شناسهٔ خبر: 28707980 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور صالحی؛

چهل و هشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم برگزار شد

چهل و هشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز(۲۱ مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهارتن از معاونین وی و جمعی از جامعه قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چهل و هشتمین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم صبح امروز(21 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی، حیدریان رئیس سازمان سینمایی، حسینی معاون امور هنری و ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به میزبانی فقهی‌زاده معاون  قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه سندی مربوط به چگونگی تبلیغ و ترویج قرآن وابزارهای موجود برای این کار مطرح شد و پس از بررسی‌های لازم  هر کدام از اعضا به بیان نکات فنی و ضعف‌ها و قوت‌های این سند پرداختند.

 

در بخش دیگری از این جلسه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در مورد پیش دستور دوم یعنی گزارش روند برگزاری نمایشگاه قرآن پرداخت.

 

 

در ادامه پس از سخنان صالحی در این بخش عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: نمایشگاه امسال در اردیبهشت ماه در مصلی برگزار شد و‌نگاه تحول گرایانه وجود داشت، ما قصد داشتیم از نگاهی که طی بیست و پنج دوره قبل وجود داشت ایده‌ای را ارایه دهیم که در شکل و محتوا مخاطبان تغییراتی را مشاهده کنند.

 

وی ادامه داد: به همین منظور در اهداف و راهبردها و سیاست‌ها تغییراتی اعمال شد، از مدیران دعوت شد و مجامع مشورتی و شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به وجود آمد و با جمع نظرات و تجربیات به این تصمیم رسیدیم که شش بخش را در نمایشگاه این دوره داشته باشیم که تعدادی همچون بخش عترت تاسیسی بودند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد یادآور شد: تعدادی از بخش‌ها نیز قبلاً بودند اما به دلایلی به فراموشی سپرده شده بودند که برای نمونه می‌توان به بخش بین‌الملل اشاره کرد، همچنین فعالیت‌ها ذیل دو بخش علمی و اجرایی نیز برپا شد. اولین کمیته ما کمیته هنری بود که حدودا چهل کارگاه تخصصی و نیمه تخصصی برگزار کرد که با این هدف سعی داشتیم عملا نوعی آموزش هنر قرآنی را داشته باشیم. 

 

فقهی‌زاده تاکید کرد: کمیته دوم در بخش هنر‌و‌تبلیغ بخش کمیته زنان و خانواده بود که فعالیت‌های جدیدی داشت. در اداره این کمیته بازنگری جدی به عمل آمد. در کمیته کودک ونوجوان بخش اختصاصی داشتیم و کارهای زیادی نیز صورت ‌گرفت.

 

وی افزود: کمیته رسانه و فضای مجازی از بخش های دیگر بود که جلوه های بصری داشت و مورد توجه بسیاری از مهمانان ویژه قرار گرفت. حضور رسانه ها در این بخش جدی و‌محسوس بود اگرچه انتظار ما را صدا و سیما به غیر از شبکه قرآن که فعالیت چشمگیری داشتند تامین نکرد و دیگر شبکه ها حضورشان هرگز در حد انتظار نبود.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ابراز داشت: نمایشگاه فقط متعلق به معاونت قرآن و عترت نیست و معنا ندارد این کار بزرگ را یک تنه انجام دهیم. فعالیت‌های ما مورد حمایت جدی شبکه و رادیو قرار می گیرد اما در نمایشگاه فضاسازی ملی و بین‌المللی بیشتری طلب می‌شود.

 

فقهی‌زاده بیان کرد: در فضای مجازی هم یک‌ نگرش جدیدی در معاونت قرآنی به‌وجود آمده و حوزه مشاوره اختصاصی در حوزه مجازی شکل گرفته و نگرش مجازی کردن کارها در بخش های دیگر جریان داشت. بخش بین الملل بعد از چند سال وقفه فعالیت خود را در سه بخش آغاز کرد و نخستین بار نشست‌های تخصصی وبینار برگزار شد.

 

وی ادامه داد: بخشی از نگرش اساسی ما در این بخش نشان دادن جدیت ایران در سازمان‌های دولتی و مردمی در حوزه قرآنی بود. از سوی دیگر اقدام دیگربرای نخستین بار چاپ نشریه مخصوص فعالیت های قرآنی ایران به چهار زبان بود که صدها میلیون مخاطب خواهد داشت.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآن بسیاری از شخصیت‌های همدل قرآنی در جهان اسلام شناسایی و به اشکال مختلف معرفی شدند. یکی دیگر از بخش‌ها بخش نهادها بود که نهادها و دستگاه‌های مختلف در آن حضور داشتند.کمیته خادمان نیز در این بخش فعال بود.

 

فقهی‌زاده خاطرنشان کرد: بخش محتوایی بخش دیگر بود که به جد در نمایشگاه بیست و ششم تقویت شد.درواقع دعوت از تعداد کثیری از محققان برجسته؛ تجربه جدیدی را برای ما رقم زد.

 

وی تصریح کرد: ویژگی خاص نمایشگاه اعلام فراخوان عمومی برای کسب طرح ها بود و باشگاه همراهان نمایشگاه نیز به صورت مجازی تشکیل شد، مسدود شدن یکی از شبکه های اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرد اما در نهایت حدود ۴۰۰ طرح دریافت شد که ۱۲۰ طرح مورد تایید قرار گرفت.

معاون قرآن وعترت وزارت ارشاد افزود: افزایش جذابیت بصری و افزایش مخاطبان از دیگر نکات نمایشگاه بود اما اعلام نشدن تعداد بازدیدکنندگان از نقاط ضعف به شمار می‌رفت.

 

 

حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه قرآن محل عرضه محصولات است، تصریح کرد: این سوال پیش می‌آید که آیا در این زمینه امکاناتی صورت گرفته است یا خیر و اینکه تولیدات نمایشگاه به چه میزان بوده است و‌محسوس دیده می شود.

 

وی ادامه داد: این دوره قطعا بهتر از ادوار گذشته بوده است و این مورد تایید است انشاالله در دور جدید به بحثها پرداخت خواهد شد.

 

در ادامه رضا سلامت پناه معاون مطالعات و برنامه ریزی راهبردی شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی گفت: برگزاری نمایشگاه سخت است، مشکل نمایشگاه این است که مقالات علمی نوشته نشده و شاید بی توجهی نخبگان این است که نمایشگاه را جدی نگرفته‌اند، نمایشگاه تا کنون دوران مختلفی داشته است و دوره اخیر دوره ترکیب ادوار گذشته بوده است.

 

 

حجت‌الاسلام حسینی رئیس مرکزامور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: عمده کاری که‌ مرکز توسعه انجام می‌داد برپایی نمایشگاه قرآنی بود اما در ادامه ازاتمام نمایشگاه باید از فردای نمایشگاه کار برای دور بعد شروع شود. به نظرمی رسد به خاطر همین برگزار نشدن جلسات بعد از پایان دوره قبل است که سرمایه هایی همچون مسابقات و‌نمایشگاه درجا می‌زنند. 

 

وی ابراز داشت: اخیرا مسابقات سراسری قرآن برگزار شد و یک بار از رسانه ملی پخش نشد اما ماموریت های به مراتب ساده تر پوشش‌داده می‌شود. هرگز سناروییی نداریم که بر چه اساسی یک موضوعی را برجسته کنیم. همین معاونت قرآن و عترت زمانی که تاسیس شد بنا نبود برخی کارهای آموزشی تکرار کند.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف یادآور شد: اینکه رسانه ملی به قرآن نمی‌پردازد جز‌وظایف این کمیسیون است و ما باید بررسی کنیم چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

 

در ادامه سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: در دهه پایانی نمایشگاه تازه جوء نمایشگاه گرم می شود و در همان ایام که شب های قدر فرا می رسد و ایام تعطیل است و مردم‌ فرصت پیدا می کنند در نمایشگاه حضور پیدا کنند ما شاهد هستیم که در این زمان که استقبال بهتر می شود نمایشگاه تعطیل می‌گردد.

 

وی ادامه داد: از آنجایی که نمایشگاه قرآن یک تفرجگاه معنوی است، باید از نظرسنجی های نمایشگاه استقبال کنیم تا برای سال های آینده بتوان بهره بهتری از نمایشگاه برد.

 

 

حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در ادامه با بیان اینکه بحث ساختار سازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآنی بسیار مهم است، گفت: در طی یک سال باید جلسات بحث های کارشناسی زیادی برگزار شود، امسال زودتر بحث سیاست گذاری نمایشگاه رخ داد و این باعث رشد بهتر شد.

وی افزود: یک ‌دبیرخانه دائمی می تواند به موفقیت بیشتر برپایی این نمایشگاه کمک کند، در حوزه اجرا هم درخواست ما این است که جایگاه نهادهای مردمی را بیشتر ببینیم و در حو‌زه اجرا و حوزه مالی باید از مردم بهتر استفاده کرد، کمیته نهادهای مردمی بعد از یازده سال مدیریت به نوعی دولتی شده است.

 

محمدزاده رئیس شبکه قرآن و معارف سیما نیز با اشاره به اینکه در میان همه رسانه های که کار خبری می کنند رسانه ملی برد بیشتری دارد، خاظرنشان کرد: ما باید مختصات رسانه ملی را ببینیم، جایگاه شبکه قرآن و دایره اختیارات آن باید دیده شود تا خروجی آن یک منشور رسانه ای از رویدادهای قرآنی باشد.

