شناسهٔ خبر: 28675030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

یک اقتصاددان مطرح کرد:

افزایش شرکای تجاری موجب کاهش اثرپذیری تحریم ها می شود

شقاقی گفت: باید با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی شرکای تجاریمان را گسترش بدهیم تا در مقابل تحریم ها آسیب پذیری کمتری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

وحید شقاقی، عضو هییت علمی دانشگاه خوارزمی و اقتصاددان، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص اقدامات ایران برای تحریم کره در صورت عدم خرید و تحریم نفت ایران اظهار کرد: در سال 90 و 91 در حوزه تحریم های نفتی تجربیاتی را کسب کرده ایم حدود 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات صادر می کردیم که با تحریم ها این میزان تقریبا به یک میلیون بشکه تنزل پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا به دو روش بر حوزه نفتی ایران می تواند فشار وارد کند، افزود: از طریق کانال قیمت ها و تحریم مقداری نفت، فروش و صادرات نفت ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که در حال حاضر آمریکا با تحریم مقداری نفت به دنبال کاهش صادرات نفت ایران هستند.

شقاقی گفت: بر اساس شواهد آمریکا از تقریبا دو ماه پیش بحث تحریم های نفتی را شروع کردند و شعارشان صفرکردن صادرات نفت ایران است که این امر رخ نخواهد داد، اما سعی بر این دارند که شرکای نفتی ایران را مجاب کنند تا از ایران نفت خریداری نکند.

عضو هییت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در حال حاضر کره جنوبی 85 درصد واردات نفت از ایران را کاهش داده و همچنین ژاپن، اتحادیه اروپا و برخی شرکت های اروپایی نیز پیرو تحریم ها خرید نفت از ایران را به یک میلیون و 700 هزار بشکه تقلیل داده اند.

این اقتصاددان بیان کرد: بیمه نفتکش ها نیز یکی دیگر از روش های تحریم نفتی است که موجب افزایش هزینه ها و همچنین ریسک خرید نفت می شود چراکه کشورهای واردکننده ریسک بالایی باید بپذیرند برای خرید کالایی که دارای بیمه نیست، لذا این مقوله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و در سال 90 نیز آمریکایی ها به تحریم این بخش نیز ورود پیدا کردند.

وی توضیح داد: چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و برخی شرکت های اروپایی عمده ترین خریداران نفتی ایران هستند که چین با واردات تقریبا 700 هزار بشکه در روز اولین خریدار نفت محسوب می شود.

عضو هییت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد از واردات و صادرات ما با 4 کشور است، تصریح کرد: در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری بر درون زایی کنار برون گرایی تاکید داشتند که منظور از برون گرایی فعال شدن دیپلماسی اقتصادی بود تا بتوانیم شرکای تجاریمان را گسترش بدهیم و در مقابل تحریم ها آسیب پذیری کمتری داشته باشیم.

شقاقی در پایان گفت: آمریکا با بسیاری از کشورها جنگ اقتصادی را شروع کرده است، لذا ما باید از این فرصت استفاده کرده و با آن کشورها روابطمان را گسترش دهیم که این امر نیز نیازمند فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است.

نظر شما