اربعین ارایه دهد.

 

وی با بیان اینکه در محورهای مواصلاتی در 4 محور اصلی از سال گذشته تاکنون حدود 84 کیلومتر راه اصلی اضافه شده است، گفت: در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه 200 گیت مرزی مستقر شده است و در مرز خسروی نیز 60 گیت آماده است و سایت های مسافربری در چزابه و شلمچه کاملا بهسازی شده است ضمن اینکه بخش های بهداشتی منطقه نیز تقویت شده است.

 

آماده سازی ۴۰۰ هکتار در چهار مرزکشور برای پارکینگ زائران

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه 400 هکتار در مجموع چهار مرز کشور پارکینگ آماده شده است، گفت: خط لوله آب چزابه با ظرفیت تامین آب به صورت روزانه برای 300 هزار نفر و همچنین مرز مهران با ظرفیت 300 هزار نفر آماده است و تصفیه آب را روزانه در 400 هزار بسته تولیدی خواهیم داشت.

 

ذوالفقاری تصریح کرد: تاکنون در داخل خاک ایران و عراق 1945 موکب شناسنامه دار شده اند که مستقر خواهند شد البته درخواست هایی نیز برای دایر کردن موکب در روزهای اخیر داشته ایم که امیدواریم بتوانیم کارهای آنها را نیز انجام دهیم.

 

وی گفت: خدمات دهی از نظر اسکان و تغذیه از دهم صفر تا 23 صفر به زایران از طریق موکب داران ایرانی ارایه می شود یعنی ما سه روز بعد از مراسم اربعین نیز سرویس دهی و خدمات دهی به زایران را خواهیم داشت چرا که موکب داران عراقی یک روز بعد از اربعین موکب ها را جمع می کنند.

 

صدور روادید در ۲۰۰ دفتر و چهار کنسولگری

ذوالفقاری همچنین با بیان اینکه امسال در 200 دفتر و چهار کنسولگری خدمات صدور روادید انجام می شود، گفت: این دفاتر در شهرهای تهران، کرمانشاه، مشهد، اهواز، اصفهان، همدان، اراک، کرمان، یزد، هرمزگان، قم، بوشهر، شیراز، ایلام، سوسنگرد، آبادان، اردبیل، بیرجند، گلستان، تبریز، کرج و ساری کارهای مربوط به صدور ویزا انجام خواهند داد.

 

وی با تاکید بر اینکه ویزا به صورت انفرادی صادر می شود، گفت: تا شب گذشته 550 هزار نفر ثبت نام داشتیم و تا امروز صبح و طبق اعلام سفارت عراق حدود 464 هزار ویزا صادر شده است. هزینه بیمه درمانی و حوادث و اتفاقات در ایام عادی برای زایران 33 هزار تومان است که در ایام اربعین به 20 هزار تومان رسیده است و خدمات و تعهدات بیمه گذار را افزایش داده ایم.

 

ذوالفقاری اظهار داشت: چاپ دفترچه برای اتباع افغانی که در ایران حضور داشته اند که بر اساس این دفترچه سفارت عراق برای این زنان ویزا صادر کند، انجام شده است و کار دیگری که ما انجام دادیم تشکیل ستاد استقبال از زایران دیگری کشورهاست که در مرز مهران از زایران آذربایجان و ترکیه و در مرز شلمچه از زایران پاکستان و افغانستان استقبال می کنیم و با ارایه نقشه راه و منازل بعدی خدماتی را در طول مسیر برای آنها فراهم می کنیم. 

 

معافیت کامیون ها از پرداخت هزینه انتقال امکانات برای موکب داران

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: حدود پنج هزار کامیون و اتوبوس برای انتقال امکانات برای موکب داران سال گذشته خدماتی را ارایه دادند که دولت عراق 100 دلار برای عبور این کامیون ها و 30 دینار برای خدمات ایکس ری از آنها دریافت می کرد و قرار شد که اینها از این هزینه ها امسال معاف شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت زایران در داخل عراق به عهده دولت عراق است، گفت: در سال 95 قبل و بعد از اربعین دو حادثه تروریستی برای زایران در سامرا و حله اتفاق افتاد که بررسی های ما نشان می داد تروریست ها برآورد داشته اند که مراقبت های قبل و بعد از اربعین کم است و برای همین دست به این اقدامات زدند. ما با توافقی که با مسئولان عراقی انجام دادیم بر روی این مسئله تاکید کردیم که قبل و بعد از مراسم مراقبت ها تشدید شود و همین موضوع باعث شد در سال 96 اتفاقی برای زایران نیفتد امسال نیز مسئولان عراقی آمادگی لازم را برای تامین امنیت زایران دارند.

 

رییس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: در داخل ایران نیز با توجه به حادثه تروریستی اهواز تدابیر امنیتی بیشتری برای ایام اربعین اندیشیده شده است که امیدواریم مشکلی برای زایران نداشته باشیم.

 

عراق تاکنون آمادگی خود را برای بازگشایی مرز خسروی اعلام نکرده است

وی همچنین در مورد بازگشایی مرز خسروی و دهلران گفت: در مورد مرز چیلات در دهلران ما یک بازارچه مرزی داریم و جاده و امکانات در این مرز آماده است ولی طرف عراقی هنوز برای بازگشایی این مرز اعلام آمادگی نکرده است. در مورد مرز خسروی نیز تا این لحظه دولت عراق اعلام آمادگی نکرده است اما ما امیدواریم با توجه به خواست مردم منطقه دولت عراق در این زمینه اعلام آمادگی کند چرا که ما مشکلی برای فعال کردن مرز خسروی نداریم گرچه اگر تامین امنیت زایران از طرف دولت عراق در این دو مرز صورت نگیرد ما بازگشایی این مرزها را به مصلحت نمی دانیم.

 

وی ادامه داد: امسال تمهیدات ویژه ای برای کنترل مرزها اندیشیده شده است و قطعا بحث انسداد مرز را در مهران خواهیم داشت چرا که سال گذشته تعداد معدودی سعی کردند از طریق غیرقانونی از همین مرز وارد عراق شوند که ما به همین دلیل بحث انسداد و کنترل مرزها را تشدید می کنیم.

 

وی همچنین در رابطه با تسهیلات و امکانات ارتباطی برای زایران گفت: چند روز قبل توافقی را با دولت عراق برای گسترش ارتباطات و افزایش ظرفیت در این زمینه داشتیم که قرار شد امسال آنها این موضوع را ضمن کاهش هزینه ها برای زایران تقویت کنند.

 

ذوالفقاری تصریح کرد: ما از مسافران می خواهیم که از طریق بانک های عامل دینار یا ارز رایج در عراق را تهیه کنند که در کشور عراق با مشکل چنج کردن ارز مواجه نشوند چرا که ممکن است صرافی ها در عراق در حق مسافران اجحاف کنند.

 

بدون ویزا وارد خاک عراق نشوید

وی با ارایه توصیه هایی به زایران گفت: تاکید داریم زایران بدون ویزا وارد خاک عراق نشوند چرا که ورود غیرقانونی به عراق ۶ ماه زندانی دارد و اگر گذرنامه آنها شش ماه اعتبار دارد برای تعویض گذرنامه به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند چرا که اگر گذرنامه کمتر از شش ماه اعتبار داشته باشد ویزا صادر نمی شود.

 

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: از افراد می خواهیم هرچه سریع در سامانه سما برای صدور ویزا ثبت نام کنند تا ویزای آنها صادر شود به محض ارایه مدارک کنسولگری و دفاتر عراق ظرف 24 ساعت ویزا را صادر می کنند.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که برای صدور گذرنامه به دفاتر پلیس + 10 در تهران مراجعه می کنند همان جا می توانند مدارکشان را برای صدور ویزا به این دفاتر تحویل دهند که همزمان هم گذرنامه و هم ویزایشان به درب منازل ارسال می شود که این تسهیل جدیدی است که امسال برای زایران ایجاد کرده ایم و دفاتر نیروی انتظامی نیز قول داده اند که ظرف 48 ساعت گذرنامه و ویزا را صادر کنند.

 

ذوالفقاری از زایران خواست به هیچ عنوان به افراد غیرمسئول و شرکت ها برای صدور ویزا مراجعه نکنند و تنها از طریق سامانه سما ثبت نام را داشته باشند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از زایران اربعین می خواهیم با توجه به شایعاتی که در مورد زایران عراق در ایران مطرح شد و همچنین حوادثی که در بصره اتفاق افتاد ضمن همدلی با دولت و مردم عراق تجلی وحدت را نشان دهند و حتی اگر در این زمینه موکب داران بتوانند موکب مشترک با موکب داران عراقی برپا کنند ما از آنها استقبال می کنیم./

 

 

نظر شما