شناسهٔ خبر: 28717892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ترامپ، عربستان را به «مجازات سخت» تهدید کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: تداوم و افزایش انتقادات تند و کنایه های طعنه آمیز رسانه ها و مقامات داخلی و بین المللی علیه رئیس جمهوری آمریکا به دلیل عدم واکنش مناسب وی به اقدام سعودی ها در ربودن و احتمالا ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار مخالف عربستانی، سرانجام پس از چندین روز مقاومت، ترامپ را وادار کرد تا در سخنانی کم سابقه سعودی ها را در صورت اثبات این جنایت به مجازاتی«سخت» تهدید کند.

به گفته منابع خبری، دونالد ترامپ سرانجام پس از فشار رسانه ها، مقامات و افکار عمومی داخلی و جهانی، در سخنانی کم سابقه ، عربستان را در صورت دست داشتن در ناپدید شدن و قتل «جمال خاشقجی» به «مجازات سخت» تهدید کرد. وی در مصاحبه با خبرنگاران در محوطه کاخ سفید، به عربستان سعودی در صورت دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقجی به شدت هشدار داد.ترامپ تاکید کرد: مقامات «ریاض» ممکن است پشت ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی باشند و در صورت اثبات این امر، مجازات سختی علیه عربستان در نظر خواهیم گرفت. از طرفی، جمعی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نیز به همتایان خود تاکید کردند تا از جامعه اطلاعاتی آمریکا بخواهند هرگونه اطلاعاتی را درباره پرونده روزنامه‌نگار ناپدید شده مخالف دولت سعودی منتشر کند. در همین حال، روزنامه «ینی شفق»، نزدیک به دولت ترکیه فاش کرد : طبق فایل‌های صوتی و تصویری موجود در دست پلیس این کشور، «گارد» شخصی «بن سلمان»، ولیعهد سعودی ، «خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد رژیم ریاض را کشته و سپس تکه‌تکه کرده است. این روزنامه با استناد به فایل‌های صوتی که در اختیار پلیس ترکیه قرار دارد، نوشت : خاشقجی در حالی که مشغول صحبت با «محمد العتیبی»، سرکنسول عربستان در دفتر شخصی‌اش در کنسولگری بود ، دو تن از اعضای تیم ۱۵ نفره که از عربستان آمده بودند، وارد این اتاق شدند. به نوشته این روزنامه، این دو شخص خاشقجی را با زور به اتاق مجاورِ اتاق سرکنسول بردند، ولی او مقاومت می‌کرد به همین دلیل، ماده مخدر به وی خورانده شد.این روزنامه به نقل از یک مسئول ترکیه‌ای نیز نوشت که در فایل‌های صوتی، که دولت ترکیه به آنها دسترسی پیدا کرده است، صدای درگیری‌ها در اتاق شنیده می‌شود.

این روزنامه خاطرنشان کرد که این روزنامه‌نگار عربستانی به اتاق سومی منتقل و در آنجا کشته و سپس اعضای بدنش قطعه‌قطعه می‌شود. عملیات قتل و تکه‌تکه‌ کردن خاشقجی نیز توسط گارد شخصی «محمد بن‌سلمان» انجام می‌شود و این در فایل‌ها ثبت شده است.درخصوص انتقال اجزای بدن خاشقجی، «ینی‌شفق» افزود : «تیم ترور» چمدان‌های بزرگی از بازار «سیرکیجی» استانبول خریداری کردند. این چمدان‌ها در جریان انتقال ‎‌شان از کنسولگری به خودروی مرسدس مشخص بود. روزنامه ینی‌شفق آورده است: تیم اول دقایقی بعد از کشتن خاشقجی، مقر کنسولگری را بلافاصله ترک کرد، ولی تیم دوم اقدام به پاک کردن آثار این جنایت نمود ،«محمد صلاح الطبیقی»، رئیس سازمان پزشک قانونی عربستان نیز از اعضای این تیم بود.به نوشته این روزنامه، پلیس ترکیه گفته است که جسد تکه‌تکه شده خاشقجی یا بخشی از آن در حیاط کنسولگری سعودی دفن شده است.

در چنین شرایطی خبرگزاری الجزیره اعلام کرد که ترکیه به دو هواپیمای سعودی اجازه فرود در فرودگاه آتاتورک نداده است. رئیس جمهوری فرانسه نیز پس از فشار افکار عمومی این کشور و رسانه های جهانی، ضمن اظهارنظر درباره مساله فروش سلاح به ریاض تاکید کرد: عربستان هرگز بزرگترین مشتری فرانسه در هیچ زمینه‌ای نبوده است.نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه این کشور خواستار تحقیقات کامل درباره سرنوشت جمال خاشقجی شدند. در همین حال، «محمد حسین غنی ای»، نماینده ایران در کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جدالی دیپلماتیک با همتایان آمریکایی و سعودی خود گفت : عربستان «پادشاهی ترور» است که حتی روزنامه نگاران هم از اقدام های تروریستی آن در امان نیستند.

نظر شما