 

رئیس شبکه قرآن گفت: این در حالی است که ما لوازم مورد نیاز برای این کار را نداریم، کمیته نمایشگاه فقط ما را به عنوان یک نماینده دید این درصورتی است که باید دید از ما چه خواسته شده و آیا ما پیگیری کرده‌ایم یا خیر؟؟

 

وی بیان کرد: هرآنچه برگزارکننده یک‌رویداد از پخش رسانه‌ای می خواهد باید به ما ابلاغ شود و سپس ما ببینیم گردش اطلاعات به چه شکلی باشد، ارزیابی رسانه ملی که در اختیار فرهنگ و‌ قرآن است می تواند با تمام ظرفیت ورود پیدا کند، این در حالی است که ما سیستمی برخورد می‌کنیم و بر این اساس برنامه ای را که از ما بخواهند می‌بینیم و سپس به ارزیابی آن می‌پردازیم.

 

در ادامه این نشست شوشتری با بیان اینکه نمایشگاه باید یک‌ حرکت سالانه داشته باشد، تصریح کرد: درواقع ما برای محصولات نمایشگاه کار سالانه ای را نمی بینیم و ‌افراد ویترین قدیمی خود را وارد نمایشگاه می کنند، هر غرفه باید برترین های خود را به این رویداد بیاورد و جانمایی ها باید براساس فعالیت های یک غرفه در طی سال صورت گیرد.

 

ولی یاراحمدی، عضو جامعه قرآنی در ادامه این نشست گفت: بخش علمی و بین المللی در این دوره خوب بود، شروع برنامه محوری و پاسخگویی به کسانی که طرح ارائه کردند نیز به شکل مناسبی شکل گرفت، متاسفانه معاونت قرآن و عترت به تنهایی این رویداد را برگزار می کند در حالی که سایر نهادهای می توانند در قالب ملی این رویداد را هماهنگ و بسیج شده با تمام ظرفیت ها برگزار کنند.

 

وی ادامه داد: معاونت قرآن و عترت باید سهم مدیریت خود را کمتر کنند و از افزایش ظرفیت ها استفاده کند، درواقع سایر نهادها با تمام ظرفیت باید حضور پیدا کنند.

 

عضو جامعه قرآنی افزود: مفهوم مشارکت از سوی دستگاه یا تنها با حضور صرف یا دستگاهی که به دنبال بودجه برای حضور هست درست نمی‌شود زیرا هیچ کس کلنگ مفتی برای قرآن نمی زند، پس کلمه مشارکت باید به جایگاه واقعی آن برگردد.

 

 

در پایان این نشست نیز مجددا عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: ما به دنبال صرفه جویی در اعتبارات بودیم زیرا نمایشگاه در آغاز گرانی ها بود و سعی داشتیم از تمام سخت افزارهایی که قابلیت استفاده داشت استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: ‌تلاش براین‌ بود که آنچه نیاز است در این دوره هزینه شود، آنچه در سال های گذشته مغفول می ماند امسال مورد استفاده قرار گرفت و جمع آوری شد تا هم در بخش نرم افزار  و هم سخت افزار چیزی از بین نرود.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد یادآور شد: ما برای گسترش تاثیرگذاری نمایشگاه قرآن برنامه ای را داریم که امید است در سال ۹۸ حداقل استان خراسان رضوی اندکی قبل یا بعد از نمایشگاه قرآن در این استان هم به عنوان نمایشگاه دومی برگزار شود، اما در سال ۹۹ نیز سعی داریم سه نمایشگاه مشابه را در سه استان دیگر برگزار کنیم.

 

فقهی‌زاده تاکید کرد: سرعت در پایان دادن به نمایشگاه به خاطر عافیت جویی نبود بلکه به خاطر مصادف شدن آن با شب های قدر بود و به همین منظور یک پنجم نمایشگاه جمع آوری شد و ما براساس پیش بینی ها اقدام کردیم.

 

وی در پایان گفت: در حدود دو هفته نمایشگاه پررونق برگزار شد و تنها در سه روز او‌ل استقبال کم بود و این نشان می‌دهد نمایشگاه امسال عملکرد خوبی داشته است.

 

 

گفتنی است از اولین موضوعاتی که به عنوان پیش از دستور در این جلسه بررسی شد؛ بحث در مورد تصویب نحوه دستورالعمل هزینه‌ کرد اعتبارات اجرای سند راهبردی کمیسیون در سال ۹۷ و ۹۸ بود. این موضوع در چند جلسه اخیر مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازم در آن انجام شد و در این جلسه به تصویب نهایی رسید.

ارائه گزارش بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن دومین پیش از دستور این جلسه بود و در ادامه نیز عضویت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در این کمیسیون مورد بررسی اعضاء قرار گرفت.

اولین دستور جلسه نیز موضوع مدل تقسیم کار فعالیت‌های قرآنی بین دستگاه‌های عضو کمیسیون در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بود و این امر ملاک و شاخص تقسیم کار در کمیسیون و توزیع برنامه‌ها و اعتبارات خواهد شد.

نظر شما