شناسهٔ خبر: 28704603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مبارزه با تروریسم مهمترین محور نشست شانگهای در تاجیکستان

تهران - ایرنا - هفدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با محوریت مبارزه با تروریسم و تامین صلح در افغانستان و با حضور نماینده ایران به عنوان عضو ناظر ،به مدت دو روز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نمایندگان هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست سالانه این سازمان که از تاریخ 19 تا 20 شهریور در شهر دوشنبه برگزار شد، حضور یافتند.
در این نشست، «دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه، «لی که چیانگ» نخست وزیر چین، «باکیتجان ساگنتایف» نخست وزیر قزاقستان، «محمد قلی ابوالقاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان، «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند، «مخدوم شاه محمود حسین قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، «سرگئی روماس» نخست وزیر بلاروس، «رشید عالم اف» دبیر کل سازمان همکاری های شانگهای، «یوگینی سیسایف» مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری های شانگهای، «مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین نمایندگان مغولستان و برخی از کشورهای دیگر شرکت کردند.
امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز با حضور در این نشست بر ثبات و امنیت در فضای سازمان شانگهای و پیرامون آن با وضعیت فعلی افغانستان تاکید کرد و ثبات و امنیت افغانستان را عامل کلیدی تامین امنیت منطقه خواند.
وی فائق آمدن بر تهدیدات قرن معاصر و به خصوص تروریسم، افراطگرایی، جدایی خواهی، قاچاق مواد مخدر و سلاح، جنایات سایبری و سایر جرایم فراملی را در گرو همکاری های کشورها و از جمله اعضای سازمان همکاری های اشنگهای امکان پذیر دانست.
وی همچنین توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری، محیط زیستی، علمی و فرهنگی میان اعضای سازمان همکاری های شانگهای را در راستای تحکیم ثبات، امنیت و رفاه منطقه ای و بین المللی تلقی کرد.
علاوه براین، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان با حضور در این نشست گفت، گروه های تندرو و افراطی هنوزهم از پناه گاه ها در نوار مرزی افغانستان به عنوان تهدید در برابر منطقه به ویژه افغانستان استفاده می کنند اما تلاش هایی برای مهار این گروه ها ادامه دارد.
عبدالله در ادامه افزود: ما از هرتلاش در داخل یا در بیرون افغانستان برای تشویق گفتگوها یا بازکردن راه برای شکل‌گیری یک روند با اعتبار و همه شمول حمایت و استقبال می‌کنیم.
سوشما سواراج وزیر خارجه هند نیز با حضور در این نشست گفت: هند از روند صلح به رهبری افغان ها پشتیبانی می کند تا نتایج این روند مثبت باشد و به ثبات در افغانستان بی انجامد.
گفتنی است، سوشما سواراج وزیر خارجه هند بیشتر از هر موضوعی بر مسئله تهدید تروریسم در منطقه و دست یافتن به اهداف مشترک اعضای این نشست اصرار ورزید.
وی در این نشست علاوه بر تاکید ادامه همکاری میان کشورها برای مقابله با جریان تروریسم به نقش حمایتی هند از تجارت بین المللی بر محوریت سازمان تجارت جهانی و پروژه حمایتی از جوانان برای پیشگیری از به دام نیافتادن جوانان در تله گروه های تروریستی اشاره کرد.
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز گفت: ما معتهد به پیکار در برابر افراط گرایی و تروریسم هستیم و صلح در افغانستان به سود منطقه می باشد و پاکستان در این روند با افغانستان همکاری می کند.
قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان بیان داشت: افغانستان برای ما اهمیت جدی دارد از عضویت افغانستان در سازمان شانگهای حمایت می کنیم تا افغانستان در طرح و برنامه های این سازمان سهیم باشد.
محمدقلی ابوالقاضی‌اف نخست‌وزیر جمهوری قرقیزستان نیز در دیدار با عبدالله عبدالله در حاشیه این نشست گفت که کشورش برای تأمین صلح در افغانستان از هیچ‌نوع سعی و تلاشی دریغ نمی‌کند.
نخست‌وزیر قرقیزستان در ادامه صحبت‌های خود افزود که تروریسم، قاچاق موادمخدر و افراط‌گرایی تهدید مشترک علیه منافع هر دو کشور می‌باشند و کشورش آماده است در این زمینه با افغانستان همکاری نماید.
وی همچنان تأکید کرد که صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در آسیای میانه است.
لی که چیانگ نخست وزیر چین نیز طی سخنانی در نشست شانگهای بر مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مواد مخدر تاکید کرد.
لی که چیانگ تصریح کرد مشکلات امنیتی که در حال حاضر کشور‌های منطقه با آن‌ها روبرو هستند به یکدیگر گره خورده اند و فراتر از مرز‌های ملی هستند بنابراین برای مرتفع کردن آن‌ها پاسخ‌ها و راه حل‌های مشترک لازم است. وی افزود کشور‌های منطقه برای مقابله با تهدید‌های موجود باید یک دیدگاه امنیتی مشترک، فراگیر، پایدار و مبتنی بر همکاری اتخاذ کنند.
سازمان همکاری شانگهای متشکل از هشت کشور آسیایی از جمله چین، قزاقستان، قرقیزستان، هند، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و هند است که هر ساله نشست های این سازمان با محوریت امنیت و اقتصاد برگزار می شود.
گفتنی است هند و پاکستان در سال گذشته به سازمان همکاری شانگهای ملحق شدند.
آساق**9473**1663**

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما