شناسهٔ خبر: 28693064 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس اجرایی دولت افغانستان: تروریسم تهدید مشترک برای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است

R36461/P36439/S8,87,1413/CT12

در حالی نگرانی‌ها از احتمال سرایت ناامنی‌ها از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی افزایش یافته است رئیس اجرایی دولت افغانستان در سفرش به تاجیکستان به لزوم مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالله عبدالله» در دیدار با رهبران کشورهای آسیای مرکزی در تاجیکستان، تروریسم را تهدید مشترکی برای افغانستان و این کشورها دانسته و به لزوم مبارزه مشترک با این پدیده تاکید کرده است.

روز گذشته رئیس اجرایی دولت افغانستان برای حضور در هفدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای به تاجیکستان سفر کرده و با شماری از رهبران کشورهای منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالله در نشست خبری مشترک با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، این کشور را دوست و متحد استراتژیک افغانستان دانسته که از روند صلح حمایت می‌کند و خواستار افزایش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف بین دو کشور شد.

رئیس جمهور تاجیکستان نیز برقراری امنیت در کشورش را وابسته به تامین امنیت افغانستان دانسته و برای گسترش همکاری‌های امنیتی با این کشور اعلام آمادگی کرد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در آستانه نشست سازمان سران همکاری‌های شانگهای همچنان با «محمدکالی ابوالقاضی‌اف» نخست وزیر قرقیزستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

نخست وزیر قرقیزستان تصریح کرد که کشورش آمادگی دارد تا از دولت افغانستان در روند صلح حمایت کند زیرا صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در آسیای مرکزی است.

ابوالقاضی‌اف اظهار داشت: مواد مخدر و تروریسم تهدیدات مشترک دو کشور هستند که باید مبارزه مشترک با آن صورت گیرد.

نخست وزیر قرقیزستان تصریح کرد که کشورش در راستای کمک به آموزش و پرورش و تامین انرژی برق افغانستان نیز تلاش خواهد کرد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در ادامه دیدارهایش با «باقیت جان ساگین تایف» نخست وزیر قزاقستان دیدار کرده و رهبران دو کشور درباره افزایش مبادلات تجاری صحبت کردند.

نخست وزیر قزاقستان تصریح کرد که تلاش‌ها برای نهایی سازی تفاهمنامه ترانزیتی و تجاری از طریق ازبکستان با افغانستان جریان دارد.

وی افزود: کشورش تلاش می‌کند تا در زمینه ظرفیت سازی و تحصیلات عالی به افغانستان کمک کند و در همین راستا بورسیه‌های تحصیلی بیشتری به دانش‌آموزان افغان ارائه خواهد کرد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در استانه اجلاس سران سازمان شانگهای با «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه هند اظهار داشت: هند و افغانستان نگرانی‌های مشترکی در منطقه دارند و دهلی‌نو در امر مبارزه با تروریسم در کنار افغانستان قرار دارد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار درباره برگزاری انتخابات، روابط منطقه و لزوم گسترش روابط تجاری با وزیر خارجه هند گفت‌گو کرد.

سازمان همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای در سال 2001 میلادی از سوی رهبران کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و روسیه به هدف همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی میان این کشورها ایجاد شد و ایران، هند، پاکستان، مغولستان و افغانستان نیز از اعضای ناظر این سازمان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/.

نظر شما